Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Need for Speed: Most Wanted

Need for Speed: Most Wanted

Criterion fortsætter deres road trip med Need for Speed-serien oven på den store succes med deres sidste udflugt, Hot Pursuit. Men hvad du nok ikke vidste er, at ruten til Most Wanted allerede var planlagt før Hot Pursuit overhovedet ramte butikshylderne.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Da det stod klart, at Hot Pursuit var et hit, kiggede senior producer Matt Webster ikke på tallene og tænkte "wow, det er vi nødt til at gøre igen", fortæller han. "Hot Pursuit var ganske rigtigt en stor succes for os, men før vi overhovedet vidste det, var arbejdet på Most Wanted allerede begyndt. Da vi tog fat på NFS-serien, kiggede vi på hvilke spil, vi gerne ville give vores fortolkning af. Hot Pursuit og Most Wanted skilte sig ud med det samme. Selvom de begge to går ud på at køre biler, er de to meget forskellige spil. Vi ville sætte Criterions fingeraftryk på dem begge".

"Tag ikke fejl", fortsætter creative director Craig Sullivan. "Vi laver ikke efterfølgere til andres spil. Vi føler, at NFS-serien skal ryste posen. Og det skal vi til at gøre nu - endnu en gang".

Need for Speed: Most Wanted

Og hvordan vil de så gøre det? Blandt andet ved at låse op for alle spillets biler lige fra starten. Twistet er, at alle de nogle-og-50 biler er gemt væk i metropolens forskellige gyder og afkroge. Visse mindre eksotiske biler, såsom Mitsubishi Evo og Ford Focus, kan man finde parkeret ved fortovet, men du skal bogstaveligt talt på afveje for at finde superbiler såsom den elektriske og excentriske Tesla Roadster. Kan du finde den, kan du køre den, det er princippet. Men hold et vågent øje med strømerne, for de elsker bare biltyve. Udover at jagte nye øser, er der et par hundrede sikkerhedshegn og billboard-reklamer, du kan smadre igennem. Åh ja, de populære collectibles fra Burnout: Paradise vender tilbage.

Craig Sullivan forklarer, hvorfor spillet ikke forbinder nye biler med progression gennem spillet, som så mange andre racere gør. "Vi vil have, at hver en spiller får det ud af Most Wanted, de gerne vil. Hvem har tid til at grind i timevis for at få fat i de gode sager? Det lyder ikke sjovt for mig. I Most Wanted kan du sætte dig bag rattet på din yndlingsbil i løbet af 15 minutter. Og om du vælger at race, lave nogle flyvehop, samle collectibles eller bare fjolle rundt, det er helt op til dig. Og vi belønner dig for hver kilometer med speed points, som du bruger til at konkurrere om at blive den mest efterlyste blandt dine venner, hvad end du spiller singleplayer eller multiplayer. Med Autolog 2 tracker og sammenligner vi stort set alting".

Need for Speed: Most Wanted

Criterions entusiasme har gjort mig godt og grundigt tændt på at prøve spillet selv. Fans af det oprindelige Most Wanted vil straks bemærke, at de første minutter af Criterions spil er en hyldest til forgængeren, helt ned til detaljer som din første bil: en BMW M3, ganske som for syv år siden. Gameplayet er en solid blanding af nitrous-drevne hastigheder, lange drifts og en tæt håndbremsevending her og der, indtil man uundgåeligt kører galt - på spektakulær vis. Og så gør man det hele igen.

Denne gang er der en mere håndgribelig følelse af vægt ved alle bilerne, som Matt Webster forklarer skyldes den fuldstændigt ombyggede kørefysik. "Vi har også offroad-sektioner, der tvinger spillerne til at matche deres ruter med deres tuning og setups", tilføjer han. Heldigvis kan justere disse, selv dækkene, på farten med et par tryk på d-pad'et, takket være det lettilgængelige menusystem EasyDrive. Dertil kan man også bruge EasyDrive til øjeblikkeligt at hoppe til åbne events, biler man tidligere har fundet og andre lokationer.

Need for Speed: Most Wanted

Med speed points bliver singleplayer-delen forbundet med multiplayer. Speed points er kort sagt møntfod og erfaringspoint, der er smeltet sammen. Jo flere point du samler, des højere rangerer du på Most Wanted-listen, både i singleplayer og blandt dine venner. Efterhånden som tallet stiger, åbner du også for nye events, ydelsesjusteringer og andre godter. Multiplayer byder på en række playlister, der udgøres af grupper af mindre events.

I min korte tid med multiplayer drønede jeg og de andre deltagere gennem et par almindelige checkpoint-løb, et længdesprings-event og en drifting-udfordring. Og selvom en deltager måske er røget ud af scoreboardet, så er han stadig med i løbet - og kan således stadig hævne sig. Det er lige så hektisk og brutalt som det lyder. Craig Sullivan opsummerer Criterions vision ganske fint, da han bliver spurgt om der er nogen playlister for dem, der foretrækker at krydse målstregen uden ridser og buler. "Nej. Vores spil er ikke en baneracer hvor du 'konkurrerer' om at køre i en pæn og nydelig linje. Det her er Most Wanted". Spænd sikkerhedsselen!

Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted