Dansk
Gamereactor
previews
Painkiller: Hell & Damnation

Painkiller: Hell & Damnation

Ingen killstreaks, ingen airstrikes, ingen AK-47'ere og M-16'ere, ingen autohealing. Det nye Painkiller er et skydespil af den gamle skole.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

"Her er absolut ingen realisme overhovedet". Det er helt forfriskende med en udvikler, der er så ren i spyttet omkring sit spil. I en tid, hvor skydespil bevæger sig mere og mere i retning af realisme og virkelighedstro scenarier, går Painkiller: Hell & Damnation i den diametralt modsatte retning.

Med andre ord følger det nye Painkiller i forgængernes fodspor, og tilhører den samme skole som eksempelvis Serious Sam, Hard Reset og det første Quake. Det er et af den slags skydespil, hvor monstrene kommer i horder, og hvor du bruger lige så meget tid med at løbe baglæns som at bevæge dig fremad.

Premissen er simpel. Døden har beordret dig at samle 7000 sjæle til ham, hvilket er en ganske pæn sjat, og siger noget om hvor mange fjender, du kan forvente at nedlægge undervejs. Til det formål har du et splinternyt våben, der på sin primary fire skyder med disce, og sekundært suger sjæle.

Painkiller: Hell & Damnation

Blandt de andre indslag i arsenalet finder man en shotgun, der også kan fryse fjender, og en kastestjernekanon, der samtidig kan skyde med lyn. Painkiller-seriens ikoniske spydgevær vender selvfølgelig også tilbage, og har tilmed en granatkaster som sekundær funktion.

Her er ingen autogenererende health, så er du såret er der ikke noget med at gemme sig bag en kasse, og håbe fjenderne ignorerer en. Den eneste vej til fornyet helbred er at suge sjæle til sig, så man er nødt til at være aggressiv. Samtlige våben kan desuden opgraderes for de guldmønter, fjenderne smider.

Udviklerne lover, at der ikke kommer til at være noget genbrug af assets mellem banerne i singleplayer. De vil alle sammen have unikke omgivelser, udseender og - måske vigtigst af alt - fjender. Vi ser alt fra skeletter og gamle mosekone-agtige zombie-damer til små Pinochio-lignende figurer, der angriber med deres lange næser. Bosserne er, som det hører sig til i genren, enorme. Tænk skyskraberhøjde, og du har et indtryk af hvor store de er. Det hele er drevet af Unreal-motoren, med nogle fantastiske lyseffekter til følge.

Painkiller: Hell & Damnation

Udviklerne fra The Farm 51 er desuden meget opsatte på at gøre Painkiller til et multiplayer-hit, der vil tiltale netop det publikum, der holder af spil som Quake. Det betyder højt tempo, masser af kontrol over ens bevægelser i luften, og alle de sædvanlige spiltyper som 1v1, Deathmatch, Team Deathmatch og Capture the Flag. Ting som bunnyhopping og muligheder for at slå blodsprøjt på kameraet fra, er også på plads. Udviklerne føler, at multiplayer shooter-genren er tørret ud, og forhåbentlig kan Painkiller rette op på det.

Er du ikke så meget til at tæske kammeraterne, vil her desuden være en Horde-lignende spiltype, og man kan også spille co-op med to spillere gennem hele kampagnen.

Det bliver nok ikke for alle, men for de, der har smag for denne type skydespil, ser Painkiller: Hell & Damnation ud til at trykke på alle de rigtige knapper. Spillet udkommer i løbet via oktober måned på PC og Xbox 360.

Painkiller: Hell & Damnation

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.