Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Dead Space 3

Dead Space 3

Kan vi se frem til skræk og gys for to?

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrævet felt
HQ

Dead Space-serien er uden tvivl et af de bedste eksempler på at EA har skabt og opbygget en succesfuld ny IP i denne generation. I en genre, der længe havde været domineret af japanske spil, formåede Visceral Games at sætte deres eget fodaftryk, og blande science fiction og gys på en måde, der fik os til at tænke på Alien og Pitch Black, mens de behændigt undgik nogle af de frustrationselementer, der var begyndt at irritere os ved survival horror-genren.

Da Dead Space 3 først blev afsløret, virkede det som om Visceral Games havde bevæget lidt for langt væk fra det originale koncept. Hvis det første spil var Alien, og det andet var Alien 3, så var det tredje... Jaeh, Alien vs. Predator. Sådan så det i hvert fald ud. En isplanet med enorme monstre fik os til at tænke på Lost Planet, og ideen om en mere lettilgængelig oplevelse med tilføjet co-op faldt ikke i god jord hos fansene.

Dead Space 3

Det var tydeligt, at den demo vi fik lov at prøve, som viste en del af spillet både som singleplayer og i co-op, skulle udglatte noget af frygten for at serien var kommet for langt væk fra sine rødder.

For selvom vi stadig befinder os på Tau Volantis (isplaneten vi også så i de første billeder fra Dead Space 3), og demoen starter med at vi bliver beskudt af et Unitology-skib fra oven, så finder det hurtigt tilbage til den slags Dead Space-oplevelse vi er blevet vant til. Langsomt begiver vi os ned af gange og stier, mens truslen fra necromorpherne lurer om hvert et hjørne.

Tilføjelsen af Unitology-soldater vil ændre på noget af Dead Space-oplevelsen, men det kan også give os nogle velkomne temposkift. Måske vil denne slags møder give gyserelementerne mere vægt. Det er svært at sige på nuværende tidspunkt, da vi hovedsageligt beskæftigede os med necromorphs i løbet af demoen.

Dead Space 3

Da jeg spiller demoen i co-op, får udviklerne et par grin ud af min tøven med at gå hen mod steder, hvor jeg ved at der vil spawne necromorpher. Jeg holder mig instinktivt tilbage, fordi jeg allerede har set banen i singleplayer, og ved hvornår de springer på os. På et eller andet niveau siger jeg til min makker, at han skal gå forrest mens jeg holder mig lidt bagved. Jeg er sikker på, at denne dynamik med at spillerne helst ved gå bag ved deres makker, så de har lidt ekstra tid til at reagere på trusler, vil være til stede i næsten hvert et spil Dead Space 3 i co-op online. Det burde i det mindste være et af målene for udviklerne, når de tilpasser kampagnen til co-op.

Men det handler ikke kun om, at jeg vil bruge min makker som kødskjold, men også at jeg ved hvilken fjende, vi om lidt skal nedkæmpe. Twitcheren. Det er en af de mest ubehagelige necromorpher i spillet, da disse lig er smeltet sammen med deres stasismoduler, og derfor bevæger sig med høje, skrigende lyde af metal mod metal.

Selve mekanikkerne i Dead Space egner sig godt til co-op - en spiller kan fokusere på stasis og telekinese, mens den anden skyder lemmer af fjenderne og giver dem nådesstødet. Med det nye våbensystem, der giver mulighed for at personliggøre og kombinere våben, kan den enkelte spiller skræddersy sit arsenal til deres spillestil. I co-op giver det plads til yderligere specialisering, hvor man i singleplayer måske vil bygge sine våben til både crowdcontrol og lemlæstelse. Selvom vi ikke selv får lov at prøve kræfter med systemet i demoen, er det tydeligt at det har potentiale. Vi ser desuden en lille drone, man kan sende ud for at samle ressourcer og skrotdele, så man ikke selv behøver gennemgå hver et skab og skraldespand for materialer til ens våben.

Dead Space 3
Dead Space 3Dead Space 3

Fans af Dead Space ved hvad sindssyge kan gøre ved ens figur, og selvom Isaac Clarke lader til at være kommet videre fra sine problemer, er sergeant John Carver tydeligvis dybt påvirket af sine traumer. Det fører til nogle interessante dynamikker i co-op, da Carvers dementia tit spiller ind, og i visse områder, som man kun kan opleve i co-op-kampagnen, vil de to spillere have væsentligt forskellige oplevelser.

Da Carver kæmper med tabet af sin familie, ser han ofte "legetøjssoldater" hvor Isaac intet ser. Disse soldater indikerer at du kan tage en alternativ rute, hvor du kan udforske mere af Carvers sindssyge og baggrundshistorie. I en sekvens blev Carver lokket væk af hallucinationer, mens han løb efter sin søn ned af en sti, mens Isaac i den virkelige verden var nødt til at skyde de necromorpher, der angreb Carver.

Ambitionerne er høje her, og jeg kan sagtens forestille mig situationer hvor spillerne vil forsøge at fortælle hinanden hvad de hver for sig oplever, og på den måde selv bringe fortællingen videre. Hvis Visceral Games tilføjer et par twists til denne dynamik, kan vi vente os noget helt særligt.

Dead Space 3

Dead Space 3 er på mange måder anderledes i forhold til sine forgængere, men de grundlæggende ligheder er her stadig, og udgør størstedelen af spillet. Der er necromorpher, der skal klares, du er nødt til at holde styr på dine forsyninger, og forberede dig på at håndtere hvad end der lurer rundt om hjørnet.

Det mest interessante bliver at se, hvordan co-op-delen ender. De ti minutter, vi har prøvet, viser stort potentiale, og hvis Visceral kan levere den samme slags oplevelse gennem hele spillet, har de måske fundet nye måder at spille os et puds.

Relaterede tekster

Dead Space 3Score

Dead Space 3

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Det startede som en gyserserie, men er blevet mere og mere action-orienteret med tiden. Rasmus og Ruben har to vidt forskellige indtryk af Dead Space 3.



Indlæser mere indhold