Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Killzone: Mercenary

Killzone: Mercenary

Oplev krigen mellem ISA og Helghast gennem en lejesoldats øjne. Vi rejste til Amsterdam for at prøve det PS Vita-eksklusive Killzone: Mercenary.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Selvom det er Guerilla Cambridge, tidligere kendt som SCE Cambridge, der står for udviklingen af Killzone: Mercenary, er det Guerillas kontorer i Amsterdam, der lægger hus til vores prøvetur med spillet. Under præsentationen er Guerilla-folkene hurtige til at påpege hvor tæt de arbejder sammen med studiet i Cambridge, og at de fleste af de folk, der arbejder på spillet, har været lige så involverede i de forrige afsnit.

Derefter pointerer man, at Killzone: Mercenary ikke bare er en simpel spin-off eller anden alment uinspireret halvfabrikat. "Vores mål er at lave en rigtig, fuldbyrdet Killzone-oplevelse, og uanset hvad alle andre laver på platformen, har vi haft en meget klar opfattelse af hvad vi ville opnå allerede fra dag ét", siger Piers Jackson, game director på spillet.

Killzone: Mercenary

Kigger man på udbuddet af FPS-spil på Vitaen, er konkurrencen ikke ligefrem skarp. Resistance: Burning Skies var i bedste fald middelmådigt, og Call of Duty: Black Ops Declassified var omtrent lige så sjovt som at sortere inkassobreve. Med Killzone: Mercenary vil Guerilla Cambridge hæve standarden for hvordan førstepersonsskydere skal virke på en håndholdt enhed.

Under vores prøvespilning føles det også som udviklerne er nået et godt stykke hen mod en fuldbyrdet Killzone-oplevelse. Guerilla har slidt i næsten et år med at tilpasse og optimere grafikmotoren fra Killzone 3 til Vita, og man føler sig straks hjemme i de gråbrune, industrielle miljøer. Våbenmodellerne er detaljerede. Lyseffekterne er rigtig flotte. Helghast-soldaterne råber "Die, merc!" og skudsalverne runger mellem væggene. Har du spillet Killzone til PlayStation 3, vil det hele straks føles velkendt, på trods af tabet af et par skulderknapper.

Killzone: Mercenary

Killzone: Mercenary udspiller sig parallelt med de tidligere afsnit af serien. Vi vender blandt andet tilbage til Vekta fra det første spil, og deltager i hemmelige operationer lige inden invasionen af Helghan i Killzone 2. Den nye hovedperson hedder Arran Danner, en tidligere militærmand med de obligatoriske skægstubbe og underarmstatoveringer, der ikke tror på trivielle ting som frihed eller et bedre samfund.

Danner er, som titlen antyder, lejesoldat. Han er kun interesseret i penge, og føler ikke nogen synderlig loyalitet mod nogen. Så længe pengene ryger ind på kontoen, spiller det ingen rolle om det er ISA eller Helghast, der står for transaktionerne. Det betyder, at vi i løbet spillets 6-8 timer lange kampagne ikke bare skal skyde Helghast-soldater, men også retter geværmundingen mod ISA-klientellet.

Killzone: Mercenary

Handlingen kredser om, at Danner får til opgave at evakuere Vektas ambassadør og hans familie fra Helghan, midt under krigen der skildres i Killzone 2 og 3. Opgaven går dog ikke som planlagt, og Danner drages ind i en magtkamp mellem ISA og Helghast, hvor ambassadørens søn, Justus Harkin, lader til at spille en nøglerolle. Hvordan det udvikler sig, må tiden vise.

I starten af en af de baner, vi tester, er Justus i nærheden og gemmer sig i en ventilationsskakt. Piers Jackson siger at drengen har en afgørende rolle i spillet, og vil på visse tidspunkter hjælpe Danner på forskellige måder. Er det mon for vovet at gætte på, at Danner indser der er andet i livet end penge og ussel mammon, og får et par moralske lektioner undervejs?

Killzone: Mercenary
Killzone: Mercenary
Killzone: Mercenary
Killzone: Mercenary