Dansk
Gamereactor
previews
The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

Zenimax Online Studios inviterede os som eneste nordiske spilmagasin til igen at kigge på The Elder Scrolls Online. Vi sendte vores MMO-mand Jostein på opgaven...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Efter at have rejst næsten et halvt døgn lander jeg endelig på amerikansk jord. Jeg er på vej til ZeniMax Studios for at se Bethesdas kærlighedsbarn indenfor fantasy-spil tage skridtet ind i online-verdenen.

Ganske kort inden jeg får spillet at se, får jeg en hurtig rundvisning i studiet. Her er utroligt stille. Der snakkes en smule, men stilheden dominerer. Min forventning om Nerf Gun-kampe bliver ikke indfriet. Jeg bilder mig selv ind, at det måske skyldes en midlertidig våbenhvile. På andre måder lever studiet op til forventningerne: Elder Scrolls-våben pryder hylder og montrer og naturligvis den hellige gral: En Elder Scroll, altså kun en kopi. Jeg blev ikke blind af at læse den.

The Elder Scrolls Online

Da jeg derefter kan sætte mig ned med Game Director Matt Firor fortæller han om designfilosofien: at skabe et spil, der tiltrækker to grupper af spillere. Dem, der er fans af Elder Scrolls og den gængse MMO-spiller. Med det i tankerne tænder jeg for spillet.

The Elder Scrolls Online

Det starter ganske lovende: detaljerede figurer på højde med tidligere Elder Scrolls-spil. Der er, som de fleste fans nok ved, et hav af muligheder bare på ansigtet alene. Kroppen er ikke anderledes. Der er kort sagt intet at kritisere her. Det står let mål med alverdens MMO-spils muligheder i den retning.

Daggerfall Covenant er én af spillets tre faktioner, og min historie tager sin begyndelse på den tropiske ø M'Kai, hvor jeg vågner op uden ide om hvor jeg er eller hvorfor. Det eneste jeg ved er, at Daedra har taget min sjæl i Oblivion, og selvom min krop fungerer, vil jeg ikke være rigtig fri, før jeg vinder min sjæl tilbage.

Hvilket virker som en håbløs rejse, når det eneste jeg besidder er mit tøj og et sværd i mit bælte. Det tager dog ikke lang tid, før jeg finder min første quest.

The Elder Scrolls Online

ZeniMax har satset på et traditionelt quest-system, men det virker umiddelbart som om de undgår "dræb 10 rotter"-syndromet. At alle karaktererne taler, gør også indlevelsen større. Det er en god begyndelse.

En mindeværdig quest på min rejse involverer en Orc, der fortæller hvordan han er splittet mellem familiens ønske om at han skal blive en stor kriger og hans eget om at blive en dygtig smed. Jeg hjalp ham med at dræbe et monster og overbeviste ham derefter om, at han ikke havde det der skulle til for at blive en kriger (selvom muligheden for det modsatte var der).

Verden føles kort sagt som Elder Scrolls. Fyldt med vante kendetegn og masser af referencer til tidligere fortællinger. ZeniMax har truffet nogle gode valg her, jeg ville ønske at jeg kunne sige helt det samme om gameplay-elementerne.

The Elder Scrolls Online

Kampsystemet føles ganske enkelt ikke tilfredsstillende. ZeniMax har prøvet at gøre det til en mere aktiv affære lidt som i TERA Online. Desværre føles det ikke som om man har samme tyngde i ens angreb. Du kan skifte mellem svage og stærke angreb, de føles bare for svævende.

Til gengæld er den kunstige intelligens helt fantastisk. Faktisk er AI'en noget af det mest imponerende jeg har oplevet i et MMORPG. Det er tydeligt at fjenderne analyserer og lærer. De er også opmærksomme på andre monstre i nærheden og vil samarbejde med dem i langt højere grad, end jeg er vant til fra denne type spil. Jeg oplever endda en soldat og magiker der kæmper sammen, hvor soldaten placerer en tønde med olie og magikeren antænder den.

The Elder Scrolls Online

Alligevel er det svært at nyde den imponerende intelligens, når kampene føles lidt flade. Det er dog muligt, at jeg mistede lidt af gejsten ved kun at kunne spille fra tredjeperson i denne demonstration, jeg har altid foretrukket førsteperson i denne spilserie. Noget ZeniMax lover vil være inkluderet i den endelige udgivelse.

Udover det er der typiske Elder Scrolls-mekanikker, som jeg savner. At kunne lege lommetyv eksempelvis. Med tanke på at økonomien skal hænge sammen for spillerne i denne verden, er det måske et forståeligt valg.

Du kan dog heller ikke dykke, men svømmer altid nær overfladen. Og apropos overflade fandt jeg, at selvom mange karakterer taler, havde de sjældent den dybde som jeg forbinder med figurer fra serien. Thieves Guild og Brotherhood loves dog at dukke op senere efter spillets udgivelse, hvilket kan krydre tingene en smule.

The Elder Scrolls Online

Når kritikpunkterne er af vejen, så er rigtigt mange af seriens ikoniske elementer repræsenterede. Du kan snige, du kan customize din figur så meget som hjertet begærer - endda i PvP. Du kan også åbne låse som du er vant til fra The Elder Scrolls.

Progression er et andet punkt, hvor den kommende MMO-udgivelse ligner tidligere spil. Du er aldrig låst til en skill eller en rolle. Magiker, kriger, long-range-angriber eller en kombination: valget er dit. Friheden til at eksperimentere er her stadig.

Jeg fik kun snust til dele af startområderne, men fik dog en smule information om, hvad vi kan forvente os af de højere levels. Eksempelvis fortsætter fokussen på historie gennem alle level-niveauer. Har du først nået loftet, kan du dog genspille som en af de andre to faktioner med samme karakter. Du kan blive både et medlem af Fighter's Guild og Mage's Guild og nyde begges sidehistorier.

Mindre hold er i fokus, når det kommer til gruppeudfordringer. Der er ingen raids. Til gengæld er der enorme PvP-kampe i Cyrodill, hvor de tre faktioner kæmper om strategiske knudepunkter. Ikke helt ulig WvW i Guild Wars 2. Og så bliver der arena-PvP.

The Elder Scrolls Online

Konklusionen er svær at give. Jeg føler, at udvikleren risikerer at ofre mange af de elementer, der gør The Elder Scrolls-serien så vanedannende, og indtil videre lever det kun delvist op til designfilosofien. Med det sagt, så bør man naturligvis tage højde for, at der er masser af tid endnu, til at rette, polere, ændre eller tilføje. Der er stadig potentiale.

Du kan læse meget mere om The Elder Scrolls Online i dette preview og få flere svar omkring spillet i interviewet her

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.