Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
previews
Alien: Isolation

Alien: Isolation

Lige før 2013 sluttede, blev vi inviteret til Horsham i England for at se det seneste resultat af Segas samarbejde med Alien-filmlicensen. Glem alt om Colonial Marines - sådan her skal sci-fi horror laves.

Der har været masser af rygter, og et par billeder er endda sluppet ud, men nu er det officielt: et splinternyt Alien-spil er vej.

At det er et spil set fra førsteperson er ikke overraskende, men det er til gengæld valget af udvikler: Creative Assembly, den britiske udvikler bedst kendt for RTS-serien Total War. Ligeså overraskende er potentielt genren, og udviklerens konsol-team - som sidst skabte 2008's hack'n'slash titel Viking: Battle for Asgard - har rettet deres opmærksomhed mod survival horror-genren.

Udgiveren Sega har samlet en gruppe journalister på den britiske udviklers kontor i England. Alle er spændte, også udvikleren, der virker en kende nervøs - det her er første gang nogen, der ikke er del af udviklingen, har set spillet.

Vi forventer en omfattende præsentation, samt en demo som vi ikke selv må spille. Hvad vi i stedet får er en af de korteste verbale præsentationer nogensinde. Ingen billeder, ingen koncepttegninger. Mest overraskende er dog at vi efterfølgende får fri adgang til en 20 minutter lang demo - udvikleren ser helst at spillet selv klarer salgstalen.

Heldigvis er det vi får at prøve absolut fantastisk, og det er tydeligt at både Creative Assembly og Sega er ivrige for at skylle den gang digitale afføring, der var Aliens: Colonial Marines, ud i toilettet og lade som om vi alle sammen lider af midlertidig hukommelsestab.

Det faktum, at selv Gearbox's udskældte actionspil kunne snige sig ind på salgslisterne, beviser blot at der stadig er interesse i den 35 år gamle science-fiction-serie. Isolation er alt det som det forfejlede og forfærdelige Colonial Marines ikke var. En ekstremt imponerende prøvetur med demoversionen af spillet, og en tillidsvækkende tur gennem udviklerens gemakker efterfølgende, får det til at tyde på at dette var Alien-spillet vi havde ventet på i over tre årtier. Dette er franchise-udvidelsen som dens mange fans fortjener.

Alien: Isolation

"Vi gik til dette projekt med en ide om at gøre noget anderledes, som ikke var blevet gjort før, " forklarer project creative lead Alistair Hope. "Spillene i serien har altid handlet om 'de mange'. Du er del af en gruppe der kæmper mod hundrede tusinder af Aliens. Det føltes som om der manglede en anden form for interaktion med spilleren, og en anden form for interaktion med dette væsen."

Svaret, som Al forklarer i dagens første præsentation, var at gå tilbage til seriens rødder. Én eneste Xenomorph - Ridley Scotts vision. "Det hjemsøgte hus i rummet," forklarer Hope.

Alien, ikke Aliens. Manglen på flertal i titlen understreger tydeligt hvor Isolation har hentet sin inspiration. Creative Assembly omgår Camerons sci-fi-krig til fordel for Scotts rum-uhygge. Den oprindelige instruktør forestillede sig altid en mere realistisk tilgang til mødet med væsnet, i en lavteknologisk fremtid, og helt fri for sci-fi jargon.

Helt almindelige, arbejdende folk uden kendskab til våben eller lignende, som blev overvældet af en udenjordisk trussel. Ingen marinesoldater, ingen hardware, blot, som Scott selv sagde det, "truckere i rummet". Creative Assembly har ladet sig inspirere af den tilgang, og har fundet den eneste genre som kunne passe på den: survival horror.

Det krævede dog naturligvis at de lige fik lov først.

UI Lead Jon McKellan forklarer, at mens alt var ved at falde på plads efter Viking: Battle for Asgard, fik udvikleren snus om at Sega rådede over Alien-licensen. "Det handlede simpelthen om at vi tænkte, 'vi kan gøre noget med det her... det er en chance man kun får en gang i livet'. Det handlede alt sammen om hvorvidt vi kunne gå tilbage til den oprindelige Alien - alle andre kigger på Aliens."

"Så på seks uger skabte vi der her demo-koncept, et stemningstykke, som indeholdte en masse udenjordisk arkitektur... og i slutningen stod man over for denne her enorme Alien. Vi viste det til Sega, hvorefter det gik viralt inden for firmaet". Det virkede som om ideen var nem at sælge, også til licens-indehaverne. "Vi gik til Fox," fortæller Jon, "med denne her ide til et spil, og de svarede 'jep, det her ser godt ud, lad os gøre det!'."

Alien: Isolation

Ligesom Gearbox og deres historie-oplæg til Colonial Marines, tog Creative Assembly også udgangspunkt i et uudforsket element af universet, som stadig befinder sig inden for seriens rammer og er tro mod filmene. Udvikleren brugte det meste af sin ti minutter lange præsentation på at snakke om konceptets brede strøg, og vigtigheden i at være tro mod Scotts vision, men knapt så meget om den egentlige historie. Der var hele tiden antydninger af et modigt valg som hovedperson - et kendt navn, men et ukendt ansigt.

"Vi ville aldrig lave spillet over filmen," slår McKellan fast da vi sætter os ned med ham og Pope, efter vores tur gennem udviklerens kontorer. "Vi var nødt til at lave noget som var tæt på det, og inspireret af det." Det førte til at udvikleren ledte efter en naturlig indgangsvinkel, der kunne passe ind i det eksisterende univers, hvilket førte til et enkelt spørgsmål. "Nostromo er forsvundet. Hvem bekymrer sig om den slags? Hvem ville tænke over den slags? Hvem ville have lyst til at vide mere?"

Det er femten år efter begivenhederne i filmen fra 1979. Femten år efter Ellen Ripley blæste den Xenomorph, som dræbte hele hendes besætning "out of the goddam airlock" af hendes redningskapsel, i den originale films klimaks. Både Ripley og hendes og hendes rumskib svæver fortabt rundt i rummet, stadig adskillige årtier fra at blive opdaget.

Nostromos sorte boks - som åbenbart blev skudt ud før mine-skibet selvdestruerede - er blevet fundet. Helt præcist hvordan det er sket, samt hvad det har fået af konsekvenser, er endnu ukendt. Alligevel er der én person, der er blevet underrettet om det hele, og som formår at snige sig ombord på den station hvor den sorte boks opbevares: Ripleys datter, Amanda. Selvfølgelig går alt ikke som forventet, da der også er noget andet på stationen, nemlig en enorm Xenomorph som er fast besluttet på at udslette stationens mandskab.

"Hvad sker der nu? Det var en spændende optrapning," siger McKellan i forhold til præsenterer Amanda som spillets hovedperson. "Vores første reaktion var, at Fox aldrig ville lade os røre Amanda Ripley - hun er alt for vigtig. Men Fox synes det var en rigtig god ide."

Enhver som har set Aliens, specielt Directors Cut-versionen, vil vide at Ellen Ripley et halvt århundrede senere bliver informeret om sin datters død, som er sket blot et par år før Ellen bliver fundet og vækket til live igen. Hun får et enkelt billede af datteren - et portræt af en ældre dame som Ellen aldrig kendte.

Hvis Isolation skal betragtes som kanon - og det skal det - insinuerer det at uanset udfaldet, overlever Amanda sit eget møde med væsnet fra det ydre rum. Alistair Hope smiler blot.

"Når man ikke er en særlig velrenommeret virksomhed," forklarer han om Alien-seriens rigtige ondskabsfulde instans, Weyland-Yutani konglomeratet, "og Ripley får det fortalt af en særlig tvetydig person (firmamand og professionelt røvhul Carter Burke)... man må spørge sig selv om det virkelig er hende på billedet..."

Det er spændende tanke. Hope tilføjer med det samme mere mystik til det hele. "Jeg siger ikke at det er situationen. Det er måske rigtigt, men der er 60 år som er forsvundet mellem de to. Ingen har fortalt den historie, som vi kommer til at fortælle."

Og med et simpelt twist har udvikleren tilføjet endnu et lag til hele Alien-myten, og beriget historien med en autencitet der er direkte relateret til seriens kvindelige hovedperson.

Der er potentielt mere. Det andet store spørgsmål er hvordan en Alien har fundet vej til stationen. Det åbenlyse, nemme svar er at der var endnu en indtil videre ukendt tur til LV-426, før planeten blev terraformet og koloniseret.

Der er dog også en mere kompliceret, og tematisk bedre forklaring. Givet at udvikleren fokuser på Amandas møde med "den originale Alien" i Origins-dokumentaren (se den længere nede), må man spørge sig selv om hvorvidt det hold, der fandt Nostromos sorte boks, også fandt noget andet svævende rundt i rummet - den originale Alien blev sluset ud men ikke destrueret.

Hvor meget mere tyngde ville det ikke give det hele, hvis Amanda blev konfronteret af den samme Xenomorph, som udslettede hele Nostromos besætning og øjensynligt også dræbte hendes mor?

For langt ude? Vi er ikke de eneste der har overvejet det hele. Der er et billede i Crazy 4 Cult's Cult Movie Art Book 2, udgivet for et par år siden, som viser den præcise situation: Xenomorphen svævende væk fra redningskapslen. Hvem ved?

Alien: Isolation
Alien: Isolation
Alien: IsolationAlien: Isolation
Alien: Isolation
Alien: Isolation
Alien: Isolation
Alien: Isolation
Alien: Isolation
Alien: Isolation