Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Wreckfest

Next Car Game

Bugbear er på vej med et nyt racingspil, og vores finske fartekspert har taget et nærmere kig på den tidlige version af spillet...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Der er racingspil som belønner den perfekte linje, og så er der racingspil som gør det modsatte. For mange ramte Bugbears originale Flatout en næsten perfekt balance mellem de to, med Destruction Derby-lignende løb og afsindig fysik, mens det stadig havde en nogenlunde realistisk form for racing med gamle, smadrede racerbiler.

Men Flatout eksisterer ikke mere. Efter dets udgiver og IP-ejer Empire Interactive lukkede dørene tilbage i 2009, blev serien solgt til uerfarne Team 6, der producerede Flatout Wii og det horrible Flatout 3 til PC. Bugbear kunne kun se med fra sidelinjen, mens seriens omdømme blev smadret til stumper og stykker. Den finske udvikler gik derefter i gang med Ridge Racer, men fandt ikke den store succes med deres "moderne fortolkning af den klassiske serie", Ridge Racer Unbounded. De mange fans ville have et nyt rallyspil, og det får de endelig.

Wreckfest

Next Car Game, hvilket naturligvis ikke er det endelige navn, er essentielt et retur til rødderne. Ligesom for 10 år siden kommer du til at køre i gamle skrotbunke-biler på improviserede racerbaner, mens du bruger beskidte tricks til at opnå bedre positioner på banen - at støde hårdt ind i modstanderne er en anbefalelsesværdig taktik.

Det her er ikke en prangende eller fartfyldt racer som Flatouts mere kommercialiserede efterfølgere eller titler som Burnout og Need for Speed. Det behøver det heller ikke at være, siden Bugbear laver spillet direkte til deres fans og ikke til en udgiver. Early Access-versionen af spillet er tilgængelig for alle, der forudbestiller det (enten gennem Steam eller deres egen side), og Bugbear forsøger aktivt at inddrage meninger fra de mange fans, for at fintune og tilføje mere indhold til spillet. Ifølge udvikleren kommer størrelsen af Next Car Game udelukkende til at blive afgjort af hvor mange folk der køber spillet.

Vi fik fat på spillet lige efter den første Early Access version blev udgivet i januar, og vi har nydt den tidlige version af spillet lige siden. Spillet understøtter op til 24 biler på banen, hvilket betyder at der altid er nogen at udfordre, samt at en sejr sjældent er sikker. En lille fejl kan koste mange placeringer, men samtidigt er der ligeledes altid en bedre placering i sigte. Konkurrenterne går til den, og den kunstige intelligens er aggressiv. Samtidigt kan vi kun formode at det bliver endnu mere voldsomt i multiplayer med andre menneskelige spillere.

Wreckfest

Der er masser af kaos. Men ser ofte biler skubbe hinanden på måder så deres metalydre bliver godt og grundigt bøjet. Røgskyer fra biler på dødens rand fylder ligeledes gerne billedet, hvilket til tider kan gøre det svært at undgå de betonmure, der er placeret rundt omkring. Metallet bøjes på realistisk vis, alt efter hvor meget fart man havde på forud for et sammenstød, og forvandler gerne fartøjerne til ukendelige skrotbunker når løbet når sin slutning. Destruktionen ,som det er lykkedes Bugbear at lave med deres nye version af Romu-grafikmotoren (det finske ord for skrot), er den bedste af sin slags, og vil med sikkerhed komme til at stå for episke højdepunkter.

Det er dog ikke kun aggressivitet, det hele handler om, og her findes også en snert af strategi når man forsøger at undgå de voldsomste sammenstød, og langsomt sniger sig mod førstepladsen mens de andre har travlt med at slås med hinanden. Next Car Game forsøger ikke at være den mest dybe bilsimulator, men det er heller ikke ren arkaderæs. Du bliver ikke på banen og vinder ikke løb, hvis du blot trykker speederen i bund. Der er masser af vægt i bilerne, og brugen af bremsepedalen og speederen skal times præcist for at kunne powerslide rundt på de mange baner.

Wreckfest

I midten af februar opdaterede Bugbear Early Access-versionen med en ny 8-tals bane samt en American Sedan, der blev tilføjet til de to biler (American Muscle og European Mini) og de tre baner (grus, asfalt og arena) som spillet allerede indeholdte i forvejen. De lavede også en masse mindre opdateringer der blandt andet betød en forbedret fysik, nye tunings-alternativer, og muligheden for at køre banerne bagvendt. Alle sammen var det forbedringer, der fik spillets fremtid til at se lys ud.

At balancere mellem at bruge en controller eller rat/pedal er dog stadig lidt et problem. Mens den nyeste version bringer disse muligheder tættere på hinanden, ved at give controller-brugere flere effektive køre-hjælpemidler, føler jeg stadig at det er sværere at bruge en controller, fordi jeg mangler at kunne mærke bilens input.

Wreckfest

Hvad jeg dog på ingen måde savner fra Flatout, er at skulle køre mindst en tredjeplads hjem for at åbne op for flere løb. På nuværende tidspunkt er det dog for tidligt at gætte på hvordan Next Car Games karrieremuligheder kommer til at fungere, fordi den slet ikke er færdigudviklet i Early Access-versionen. En dedikeret singleplayer-kampagne bliver dog prioriteret af Bugbear, endda med løfter om at kunne bygge sin egen bil samt vælge løb fra en "uendelig kalender". Man vil skulle skifte dele ud på sin bil når de er ved at være slidte, og de rigtige dele vil potentielt ikke altid være tilgængelig, alt efter hvor man befinder sig på sæsonen. Mens spillet måske ikke indeholder den største samling af forskellige løbs-lokationer, planlægger udvikleren at sørge for at hver bane alligevel adskiller sig drastisk fra den forrige i sin udformning.

Det er dog stadig mængden af indhold, der er min største bekymring, forud for spillets sommer'ish lancering. Sjovt er det allerede, og at smadre biler i Next Car Game føles ganske simpelt mere brutalt og solidt end i Dirt Showdown, uden at det kammer helt over i realisme. Det samme gælder for kørefysikken. Jeg nyder at kunne mærke bilernes vægt, men det her er ikke en hardcore-simulator, hvilket ville kunne ødelægge hele spillets følelse. Next Car Game vil dog ikke kunne stå distancen uden væsentligt mere indhold end hvad der lige nu er tilgængeligt i Early Access-versionen. Bugbear nægter at love et specifikt antal baner, og derfor kan vi blot håbe på at indholds-mængden vil være stor nok til at holde os fanget, når spillet er færdigudviklet.

Wreckfest
Wreckfest
Wreckfest
Wreckfest
Wreckfest
Wreckfest