Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Invokers Tournament

Invokers Tournament, et MOBA til PlayStation

Vi besøger studiet StormBASIC i Sevilla for at få et grundigt indblik i det første free to play-MOBA til Sonys tre maskiner.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Mange har i løbet af det sidste års tid forsøgt at give MOBA-genren sit gennembrud på konsollerne, men bortset fra visse undtagelser, har disse forsøg været begrænset til at tilpasse de spil, som der er mange af til PC, til konsollerne. På trods af en eksplosion af multiplayer online battle arena-titler (der hænger sammen med esport og til en vis grad med fremkomsten af professionelle spillere og betydelige præmier), er der underligt nok ikke nogen af de tre store konsolfabrikanter, der har forsøgt at lave deres eget MOBA, som er udviklet til deres egen maskine og målrettet til de loyale støtter blandt brugerne.

Firmaet StormBASIC Games i Sevilla har denne morgen slået dørene til deres kontor op for en lille udvalgt skare af medier, deriblandt Gamereactor. Dagsordenen er ganske klar og fastlagt som var det et computerspil: præsentation, spørgsmål og nogle indledende spil. For Invokers Tournament - bid mærke i navnet, for du kommer til høre det en del i de kommende måneder - er lige om hjørnet.

Invokers Tournament
Antonio José Mora, StormBASIC Games

Invokers Tournament er blevet til bagvendt. Det er ikke en bearbejdning af en PC-succes. Ej heller en kopi af en succesopskrift. Antionio J. Mora, som står i spidsen for det uafhængige spilstudie, der har et årti på bagen, fortæller til Gamereactor, at de "i nogen tid har ønsket at lave et online-konkurrencespil", og at spillet er deres egen idé, "som de har raffineret", inden den blev præsenteret for Sony, der blev en foretrukken partner for studiet efter samarbejdet om Ecolibrium.

Det multinationale selskab bød ind med den assistance, der logisk nok er brug for til at køre et online multiplatformsspil (med fuldt funktionelt cross-play) på tre konsoller på én gang via PSN, men "vi står for matchmakingen" og al udvikling er gennem de sidste to år blevet udført på de kontorer, Gamereactor besøger i dag.

I denne nye MOBA-titel er spillene mere eller mindre baseret på de samme regler og parametre som andre repræsentanter for genren, men her er tale om et meget mere tilgængeligt bud på dem. På baggrund af de runder, vi fik prøvet (af 15 til 25 minutters varighed), kan vi også tilføje tillægsordene tempofyldt, behageligt og rart.

Men det betyder ikke, at Invokers Tournament bliver et spil uden indhold, og heller ikke, at det ikke har den nødvendige dybde til at tiltrække et stort antal online-spillere med lyst til at konkurrere. Faktisk forsikrer Mora - adspurgt om muligheden for at afvikle en turnering mellem professionelle spillere à la esport - os om, at "den mulighed ikke er afskrevet" og at "vi har forberedt os på det", hvis spillet når dertil.

Invokers TournamentInvokers Tournament

Og hvordan spiller man så Invokers Tournament? Altså, vi kan fortælle, at i dette spil er det "Ringenes Herre", der vinder. Og nej, vi hentyder ikke til den visuelle stil, for Sevillastudiets fantasifoster lægger sig ikke op ad Tolkiens stil ved at driste sig til at være en skøn blanding af troldmænd, uhyrer eller ligefrem samlere med sække. Vi hentyder til det originale system - med ringe og skabninger, der kan nedkaldes - som udgør essensen af hvert spil.

Da Invokers Tournament er mere action-orienteret og derfor stiler mod enkelhed på kampskuepladserne og i karakterernes udformning, er de enkelte kombattanter udstyret med to ringe: højre og venstre på controllerens d-pad. Når spilleren har fyldt sin "fury-bar" ved hjælp af energiportioner, kan han slippe vreden løs ved at trykke på en af de magiske ringe, hvilket forvandler ham til en figur med superkræfter. Hvis han har lyst til at smadre noget, kan han blive til en sværdbærende "tvekyklop". Hvis han vil forsvare sin base, kan han påkalde sig golemen. Hvis det er nødvendigt at fælde et velbevogtet fjendtligt tårn, kan han måske tage fat i en snigskytte. Til brug for at skabe forvirring er der en super cute cheerleader...

Naturligvis sker alt dette på grund af de ringe, man blev udstyret med inden spillet begyndte. Transformationerne dræner ens fury-bar, så engang imellem er man nødt til at vende tilbage til sin oprindelige form for så at genopfylde den og overveje at forvandle sig til noget andet.

For at gøre tingene mere enkle og "for at reducere ventetiderne", bliver slagene udkæmpet mellem hold med tre spillere på hver i 3v3-kampe og ikke 5v5. Den gode nyhed er, at PS Vita-spillere kan spille med og mod PS3- og PS4-spillere. Den dårlige er, at mens man godt kan spille mod hinanden enkeltvis eller på hold på en enkelt PSN-forbindelse, kan man ikke spille flere spillere på én PS4 og heller ikke spille lokalt på flere PS Vitaer.

På alle platformene er styringen godt udtænkt og let at lære. Ringene har vi allerede været inde på, og derudover er der blot standard-angrebet (X) og de forskellige trylleformularer/specialforklædninger. Til at tilpasse din spilfigur og til brug på slagmarken er der et komplet inventory med genstande, trylledrikke i bæltet med mere. Men ikke noget, der er for dybt eller forvirrende. Og det er klart, for ifølge Mora har den bagvedliggende tankegang for spillet været, at "det skal ikke være for tungt" og at "ingen gider en 20-minutters tutorial".

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Uden benævnte tutorial og med sparsomme instrukser, er vi nødt til at spille i offline-missionsdelen (som i øjeblikket ikke har en sammenhængende historie) for at afprøve og lære figurer og kombinationer at kende, men vi har alt det samme udstyr til rådighed som i onlinespillet. Udstyret omfatter - ud over de nævnte items og magiske ringe - også et betragteligt arsenal til standardangrebene.

Dermed har vi også fortalt, hvordan Invokers Tournaments free-to-play-model fungerer. Udviklerholdet forsikrer os om, at der ikke er tale om en "pay-to-win"-fælde, og at de brugere, der betaler, ikke kan købe sig til unfair fordele i spillene.

De kan købe federe "skins" for at blære sig. De fylde deres bælte med trylledrikke. De kan købe et abonnement, så de kan lave deres egne hold, få rabatter og tilbud eller få fortrinsret online i tilfælde af fyldte servere. Men hvad angår hvor langt, man kan komme i spillet og hvad, man har adgang til, er "alt indhold til rådighed" uden at man skal betale rigtige penge for det. Man bruger det guld, som man skaffer gennem sine handlinger i spillet.

I de spil, vi har prøvet, er vi blevet positivt overraskede over spillets udseende, hvor godt, det fungerer på tværs af konsollerne, musikken og hvor nemt det faktisk er at spille, især når holdet kan finde ud af at spille sammen. Hvis healeren tager på skovtur eller tanken får en selvfortjent røvfuld, er spillet tabt. Som i alle andre MOBA'er, men uden flere tusind indstillinger og besværligheder. Den nødvendige holdsammensætning sker online gennem PlayStations party-funktion. Beta-testene må vise, hvordan dét kommer til at fungere.
Invokers Tournament kommer på markedet i november. Det udkommerpå alle tre aktuelle PlayStation-platforme (PS Vita, PS3 og PS4). PlayStation 4-brugere med PS Plus-konto kan prøve det allerede nu, da det er i åben beta.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce
Invokers Tournament
Invokers Tournament
Invokers Tournament
Invokers Tournament