Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
previews
Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

Tro mod sig selv, men bedre end nogensinde. Så kort kan det siges...

Vi har haft chancen for at prøve det nye Mortal Kombat endnu en gang, denne gang til et event i Portugal. Det vi prøver er et nyt build af spillet, omkring tre uger gammelt, men vi ved hvad der venter os. Trods alt er dette det tiende (!) spil i Mortal Kombat-hovedserien, og NetherRealm Studios forsøger tydeligvis ikke at genopfinde hjulet. Og det er der heller ikke brug for.

De fleste spillere har allerede en fornemmelse af hvad de vil finde i et givent Mortal Kombat-spil. Et kompetent kampsystem, excentriske figurer, Scorpion og Sub-Zero, brutale moves og, selvfølgelig, fatalities. Som forventet ser vi alt dette i denne udgave af Mortal Kombat X, men vi finder også noget, vi ikke havde forventet - et eksotisk touch.

Mortal Kombat X

Denne version af spillet giver ikke ligefrem rig mulighed for at udforske spillets muligheder. Det er langt fra den fulde oplevelse, men snarere en "super-demo" med adskillige figurerer og fire arenaer. Men det er nok til at se, at Netherrealm vil sprøjte nyt liv ind i serien, med nye figurer og nogle kampstile, den ikke har beskæftiget sig med før.

Sagt på en anden måde, så introducerer Mortal Kombat X en imponerende grad a variation. Forestil dig Sub-Zero og Scorpion i konfrontation i en mørk skov. Det er klassisk Mortal Kombat, en duel der nærmest er et symbol på serien i sig selv. I årevis har vi valgt side i denne evige dyst, men den føles lige så spændende som nogensinde. Det er vores første kamp med den nye demo, og det vil det nok også være for mange andre spillere, når de kaster sig ud i det for første gang.

I næste kamp prøver vi en af de nye figurer, Cassie Cage (datter af Sonya Blade og Johhny Cage), der kæmper mod den kriminelle legende, Kano. Som arena vælger vi Outworld Marketplace, hvilket kort sagt er en ørkenplads fyldt med telte og underligt-udseende købmænd. Hvad angår kampen, er de to figurer teknologifokuserede, og resultatet er en meget anderledes kamp end den forrige, hvad angår tone og slag.

Endeligt ser vi på to debutanter, Ferra/Torr og D'vorah. Førstnævnte er faktisk en kombination af to figurer. Torr er et Hulk-agtigt bæst, og Ferra et lille væsen på dets ryg. Sammen kan de kombineres til nogle glubske angreb med overraskende rækkevidde, takket være Ferras hurtige fremryk. Hvad angår D'vorah, er hun en sær blanding af insekt og menneske, meget hurtig og i stand til at styre hvad der ligner bier. Denne gang kæmper vi i junglen, med frodigt planteliv og ruiner, der ligner noget fra Uncharted.

Det overraskende ved disse tre kampe er, hvor forskellige dysterne og figurerne føles. Der er et niveau af variation i Mortal Kombat X, der ikke var til stede i tidligere udgaver, og som puster nyt liv og smag i serien. Hvad angår resten, er det rendyrket Mortal Kombat, der følger i spillet fra 2011's fodspor.

Mortal Kombat XMortal Kombat X

Mortal Kombat X udkommer på to generationer af konsoller, og ser forrygende ud på den nye hardware. Ja, kampspil er måske ikke blandt de mest krævende spil på et teknisk niveau, men det bør ikke trække fra den visuelle kvalitet, der bliver budt på her. Overordnet er spillet enormt detaljeret, og animationerne ser bedre ud end nogensinde, ikke kun hvad angår figurerne, men også de baner, de kæmper på. The Kove-areanaen er især imponerende, hvor man dyster på en lille træbro mens en storm raser på havet i baggrunden.

Det er også værd at bemærke hvor interaktive alle banerne er. Med et tryk på R1/RB kan man skyde tønder, samle lig op som havet skyller ind, hive grene af træer eller bruge statuer til at hoppe højere.

Mortal Kombat er i sin natur et brutalt og voldeligt spil, men styrken fra slagene i denne titel er exceptionel (og her taler vi ikke om X-Ray moves eller fatalities). Hver slag og spark lader virkelig til at ramme modstanderen med en brutalitet, der næsten er smertefuld at se på, og alt flyder med stor elegance.

De mere casual spillere vil være sikkert være tilfredse med at udføre en håndfuld moves og et special move nu og da, men kendere vil elske det nye stilsystem. Hver figur kan vælge mellem tre stile, der udvider deres repetoire af moves. Typisk vil en af stilene fokusere mere på våben, mens de to andre enten forbedrer angreb eller forsvar. Sub-Zero, for eksempel, kan i sin defensive stil dække sig med et lag af is, der reducerer den skade han får, såvel som at rejse et skjold af is, der fryser enhver som rør ham.

Mortal Kombat X

Mortal Kombat forsøger ikke pludselig at genopfinde sig selv (til trods for nogle underlige forsøg på netop det i fortiden, som det nok er bedst at glemme). Her i starten af denne nye generation vil NetherRealm holde fast i seriens kerne, men de virker også opsatte på at gøre brug af de erfaringer, de har fået over de seneste år. Selve kampsystemet ser bedre ud end nogensinde, de forskellige stilarter giver et taktisk element, vi ikke har fået før, og variationen i figurer og baner vil formodentlig gøre Mortal Kombat X til det mest eksotiske og varierede kapitel i serien hidtil.