Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Heroes of the Storm

Heroes of the Storm - fortabte vikinger og Warcraft-helte

Den lukkede beta for Heroes of the Storm starter i dag. Vi fortæller, hvad du kan forvente

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Fra starten har Blizzards bud på genren, ingen kan blive enige om hvad hedder - MOBA, Lane Pusher, Lords Managment, Team Brawler - brudt med reglerne og konventionerne. Heroes of the Storm har uhøjtideligt ignoreret etablerede standarder og tilføjet sine egne ideer, såsom at ens hold optjener erfaring og levels i fællesskab frem for individuelt, eller at man kan sætte sin figur op på en hest og bevæge sig hurtigere uden for kamp.

Den stil fortsatte de på årets BlizzCon, hvor de løftede sløret for fire nye helte. Tre af dem følger samme grundlæggende stil vi er vant til, mens den sidste - eller måske skulle vi sige de sidste - omtrent vender op og ned på alt hvad vi troede vi viste om genren.

Lige siden det første DOTA har grundsøjlen i disse spil nemlig været, at man kun styrer én figur. Det var den største og mest radikale forskel fra Warcraft III, som spillet udsprang fra. Der skulle man bygge både base og hær og kommandere rundt med den, men i DOTA havde man kun én figur.

Heroes of the Storm

Og den konvention vender Heroes of the Storm nu op og ned på, ved at introducere The Lost Vikings, heltene fra den klassiske puzzle-platformer, der er så gammel at Blizzard ikke engang hed Blizzard, dengang de lavede den. The Lost Vikings er nemlig ikke én figur, det er tre, og i Heroes of the Storm kan de styres individuelt.

Det betyder i princippet, at man i en bane som Dragon Shire ene man kan erobre både de to kontrolpunkter og aktivere Dragon Knight i midten af banen, en handling der normalt kræver tre spillere. Men i praksis er det nok sværere end som så.

Det kræver et massivt overblik at holde styr på tre figurer frem for en, selvom man kan vælge at udstede kommandoer til dem i fællesskab eller individuelt. Er man Starcraft-haj, har man måske allerede overblikket og micro/macro-evnerne til for alvor at sparke røv med dem - faktisk er det en del af tanken bag, at udviklerne med denne figur tilbyder et højere "loft" for hvor meget man kan udrette ad gangen i spillet.

For en middelmådig Starcraft-spiller og entusiastisk-men-har-ikke-spillet-så-meget-som-jeg-gerne-ville Heroes of the Storm-spiller som mig, er de tre vikinger lidt af en udfordring at holde styr på. Med tasterne 1-4 vælger man hvilken viking, man vil styre, eller om man vil styre dem alle. Modsat alle andre figurer har de tre ingen mounts, men kan spurte for en kort stund.

Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm
Heroes of the Storm

To af dem er melee-kæmpere, mens den tredje, Erik, er udstyret med slangebøsse. Olaf kan blokere fjendtlige angreb med sit skjold, hvis man placerer ham rigtigt. Baelog uddeler tæsk med sit sværd.

Enkeltvis har de tre figurer færre hitpoints end en almindelig Heroes of the Storm-helt, og de dør og respawner individuelt. I det spil, jeg prøvede, lod især Erik til at være skrøbelig, og det er om at holde tungen lige i munden for at holde styr på de tre. Lost Vikings er en krævende helt at spille (endnu sværere end at holde styr på ental/flertal, når man skriver om dem) men her er bestemt potentiale.

Blizzard viste også tre andre helte frem, hvoraf to af dem var spilbare. Alle stammer de fra Warcraft-universet. Jaina Proudmoore er en klassisk frost mage i en stil, alle World of Warcraft-spillere vil genkende. Isprojektiler, frostnovaer og en vandelemental ved sin side. Thrall er shaman med udseende inspireret af Warcraft III, der kaster med kædelyn, ulveånder og jordskælv. Endeligt er der Sylvanas, leder af de udøde Forsaken. Hun var ikke spilbar på BlizzCon, da udviklerne ikke er færdige med hendes evnesæt, men en af ideerne er, at han hun skal udfylde en siege-rolle, blandt andet ved at kunne stjæle modstanderholdets minions og holde deres tårne fra at skyde.

Heroes of the StormHeroes of the Storm
Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm

Og det er jo alt sammen meget fint, tænker du måske nu, men hvad hjælper det, når Heroes of the Storm stadig kun er for de få udvalgte? Som du måske har hørt, går spillet i lukket beta i dag - og det betyder først og fremmest, at Blizzard har tænkt sig at lukke mange flere spillere ind. Samtidigt fylder de på med funktioner som ranked play og draft mode, hvor de to hold, inden kampen starter, vælger deres helte på skift, så man kan reagere på modstanderens heltevalg og kan holde visse helte fra dem (i dag vælger man først sin helt og starter derefter matchmakingen, og der kan for eksempel godt være en Diablo på begge hold).

Hvor mange folk der kommer med i den lukkede beta, ved vi ikke, men hvis vi skal dømme ud fra Hearthstone-betaen, hvor Blizzard nærmest kastede nøgler efter alle og enhver i månederne inden den åbnede helt op, så kan du nok godt regne med at få plads inden længe.

Heroes of the Storm
Heroes of the Storm
Heroes of the Storm