Dansk
Gamereactor
previews
Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

Gamereactor har som nogle af de eneste spillet opfølgeren til det bedst sælgende skydespil. Se her hvor lovende Call of Duty: Black Ops 3 egentlig er

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Infinity Ward var måske dem der startede Call of Duty-fænomenet, men efter Treyarch udgav Black Ops, har det været dem der har båret faklen. Det første spil i serien formåede at slå alle tænkelige rekorder, rekorder der siden kun er overgået af efterfølgeren. Men det er tre år siden. Siden da, har meget ændret sig. Activision har ændret deres udviklingsstrategi fra udviklingsperioder på to år, der involverede studierne Treyarch og Infinity Ward, til en treårig plan, der også inkluderer Sledgehammer Games. Denne plan giver hvert studie tre års udvikling.

Vi har allerede set resultaterne af denne nye treårsstrategi med sidste års succesfulde Call of Duty: Advanced Warfare, hvor udvikleren Sledgehammer skabte et spil, som vi sjældent har set siden det første Modern Warfare. Alt imens har Treyarch brugt deres tid på at udvikle Black Ops 3, og som resultat af den længere udviklingsproces, og den nye hardware ikke mindst, burde du forvente en helt ny Call of Duty-oplevelse, og ikke bare en opdatering.

Call of Duty: Black Ops 3

Da Gamereactor besøgte Treyarch i sidste uge, som et af de eneste medier i verden vel og mærke, for at prøve Black Ops 3, blev vi fortalt, at den ekstra tid har tilladt studiet at eksperimentere lidt, og teste nye ideer. Nogle ideer viste sig at være succesfulde, og andre viste sig at være fuldstændig ubrugelige. Denne nye treårscyklus har tilladt studiet at stressteste disse features, og videreudvikle dem der virkede. Resultatet? Blandt andet et nyt bevægelsessystem, og muligheden for at svømme.

Men før vi dykker ned i detaljerne, er det måske på tide at introducere grundkonceptet i Call of Duty: Black Ops 3. Kort sagt, er det endnu en fremtidskrig der venter. Det er noget vi fik en forsmag på i Black Ops 2, men nu er verden kollapset fuldstændig, og det er resulteret i en stor krig, om de sidste tilbageværende ressourcer. Der er to koalitioner, der kæmper over disse ressourcer, og efter et elite-hold forsvinder, og store mængder data lækker, er det op til spilleren at få styr på tingene.

I Treyarchs fremtidsvision er soldaterne blevet forbedret med teknologi, hvor flere kropsdele er blevet erstattet med mekaniske versioner. Det betyder en forøget fysisk præstation, såsom jetpacks der lader dig hoppe ekstra højt, og muligheden for at løbe på vægge. Spillet føles som en fusion imellem Advanced Warfares mekanikker, og den forøgede fysik fra Titanfall.

Call of Duty: Black Ops 3

På trods af dette, er kampene god gammeldags Call of Duty. Fokusset forbliver på infanterikampe. En implementering af store beskyttende skjolde der forhindrer luftangreb, fastholder begivenhederne på jorden, og soldat mod soldat er stadig det vigtigste krigsaspekt, og den bestemmende faktor af fremtidskrigene.

Det er tydeligt at se, at Treyarch er udviklingsveteranerne på serien. Hovedudvikleren taler om deres spil med en stor mængde selvsikkerhed, da de forklarer hvordan nye features er blevet skabt igennem hårdt arbejde. Hvert aspekt er blevet målt og vejet, og er blevet gennemtænkt ned til mindste detalje. Da vi spillede selv, var det let at købe denne salgstale. Spillet vil uden tvivl resultere i endnu et boost til serien.

Singleplayer-delen har modtaget en række kærkomne nye tilføjelser, der fuldstændig genopfinder Call of Duty-konceptet. Der er nu co-op for fire spillere, der er fyldt med nye muligheder for at se igennem dine venner, via et screen-in-screen-system. Dette hjælper dig med at lokalisere fjenderne, hvis altså i kan arbejde som et hold, og bruger hinanden strategisk.

Call of Duty: Black Ops 3

For at gøre denne feature til mere end bare en gimmick, er banerne nu meget større end før. Glem de klaustrofobiske korridorer fra tidligere titler: denne gang er der store slagmarker.

Det er ikke den eneste store ændring, da Treyarch har mindsket mængden af script-events. Der vil ikke være store filmiske sekvenser hvor du, eksempelvis, skal flyve en drone. I stedet for introduceres der nogle nye mekanikker, som du kan bruge hvor du vil, og når du vil.

Singleplayer-delen har nu også XP-point, og en lang række tilpasselige opgraderinger, der gerne skulle forøge genspilningsværdien, og give dig grund til at vende tilbage til kampagnen. I sand RPG-stil kan du låse op for nye evner, og derigennem ændre din taktik. Vi får en forsmag på dette, da vi prøvede en bane ved Ramses Station i Cairo, som foregår omkring halvvejs i spillet.

Call of Duty: Black Ops 3

En teknologisk fjende angriber, og bliver hurtigt fulgt af flere Cyborgs, der er taget direkte fra Terminator. Denne blanding af fjender, der opfører sig meget anderledes, skaber øjeblikketligt en interessant dynamik. Robotterne behøver ikke at finde dække, hvor mennesker behøver at finde ly for regnen af bly. Derudover arbejder robot- og menneskefjender sammen som et hold. Treyarch er stolte over at kunne sige, at de har skabt en målbevidst kunstig intelligens, hvor fjenderne faktisk vægter flere faktorer, i stedet for bare at dræbe dig så snart som muligt.

Det bliver hurtigt tydeligt, at lyden også har fået et stort boost, da du kan høre dybe eksplosioner, der laver ekko imellem bygningerne på slagmarken. Selv grafikken har fået en seriøs opgradering, uden at ofre den høje billedehastighed, som serien er blevet kendt for. Vi får fremvist spillet på Xbox One, men det vil også være tilgængeligt på PC, og vi får fortalt, at denne version får meget opmærksomhed. Det betyder flere tilpasninger, forbedret optimering og 4Kunderstøttelse. Da vi får et kig på en midlertidig udgave senere, står det soleklart, at denne version er lysår foran sine konsolbrødre.

Call of Duty: Black Ops 3

På trods af den nye singleplayer-del, er det stadig multiplayer-suiten, der gør Call of Duty til det fænomen det er i dag. Treyarch arbejder tæt sammen med eSport-scenen, og vil have en betal-version til dem der forudbestiller spillet, og det er en måde at sikre kvaliteten af online-oplevelsen. Det er noget som er lige så vigtigt, som nye mekanik-innovationer.

Vigtigst af alt, så er styringen nu mere strømlinet, selvom der er massere af nye features.

Ligesom i Halo 5: Guardians, kan du automatisk gribe fat om kanter, når du hopper hen imod dem. Du kan løbe langs vægge. Du kan bruge en jetpack til at flyve korte distancer, lave små højdehop og sprinte så længe du har lyst.

Ligegyldig hvilken slags handling du udfører, kan du stadig sigte, lade og glide langs jorden. Det er overvældende i starten, men spillet giver dig en lang række muligheder, så du kan overraske fjenderne, og chancerne for at overleve intense ildkampe, er nu bedre end nogensinde.

Du tager rollen som en af ni elite-soldater. Hver af disse har et super-våben og en evne, og du kan vælge en af disse. Derefter kan du aktivere dem i kamp. Treyarch forklarer, at de tidligere Streak-belønninger sjældent blev opnået af begyndere, men at dette nye system vil sikre, at hver spiller får chancen for at bruge enten en evne eller et super-våben i løbet af hver runde. Meteret der afgør dette, bliver fyldes op med både tid og score, så veteraner vil kunne bruge disse oftere.

Call of Duty: Black Ops 3

Fire soldater blev vist frem, og de andre fem vil blive annonceret senere. Vi fik lov til at se Ruin, der har et tyngdekraftsangreb, som slår nærliggende fjender ihjel når han angriber ovenfra, og Seraphi som har et våben kalder Annihilation, som kan dræbe enhver med et skud (og minder os med det samme om Golden Gun fra GoldenEye)-

En personlig favorit er dog Reaper, som er en lille robot med en mini-gun, og muligheden for at manipulere tid. Vi valgte dog mest mini-gun, som viste sig at være et fantastisk redskab, til at fange capture-steder i Domination-delen.

Du vil kunne skræddersy disse elite-soldater som du stiger i niveau på forskellige måder, og Treyarch har også arbejdet hårdt for, at du kan tilpasse din våben som du lyster. Et kikkertsigte, fem accessories, designs og camouflage kan blive tilføjet til hvert våben, og tilpasningsværktøjet tillader dig at skabe dit eget-våbendesign, der sender tankerne tilbage til Forza 5. Det betyder, at der er rig mulighed for, at veteraner kan skabe fantastiske designs online.

Call of Duty: Black Ops 3

I de tre multiplayer-kampe vi fik lov til at spille, blev vi slået af hvordan alle disse nye ideer fungerer, uden at miste den identitet, som gør Call of Duty til det det er i dag. Dette betyder at der ikke er nogen køretøjer. I stedet tilbyder banerne et højt tempo, uden at alt for meget vertikal kamp. De er fulde af flaskehalse, hvor ildkampe naturligt bryder ud.

Styringen er fantastisk, selv i denne tidlige udgave, og tilfredsstillelsen ved at trykke på skulderknappen for at aktivere Reaper's mini-gun, og derefter pløje 4-5 fjender ned, er fuldstændig overvældende. Muligheden for at svømme introducerer kampe under vand, og det fungerer rigtig godt. Vi forventer både dybe og avancerede mekanikker, der måske gør det svært for begyndere, men Treyarch er ikke enige. Det ved altså ikke hvordan både nye og tilbagevendende spillere vil tilpasse sig dette, men at de specielle evner åbnes over tid, og ikke kun via evner, betyder at nye spillere vil føle sig mere velkomne.

En ting som vi gerne så ændret, er de såkaldte Spiky Mines, der kan rulle rundt om fange fjender. Det er selvfølgelig ekstremt irriterende når du er offer, men de er heller ikke synderligt fede at bruge. Udover dette fejltrin, selv i denne tidlige udgave, er Call fo Duty: Black Ops 3 så underholdende, at det er svært at lægge controlleren fra sig, da vi får at vide at tiden er gået.

Call of Duty: Black Ops 3

Det føles som om, at Treyarch har tænkt på det hele i denne omgang. De har endelig fået den tid de skal bruge til at realisere deres drømmespil, og denne tidlige version er meget lovende. Mange vil se det som endnu en fortsættelse af konceptet fra Advanced Warfare (der på sin vis kommer fra Titanfall), og i starten, følte vi også, serien ville have bedre af at udelukke fremtidskrige og supersoldater.

Dog, efter at have spillet Black Ops 3, har vi ændret mening. Treyarch er bedre til Call of Duty end nogen anden, og med Call of Duty: Black Ops 3, er det utrolig tydeligt, hvorfor deres spil har så meget succes. Den nye treårsstruktur gør serien utrolig godt, og den lader til at give tid til innovation i hver udgave. Dette kommende spilår, er nu blevet en hel del mere interessant.

Relaterede tekster

Call of Duty: Black Ops 3Score

Call of Duty: Black Ops 3

ANMELDELSE. Skrevet af Paul Davies

En forfriskende opdatering eller kedelig efterfølger? Vi har gennemtestet Treyarch's seneste, og er klar med en dom



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.