Dansk
Gamereactor
previews
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians

Vi har kigget nærmere på de første to missioner af kampagnen, og det har genoprettet vores tiltro til serien.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Vi overdriver ikke når vi siger, at Halo-serien har set bedre dage. Halo 4 var sandelig et godt spil, med publikummet blev ikke ved det særlig længe, og bevægede sig hurtigt videre til andre og bedre multiplayer-oplevelser. Så kom Halo: The Master Chief Collection, og havde en forfærdelig udgivelse, og det gav et indtryk af, at 343 Industries og Microsoft simpelthen ikke havde hvad der skulle til. For at gøre situationen værre, fik Halo: Nightfall tv-serien, der ganske enkelt var forfærdelig.

Søm efter søm landede i Halo's kiste, og nu er det op til Halo 5: Guardians at vende skuden, et meget nødvendigt skud af tiltrængt energi, for at holde gejsten oppe, oven på denne svære runde i konsolracet mod Sony. Master Chief har før reddet sin platform, og hvis der er nogen der kan gøre det igen, så er det ham. Vi var derfor fyldt med forventning, da vi prøvede Halo 5: Guardians for første gang i London i sidste uge.

At holde forventningerne tøjlet er selvfølgelig vigtigt, men samtidig efterlod multiplayer-betaen os sultne efter mere, og alle informationerne der er krøbet ud siden da, har kildet os alle de rigtige steder. Ved begivenheden fik vi mulighed for både at spille kampagnen og multiplayer, men for nu vil vi fokusere på vores indtryk af kampagnen.

Når det så er sagt, var vi ikke alene da vi spillede, da vi blev flankeret af tre andre spiljournalister, og sammen skulle vi spille de første to missioner af kampagnen. Som Gamereactor-læsere måske allerede ved, har vi allerede spillet den første af disse missioner, og efter dette ville vi bare have mere. Spillet drejer sig om Master Chief og hans Blue Team, som er på en endnu ukendt mission, og Locke med hans Fireteam Osiris, som jager Blue Team, for de bliver anset som desertører.

Derfor er der fire roller at udfylde i begge tilfælde, og det passer jo fint til kooperativt spil, der kører på dedikerede servere. Du kan endda genoplive faldne kammerater, ved at stå tæt på dem i få sekunder, og derefter er de klar til at kæmpe. Det er lettere sagt end gjort, med projektiler der flyver om ørene på dig og dit hold, og bliver du helt knust, bliver du sendt tilbage til nærmeste spawn-område.

Halo 5: Guardians

Hvis du spiller alene, skal du uddele ordrer til de AI-styrede karakterer via pilestasterne. Dette fungerer fint, men der er ingen tvivl om, at det at spille med tre andre spillere er den foretrukne model, og det er også en del nemmere, så du skal ind og justere sværhedsgraden. Vores gruppe spillede på den normale sværhedsgrad, og inkluderede både spillere uden synderlig Halo-erfaring, samt veteraner. Vi knuste samtlige fjender uden sved på panden, og gjorde banen færdig lang tid før dem, der havde valgt at spille alene. I vores optik havde vi det også langt sjovere, så hvis du normalt spiller alene, anbefaler vi at du også prøver denne side af tingene.

Nu hvor vi har dækket den første bane tidligere, hopper vi direkte til den anden, hvor vi spillede som Locke's fede gruppe. Det bliver præsenteret på en sådan facon, at det sender tankerne tilbage til en mere rolig variant af The Silent Cartographer-banen i Halo: Combat Evolved, kombineret med den femte mission i Halo 2, Metropolis, hvor en Scarab var sprunget i luften, og du skulle hoppe ombord. Locke og banden hopper ud fra et luftskib, før de skal møde deres modstander, en Kraken. Det er et gigantisk edderkop-inspireret bæst, der er alt for stort til at blive besejret i en almindelige ildkamp. I stedet skal vi kæmpe os for bare at nærme os bæstet, for så at flyve over det, hoppe ned i vommen, kæmpe os igennem dets indre, sætte en bombe til at springe og forhåbentlig nå ud og se det blodige festfyrværkeri.

Den første bane med Master Chief og hans Blue Team var fin, men det er her at vi føler for første gang, at Halo-kærligheden er tilbage, med dets lidt langsommere tempo, mystik og store områder at bevæge sig rundt i. Og køretøjer selvfølgelig. Der er lyst, og utrolig detaljeret, og vi lagde mærke til, at 343 Industries har truffet den smarte beslutning, at skrue en smule ned for den grafiske detalje, for at fastholde de vigtige 60FPS. Lige meget hvad der blev kastet efter os, var billedehastigheden bundsolid.

Alting er mere flydende nu, og lyden er blevet svært forbedret. Halo føles så dynamisk. Vi pressede os igennem stenene, dræbte talløse covenant-patruljer, besejrede en velplaceret Wraith, fortolkede kryptiske Forerunner-hieroglyffer og nåede endelig et plateau, hvor vi kunne se den massive Kraken. Vi hoppede ombord på en Phaeton (et nyt Promethean-rumskib) for at flyve over den, for så at lande midt på bæstet, og begive os ind i bugen for at færdiggøre slaget.

Det er her at en bølge af Halo-glæde skyller ind over os på en måde, som vi ikke har følt siden kampen på stranden i Halo: Reach under Long Night of Solace. Det her er klassisk Halo, når det er allerbedst, og det er noget vi simpelthen ikke kom ud for i Halo 4. Her er vi, to missioner inde, og spiller et ufærdigt spil, og magien er her allerede. Det er en massiv underdrivelse at sige, at spillet viser utroligt potentiale.

343 Industries har ramt den helt rigtige balance, hvor de har forbedret og skruet op for gameplay-delen, og tilbyder en lidt mørkere historie med et langsommere tempo, som er så karakteristisk for Halo-serien. Efter Halo 4 og Halo: The Master Chief Collection var vi bekymrede, og så sandelig ikke lige så hyped for nye Halo-oplevelser, men nogen gange er det faktisk, at få lov til at tage fejl. Seriens vogtere har overbevist os om, at Halo 5: Guardians er præcis det som serien har brug for.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

ANMELDELSE. Skrevet af Sebastian R. Sørensen

En af årets mest ventede spiltitler lander meget snart, og vi har sendt Sebastian i forvejen for at kæmpe i Halo-universet. Han er netop kommet tilbage, med et vildt udtryk i øjnene og alvorlig kløen i skribentfingrene.

Esport: Envy vender tilbage til Halo

Esport: Envy vender tilbage til Halo

ESPORTS. Skrevet af Carl Nielsen

Esports organisationen Envy har annonceret, at de vender tilbage til kompetetiv Halo. I den overraskende afsløring, kunne Envy også præsentere fire spillere der bliver...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.