Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Dreams

Dreams

Dreams var et af de mest charmerende, interessante og forvirrende spil vi så ved Paris Games Week.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Dreams var en af de mere spændende, forvirrende og frustrerende afsløringer ved dette års Paris Games Week, og disse følelser blev kun forstærket af den lukkede demonstration, som udvikler Media Molecule afholdte bagefter selve pressekonferencen. En række udviklere var parate til at vise journalister fra hele verden hvordan denne unikke skaberoplevelse egentlig ser ud, og hvordan du går igang med at skabe din egne drømme. Advarsel: det kan være at du, ved afslutningen af dette preview, sidder tilbage med flere spørgsmål end svar.

DreamsDreams

Ligesom demonstrationen på scenen ved Paris Games Week, så starter det hele med din lille Imp, en sød lille hjælper, der ligner en flamme af stof eller uld, der gerne skulle gøre hele din oplevelse i Dreams en del lettere. Du kan bevæge den på en række forskellige måder, enten ved at bruge Move-controllers, Dualshock 4 ved hjælp af gyroskop-styring eller bare ved hjælp af de klassiske styrepinde. Det ser ganske intuitivt ud, og i stedet for at gemme selve skabelsen væk i en masse menuer, så foregår det hele fra én central skærm. Demonstrationen følger den samme bjørnelignende skikkelse, som bevæger sig igennem den samme demonstrationen. Selve bevægelsen ser fortsat klumset ud, men som udviklerne pointerer, så kan selve bevægelsesmønstret tilpasses hver enkelt drøm.

Alt dette har i set før, så lad os gå direkte videre til de mere spændende sager. I stedet for at spille videre på en allerede konstrueret drøm, så viste Media Molecule nemlig hvordan man skaber en drøm fra bunden, både ved hjælp af i forvejen konstruerede visuelle hjælpemidler, og også via nogle der blevet lavet fra bunden af under demonstrationen. Animationschef Kareem Ettouney tog to Move-controllere, og gav sig i kast med at forme et bjørnehoved fra bunden af. Her blev det pointerede, at selve arbejdet på spilmotoren var det klart havde taget længst tid, da den skal kunne håndtere et utrolig pres fra de mange skabere. Derefter blev der placeret et plateau af sten under bjørnen, den fik en mech-krop, der blev placeret rumskibe i luftrummet oven over og hele demonstrationen blev til en slags stand up-komedie, der ganske vidst var underholdende, men gjorde os ikke synderligt kloge på, hvad Dreams egentlig kan tilbyde som et spil.

Dreams
Dreams

Udvikleren blev ved med at referere til hele sekvensen som en fed "mellemscene" - "du kan jo lave den fedeste mellemscene" her blev der sagt, alt imens rumskibene blev placeret rundt omkring, og det er ganske sandt, du kan nemlig bare trykke "optag", og så selv instruere en hel sekvens. Dog bekymrer det en smule, at fokusset udelukkende ligger på de filmiske aspekter af Dreams, altså aspekter der ikke kræver interaktion, udover selve skabelsen. I løbet af vores demonstration blev det gjort meget tydeligt, at det er utrolig underholdende at skabe kæberaslende scenarier, karakterer og situationer, men om hvorvidt disse kan gøres interaktive på sammenhængende måde, se der er vi ikke lige så overbeviste.

Er du dog ikke helt lige så kreativ som andre, men stadig ønsker at skabe mærkværdige scenarier i Dreams, er det dog relativt let at søge i en gigantisk database af objekter, som konstant vokser som spillere tilføjer flere tossede kreationer. Søg på "træ" eller "bil", og hurtigt vil du blive udstyret med tusindvis af valg, som du derefter selv kan tilpasse, så det passer præcist i din drøm. En bil som udviklerne fandt i databasen ved en enkel søgning, viste sig endda at have "køreevne", så den kunne i virkeligheden bruges som et køretøj i en anden drøm. Dog igen meldte bekymringerne om selve spilbarheden sig endnu en gang, for en anden, modigere journalist spurgte: "hvordan kan du give bilen køreevne", og her valgte Media Molecule igen at forblive stille.

DreamsDreams
Dreams

Bjørnehovedet var nu blevet et majestætisk syn, med masser af lilla træer der dannede skov rundt om et lille brostensplateau, hvor skulpturer og alskens mærkelig kunst kun beviste grafikmotorens overlegne og yderst imponerende ydeevne. Disse kreationer var blevet skabt live foran øjnene på os, uden brug af nogle andre hjælpemidler eller presdesignet grafik, nej grafikmotoren lader dig skabe usandsynligt smukke, og fuldstændigt hjemmelavede drømme.

Men spørgsmålene vi journalister altid må stille udviklere som Media Molecule er, "hvordan er spillet, altså selve spillet?" - og dette var der ikke noget svar på under den lukkede demonstration af Dreams. Den sektion der egentlig var spilbar var den der blev vist under konferencen, og selvom den teknisk er utrolig imponerende, var det ikke selve interaktionen, eller spilbarheden, der blæste os bagover. Om drømme kan gå i opfyldelse ved vi ikke, men vi forlod da demonstrationen med et smil på læben. Selvom Media Molecule ikke har været synderligt effektive til at demonstrere Dreams' potentiale til at være en fantastisk spilskaber, så har de altid charmen på deres side, og dette var så sandelig også tilfældet ved Paris Games Week.

DreamsDreams

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
Dreams
View comments

Relaterede tekster

Dreams - Early AccessScore

Dreams - Early Access

ANMELDELSE. Skrevet af Jonathan Sørensen

Dreams er langt om længe blevet lanceret på PlayStation Store, og derfor kommer vi med første første tanker om den version du kan spille lige nu.

Indlæser mere indhold