Dansk
Gamereactor
previews
Xcom 2

Xcom 2

Firaxis lover en stemningsfuld, strategisk kamp imod rumvæsnerne, men denne titel kan være for svær til mange.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Xcom 2 lover en atmosfærisk og flydende strategisk krig mod rumvæsner. Spillet, som kun udvikles til computer, og som har svære baner og adskillige indstillingsmuligheder, begrænser morskaben til et marginalt publikum og Xcom-fans.

Xcom 2Xcom 2

For få år siden genoplivede Firaxis Games den berømte Xcom-strategi-spilserie, og gjorde endnu engang serien til en bemærkelsesværdig spiloplevelse mod dødsensfarlige rumvæsner. Der blevet lavet en indirekte kontinuitet med tredje-persons skydespillet The Bureau: XCOM Declassified af, så universet kunne ånde og udvikle sig.Xcom 2 vil blive udgivet i februar 2016, og det bliver heldigvis endnu engang udviklet af Firaxis, og de tager serien tilbage til strategisk krigsførelse og kampen mod truslen fra det ydre rum, som aldrig før har set eller føltes lige så fedt.

Spillets plot minder om kultklassikeren V fra tv. Rumvæsnerne har vundet slaget mod XCOM og har overtaget verden, men i stedet for at slavebinde menneskeheden tilbyder de fred, harmoni, og futuristisk teknologi for at hjælpe befolkningen. Men XCOM-holdet, slået og næsten ødelagt som det er, ser lige igennem rumvæsnernes planer, eftersom der stadig forsvinder folk hele tiden. Denne gang er rollerne blevet byttet rundt, og det er XCOM, som skal kæmpe for at få fodfæste på deres egen planet mod et samfund opretholdt af rumvæsnerne

Ifølge Associate Producer Griffin Funk er der ingen funktioner fra det tidligere XCOM-spil, som er blevet udeladt i denne efterfølger. På trods af at XCOM er blevet skabt fra bunden med nye idéer i tankerne, er den basale tur-baserede krigsførelse, og den spillets fremgang forblevet som før. Det der har ændret sig, er mere detaljeret grafik, adskillige spilforbedringer, små ændringer og funktioner, og den stærke understøttelse af modding, som Funk var meget stolt af.

Xcom 2

Spillet inkluderer nye enheder, såsom den tunge grenadier-klasse, en ranger-specialist, og en teknologi-specialist, hvis drone kan give fjenden en ordentlig hovedpine. Spillerne kan også modificere karakterene overraskende meget efter smag og behag. Jeg spillede nogle få baner med hjælp fra soldaterne, som mindede mig meget om Jason Vorhees og Snake Plissken. Der er også blevet tilføjet nye rumvæsner. I løbet af min session med spillet, kæmpede jeg mod Mechs, menneskelige soldat-rumvæsen-hybrider, og snigende kæmpe-slanger. Overraskende nok, var de standardrumvæsener fra det tidligere XCOM-spil ingen steder at se endnu.

Ud over de visuelle ændringer kan våben også modificeres med forskellige valgfrit udstyr, og man kan endda navngive sine våben, for at gøre drabene lidt mere personlige. Af missionerne kan man frit vælge mellem redning, sabotage, rekognoscering, og angrebsmål. Spilleren bliver også sat op mod den generelle trussel fra rumvæsenerne, i form af et Dommedagsur i spillet. Man kan påvirke udfaldet af det såkaldte Dommedagsur ved at gennemføre missioner, og forskellige andre strategier, men hvis man ikke tager de rigtige valg, eller hvis spillet ikke går godt for menneskeheden, kan det være ovre hurtigere end du tror.

Dem der spiller Xcom for første gang I deres liv vil få sig lidt af en overraskelse når det kommer til spillets sværhedsgrad, og det væld af muligheder der er for at lave ting på sin base. Der er en enorm variation når det kommer til laboratorier, træningsrum, fabrikker og alt andet hjertet begærer. Det er nok til at man er bliver ret overvældet, selv hvis man har prøvet kræfter med serien før.
Selv de nemme missioner bør ikke tilgåes alt for lemfældigt. Du er tvunget til at planlægge og eksekvere stringent, og kende dit holds styrker og svagheder. Det betyder også, at genspilningsværdien er høj, især da spillet byder på en random level generator. Dette gør at den samme mission ser ny og anderledes ud da omgivelserne er blevet omarrangeret, om end at de strategiske mål er de samme. Det betyder samtidigt også en afbalancering af indholdet, da spillerne ikke får en fordel ved at kunne huske baner udenad.

Grafikken i Xcom 2 var ganske detaljeret, og meget ren i snittet i denne preview-version. Der er en hel del eye candy der kan findes i form af forskellige effekter, og du er aldrig i tvivl om hvem der er fjende og hvem der er civil, og det er altid klart hvor du bør gemme dig og hvor du potentielt set vil lide en hurtig men smertefuld død. Det heroiske soundtrack og den vellykkede symbiose mellem spil og mellemsekvenser giver en meget flydende spiloplevelse og fortælling, og den spændende atmosfære er bibeholdt selvom at spillet er turbaseret.

Xcom 2Xcom 2

Xcom 2 er åbenlyst bygget ud af en blanding af passion for spillet og mange års erfaring. Firaxis lover at spillet bliver forbedret og optimeret efter spillernes ønsker fra det tidligere spil, hvilket jeg vil påstå at man godt kunne se. Ifølge Griffin Funk har feedback fra XCOM: Enemy Unknown dannet hele grundlaget for features og spiloplevelsen i denne efterfølger.

At droppe konsolplatformen er et noget af et spektakulært valg i disse tider. Funk fortalte, at det er en beslutning man nåede frem til primært grundet at Firaxis altid har haft en stærk PC-kompetence, og at platformen er bedst til at opnå et poleret og færdigt slutprodukt, der samtidigt giver mulighed for modding efterfølgende.

Hvad jeg så til Xcom 2 eventet var en forbedring af et allerede flydende turbaseret strategispil og jeg er sikker på at strategispillere, inklusiv dem der allerede har prøvet det første Xcom spil, vil nyde resultatet af udviklerens nyudvikling. Det bliver dog en udfordring om PC eksklusivitet også er seriens fremtid.

Relaterede tekster

Xcom 2: War of the ChosenScore

Xcom 2: War of the Chosen

ANMELDELSE. Skrevet af Matti Isotalo

Denne udvidelse fik masser af opmærksomhed for sin høje pris, men tag ikke fejl, der er masser at se og tage sig til.

Xcom 2Score

Xcom 2

ANMELDELSE. Skrevet af Mike Holmes

Hvordan kan tur-baseret kamp blive bedre end i Enemy Unknown? Mike har taget temperaturen på efterfølgeren, Xcom 2.

Xcom 2 kommer til iOS i november

Xcom 2 kommer til iOS i november

NYHED. Skrevet af Carl Nielsen

Feral Interactive har annonceret, at Xcom 2 Collection laner til iPhone og iPad d. 5. november. Spillet kommer med den fulde udgave af Xcom 2: War of the Chosen samt fire...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.