previews
Fire Emblem Fates

Fire Emblem Fates - de første indtryk

Anmeldelsen lander først lidt senere, men her er indtrykkene efter vores første korte møde med spillet.

Annonce

Fire Emblem er fyldt 26 år. Det betyder, at - foruden nogle hellige Nintendo-titler (Mario, Zelda, Metroid) og nogle af de mest kendte og bedundrede serier i industrien (Castlevania, Final Fantasy, Dragon Quest) - så er dette en af de sande veteran-serier. Serien har mange år på bagen taget i betragtning, at det aldrig rigtig er blevet mainstream. Og den bedrift bliver kun større hvis man også tager højde for branchens aktuelle tilstand, hvor produktionsomokostnignerne af spil får de fleste store udvikleretil at tage den sikre vej og risikere meget lidt. Vi må jo ikke glemme, at Shinji Hatano, producent af serien, engang indrømmede, at hvis Fire Emblem Awakening nåede op på 250.000 solgte eksemplarer på verdensplan, ville det være slut for serien.

Det er skræmmende at tænke på konsekvenserne af en sådan udmelding, men heldigvis blev det ikke til virkelighed. Awakening var ikke kun en af ​​de bedste og mest overraskende spil i den første halvdel af Nintendo 3DS'erens liv, men det blev også det bedst sælgende spil i seriens historie (sandsynligvis over 2 millioner eksemplarer solgt til dato). Og således blev fortsættelse af serien sikret.

Succesen banede også vej for en ambitiøs opfølgning. Mens mange mennesker insisterer på at sammenligne det med Pokemons dobbelte udgivelser, finder vi det mere passende at drage paralleller til ​​The Legend of Zelda: Oracle of Seasons og Oracle of Ages. Fire Emblem Fates udkommer nemlig til butikkerne delt op i to helt forskellige titler: Fire Emblem Fates: Birthright og Fire Emblem Fates: Conquest. De er to uafhængige spil, der følger samme grundlæggende opsætning men fra helt modsatte synspunkter. Individuelt set byder de hver især på en komplet spiloplevelse, og desuden vil man som ejer af ​et af spillene få adgang til Fire Emblem Fates: Revelation, der kun er tilgængelig, hvis du downloader det fra Nintendo eShop eller i den allerede udsolgt specialudgave af spillet.

Fire Emblem FatesFire Emblem FatesFire Emblem Fates

I sidste uge havde vi vores første ordentlige og afslappede hands-on tid med Fire Emblem Fates, og det er svært ikke at tænke på den metamorfose, den langlivede serie har været igennem - transformationen fra puppe til sommerfugl. Intelligent Systems har lært at sprede vingerne, og i dag er det blevet svært at se elementerne fra dets arkaiske oprindelse. Det er Nintendo, der har stået for dette, og som har gjort universet synligt gennem forskellige samarbejder med andre spil (Monster Hunter Generations, Project X Zone 2, Tokyo Mirage Sessions #FE) og flere Amiibo-figuerer (Mario, Zelda og Fire Emblem er de Nintendo-serier, der tilbyder flest figurer). Med andre ord så er Fire Emblem allerede en ægte triple-A produktion.

Gennem de næsten to timer, som vi brugte med spillet ved Nintendos showroom i Madrid, følte vi konstant, at alt bare er større og bedre i Fates. Karakterernes redigeringsværktøjer i sig selv er et godt fingerpeg af deres intentioner, og de øger blot de muligheder, som vi allerede har set i Awakening med endnu flere customizations-muligheder af hovedpersonen lige fra hans udseende til hans styrker og svagheder. De har også tilføjet tre sværhedsgrader (let, normal og svær) og tre modes: Casual, hvor et nederlag for en allieret ikke betyder hans endelige død; Phoenix, hvor vores allierede får lov til at vende tilbage til slaget efter nogle kampe, og den allerede kendte Classic-mode, hvor et nederlag for vores allierede betyder en forfærdelig og ganske permanent død.

Vi starter i spillet. En slagmark er baggrunden for en tutorial og udgangspunktet for plottet. Vores karakter hedder Corrin. Han eller hun (du får selv lov til at vælge køn) lider af hukommelsestab og befinder sig midt i en kamp mellem de to vigtigste fraktioner i spillet, Nohr-kongeriget og Hoshido-kongeriget. Mens vi kæmper for Hoshido, indser vi snart, at alle på modstandernes side synes at have en dyb sympati for vores karakter. Igennem de første 6 kapitler bringer Fire Emblem Fates os ind i Corrins fortid og viser os de omstændigheder, der førte ham eller hende til denne kamp, hvor vi som spillere måtte træffe en af ​​de sværeste beslutninger, vi nogensinde har stået overfor i noget spil før: vil vi kæmpe for Hoshido-hæren og for vores blodrelaterede søskende - dem vi delte en stor personlig tragedie med; eller vil vi kæmpe for vores stedsøskende fra Nohr - dem vi voksede op med og de ​​eneste, vi har kendt som søskende hele vores liv.

Annonce

Konsekvenserne af denne beslutning vil afgøre resten af ​​vores oplevelse: den første mulighed vil bringe os til Fire Emblem Fates: Birthright, en oplevelse tæt på hvad vi kunne nyde i Awakening, hvor vi har mere kontrol over karakterernes fremskridt og deres opgraderinger. Men hvis vi derimod vælger at kæmpe for Nohr-folket, vil vi starte handlingen i Fire Emblem Fates: Conquest, hvor vi vil finde et mørkere og mere presserende plot, hvor progressionen af karaktererne er langsommere og strategiens rolige tempo (ikke så meget magt over vores krigere) vil være afgørende for at vinde mere vanskelige slag, end dem vi er vant til at se i denne saga. Omar Álvarez, Nintendos repræsentant for fagpressen, fortalte os, at ingen (undtagen os) havde valgt at kæmpe for Nohr på grund af historiens mørke og hævngerrige nuance. Et godt bevis på dette er, at den første episode med Nohr kaldes "Embrace the darkness".

Disse indledende episoder er også gode til at give os et blik på flere interessante nye ting. Den mest slående nye ting er brugen af ​​dragon power gennem Dragon Veins, som vil give os mulighed for at transformere elementer på slagmarken under spillet. Mens vi spillede, nåede vi at dræne et flodleje, fjerne de sørgelige rester af et rum, hidkalde en helbredende cirkel, fjerne bakker som fjenderne brugte som forsvar, og bygge broer over afgrunde, som vi kunne krydse. Alt dette tilføjer mere strategi i kampene: kun dem med drageblod i årerne kan bruge disse cirkler, så du er nødt til at vide, hvordan man styrer den på slagmarken og bruge evnen i netop det øjeblik, der vil gavne din hær mest.

Vi kunne også lære nogle af de nye klasser og transformationer bedre at kende, som for eksempel sangeren, der giver os mulighed for at tilføje en ekstra tur til en af ​​vores karakterer; eller transformationen til en drage, som er meget mere kraftfuld end den, vi har haft i de foregående spil med lagul-racen, som også kunne blive til forskellige dyr. Disse nye klasser kommer med et nyt system af våben, hvor de begrænsede anvendelser af de tidligere dele af sagaen er væk. Nu kan vi bruge et våben alle de gange, vi ønsker.

Fire Emblem FatesFire Emblem Fates

En anden ny ting, som vi kunne prøve i begyndelsen af ​​episode 7, er moden kaldet "My Castle", hvor vi for første gang i sagaen kan bevæge os frit omkring i en kulisse uden omgange. Helt i starten af spillet finder vi ud af, at en af ​​hovedpersonerne er en drage. Lilith vil guide os til The Astral Plane, en parallel dimension hvor de oprindelige drager boede. Stedet er dog tomt nu, og det kan vi drage fordel af og bygge vores base der. Moden "My Castle", giver os mulighed for at opbygge brugertilpasset base, hvor vi kan oprette flere butikker og kaserner til at træne vores enheder. Vi kan også træne vores allierede drage til at hjælpe os i kampe og til at forsvare slottet. En interessant tilføjelse som især vil benytte sig af de online funktioner i spillet.

Den ting, der dog overraskede os mest i denne mode, var muligheden for at få vores kamera tættere på vores karakter og se vores slot i 3D. Dette er endnu et bevis på, præcis hvor komfortable Intelligent Systems er med spillets grafikmotor. Sammen med de fantastiske animerede videoer finder vi bedre detaljerede miljøer helt genskabt i 3D med tonsvis af detaljer i løbet af kampene for at skabe en større fordybelse. For eksempel når en kamp er i gang, går kameraet direkte ned til det nøjagtige punkt på slagmarken. Du så et træ til højre, en bro på bagsiden og en bakke bagved oppefra? Når kameraet kommer længere ned, vil alle disse elementer være der igen. Desuden tilføjer de muligheden for at styre kameraet under kampene og også tempoet i kampene. Alt dette med det formål at vi skal kunne finde den bedste vinkel på kampene og dele et billede af det på Miiverse eller internettet.

I sidste ende efterlod de to timer, som vi kunne afsætte til Fire Emblem Fates, os med et ønske om mere - meget mere. Intelligent Systems bekræfter endnu en gang deres ekspertise med sagaen. Vi er nødt til at undersøge lidt mere om plottene bag Birthright, Conquest og Revelation. Men hvis de fortsætter af samme retning, så kan vi gå hen og blive heldige igen. Vi ser frem til at få det den 20. maj for at kæmpe videre med Corrin, uanset hvilken side vi vælger at støtte!

Annonce