Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
God of War

God of War

Kratos er tilbage, og han ser bedre ud end nogensinde før i det nordiske med sit nye skæg!

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Selv hvis du ikke er en stor fan af God of War-serien, er det ret svært at benægt,e at den demo, vi så bag lukkede døre med et par udviklere fra Sonys Santa Monica Studio ved E3, var en af de mest imponerende ved hele showet. Efter at have set demoen med flere detaljer er vi nødt til at sige, at spillet er blandt dem, vi ser allermest frem til at spille på PS4 (når det engang udkommer, fordi lige nu er der ingen indikationer om, hvornår det bliver).

Det var ikke den gåsehud, som orkesterets åbning af demoen gav os, eller Kratos exit ud af mørket med den simple sætning "I'm hungry; feed us" der efterlod det positive indtryk i vores tanker. Det var selve gameplayet sammen med kombinationen af det fuldstændigt bjergtagende miljø, de glatte og effektfulde kampscener og den simple, brugervenlige tilgang.

Som vi også fik med Days Gone, fik vi lov til at se en udvidet version af de ti minutters gameplay i al hemmelighed. Du kan se de ti oprindelige minutter nedenunder. Derfor tog Santa Monica Studios udviklerne os med på tur rundt i miljøerne, afprøvede nogle forskellige kamptricks, og forklarede os en smule mere om deres mål med denne nytænkte serie.

Spillet hænger faktisk sammen med det første spils historie på en eller anden måde, men vi ved endnu ikke, hvad der er sket mellem dengang og nu; hvorfor besluttede Kratos at tage sådan en lang tur, og hvad var skyld i den uheldige moders død? Det lader til, at Kratos selv gerne vil efterlade hans fortid; han virker ikke åben overfor at dele nogen som helst hints, præcis som de udviklere, vi talte med.

Det, som vi dog ved, er, at dette nye nordiske miljø allerede ser ud til at være det perfekte valg ikke alene på grund af de nye monstre, guder og fantasier baseret på nordisk mytologi, men det betyder også, at der er en slående kontrast mellem de smukke landskaber og den forfærdelige brutalitet, serien er kendt for, som nu gengives med endnu større nøjagtighed og med mere stil end førhen. Denne nye stil ser helt bestemt mere elegant, mere moden ud fra et kunstnerisk perspektiv.

God of WarGod of War

I en moderne tilgang til genren, så er kameraet nu meget tættere på Kratos' skulder, hvilket giver spilleren en mere intim følelse, og det bliver også en måde hvorpå, spillerne bedre kan mærke og reagere på de slag, de giver, og de slag, de får. Dem, der er vant til det bredere perspektiv, som vi har set førhen, og de store åbne kampe der fulgte med dette, bør ikke være bekymrede. Kampdesignet og styringen, sammen med nogle nye værktøjer og funktioner tyder allerede på, at spillet ikke vil mindske sin skala eller sin grandiøse forestilling; mere det modsatte.

Øksen for eksempel er en af de eneste våben, Kratos bruger under demoen (udviklerne ønskede at fremvise netop denne del af kampene), og den afslører faktisk nogle ret fede muligheder for kamp tæt på og længere væk. Den er en ubarmhjertig combo-starter, altødelæggende som en afslutter, og den er også ret handy som et våben, man kaster med. Du kan for eksempel holde en fjende hen ved at hamre dem ind i væggen længere væk, mens du bruger dine hårde næver til at tæske en fjende, der er tættere på, før du så kalder øksen tilbage og er klar til næste runde. Vi så også nogle få angreb midt i luften under den udvidede demo, som var så imponerende, at det er lige før, vi tror, at fans ville have betalt Sony gode penge for at vise disse moves i det offentlige gameplay-klip.

Knapperne og Quick Time Events er mere diskrete denne gang for at holde stilen med denne renere, mere cinematiske præsentation af hele spillet. Men til trods for at disse mere arkade-lignende elementer er mere skjulte nu, så er du jo stadig ude på at fylde dit Spartan Rage-barometer, som du kan udløse ved at trykke på L3+R3, når du er klar til endnu et blodbad.

Oveni alt dette - hvilket måske stadig lyder ganske velkendt gameplay-mæssigt, til trods for de nye miljøer, våben og den nye præsentation - lover Santa Monica Studio os også nogle udvidede features, der kunne ende med at være meget velkomne. For det første og for at understrege, at det nye God of War på ingen måde er et open world-spil, så tilføjer studiet flere forskellige ruter gennem hver bane, som spilleren kan udforske mere frit. Dette hører sammen med et "videns-system", der belønner spillerne, efterhånden som de afslører nye områder og hemmeligheder, og studiet vil gerne have, at historien skal udfolde sig rundt om spilleren med flere miljømæssige tricks.

For det andet så er der jo selvfølgelig barnet. Vi vil vædde med, at han bliver spilbar i senere sektioner i spillet, lidt ligesom i The Last of Us (og ikke bare under en kort og klog træningssession), men på nuværende tidspunkt vil udviklerne kun bekræfte, at Kratos' søn opnår erfaringspoint, og at både hans styrke og hans våben kan opgraderes sammen med hans fars, efterhånden som du bevæger dig gennem spillet. Drengen er en aktiv deltager under kampene også, og der er helt bogstaveligt en "søn-knap", som du kan trykke på, for at få ham til at angribe på de rigtige tidspunkter (for eksempel med hans bue og pil).

Men så igen, så var dette jo blot en ganske lille teaser. Udviklerne har ikke fortalt os så meget på nuværende tidspunkt, men derfor gik vi stadig fra Sonys private fremvisningsrum overbeviste om, at spillet bliver godt, fordi God of War så både mekanisk solidt ud, det var smukt udført, og det var direkte og effektfuldt, let at gå til, og så fastholder det den sande ånd af serien. Hvis de ikke kvajer sig med nogle af de mulige sektioner, der involverer sønnen, og hvis de kan bygge et interessant karakterudviklingssystem ovenpå en velplaceret og varieret historie, så kunne det helt sikkert være genfødslen af en gammel gud.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer