Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Watch Dogs 2

Watch Dogs 2

Ubisoft har endnu en Assassin's Creed 2 på hænderne.


Ubisoft lytter til deres fans. Så meget er helt sikkert. Det første Assassin's Creed var fyldt med gode ideer, men blev holdt tilbage af en hovedperson uden dybde og den ene "sid-ned-og-lyt-til-samtale-"-mission efter den anden. Assassin's Creed 2 tog alle de gode ideer, og gjorde dem til en realitet. Hovedpersonen Ezio står i dag blandt spilhistoriens bedste og missionerne var varierede. Det første Watch Dogs var også fyldt med gode ideer, men var også holdt tilbage af en hovedperson uden dybde og gameplay, der aldrig formåede at leve op til forventningerne. Heldigvis ved Ubisoft stadig hvordan man laver en fortsættelse.

Det første Watch Dogs endte som offer for sin egen promovering. Det blev den store E3 overraskelse tilbage i 2012, men formåede ikke at komme ud før 2014 og på det tidspunkt, kunne det aldrig leve op til den første visning. Forventningerne havde vokset i årene mellem annoncering og udgivelse, og spillet kunne ikke indleve dem. Heldigvis solgte det godt. For Ubisoft kastede ikke en hurtig forsættelse i hovedet på os, for at smede videre mens jernet er varmt. De træk sig tilbage og gav sig god tid med udviklingen. Nu er de fast besluttet på ikke at forsinke spillet igen, fast besluttet på altid at vise det produkt, som fans får lov at spille og fast besluttet på, at leve op til forventningerne, vi alle havde til det første spil.

Watch Dogs 2
Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2

Jeg sad med Watch Dogs 2 i to uforstyrrede timer. Det er altid første tegn på, at udviklerne er tilfredse med deres spil. De forstyrrede mig aldrig, men lod mig lære af mine fejl og opnå mine egne successer. Den første jeg møder er Marcus. Den nye, ungdommelige hacker, der skal overtage skoene fra Aiden Pearce. Ikke de største sko, så den opgave fuldfører han med bravur. Hvorvidt Marcus virker så karakteristisk, er fordi, jeg ikke kan lade være med at sammenligne ham med Aiden, er svært at sige. Uanset hvad, er han et tiltrægt frisk pust. En del af mig havde frygtet, at Watch Dogs 2's dialog, ville være "ungdommelig" på samme måde som Life is Strange var det. Hvilket vil sige "hella"-dårlig. Eller sagt på en anden måde: dialog skrevet af ældre manuskriptforfattere, der forsøger at lyde unge og med på moden. Det var dog heldigvis ikke tilfældet i Watch Dogs 2. Dialogen er skarp og til tider så underholdende, at jeg holdt stille i min bil, så karaktererne kunne snakke færdig.

Det er dog ikke kun karaktererne og dialogen der er strammet op fra det første spil. Det samme kan siges om det nye free-run system, der ser Marcus rulle og hoppe flydende over forhindringer i sin vej. Lige som man med enkelte tryk kunne hoppe over hustagene i Rom med legende lethed, er Marcus let at navigere. Sæt i løb og hold R2 nede og han klarer resten. Måden hvorpå Marcus slås og løber lægger i forlængelse af hans rebelske personlighed. Han finder sig ikke i noget, og vil altid give fingeren til de store onde korporationer. Med Aiden Pearce var der altid noget underligt i, at køre 17 mennesker ned på din vej til din nevøs fødselsdag, for derefter at lade som om, du ikke er en lystmorder. Forholdet mellem Aiden i cut-scenerne og Aiden man styrede, stemmede aldrig overens. Marcus derimod, elsker at være skaberen af kaos. Han sender biler kørende i alle retninger og undskylder aldrig for det.

Det er dog ikke det eneste der adskiller Aiden og Marcus. Vores nye unge rebel er også udstyret med mere legetøj end hans alvorlige forgænger. Legetøj som en drone og et lille køretøj. Dronen var perfekt til at udforske et område, inden du sniger dig ind. Ved at flyve højt over hovedet på vagterne, eller ind gennem åbne vinduer, kan du markere fjenderne og endda kaste bomber ned blandt dem. Når dronen har udset sig området ordenligt, er det tid til at få køretøjet på banen. Husene er udstyret med ventilation skakter, der er perfekte til at køre rundt i og hacke indefra. Jeg formåede at hacke et hus og komme ud med byttet uden nogensinde at gå derind. Sjældent har jeg følt mig så stealthy.

Og det er ærlig talt en sjælden følelse for mig. Jeg elsker stealth-spil, jeg har bare ikke tålmodigheden til at spille dem ordenligt. Jeg bliver altid opdaget. Derfor er der én ting, jeg sætter mere pris på i stealth-spil end alle andre: at spillet lader mig dræbe højlydt uden at straffe mig for det. I dishonored blev alle så sure på mig, hver gang jeg dræbte andre end mit mål. Jeg mener, I sender mig afsted for at dræbe, og bliver sure, når jeg gør det? Watch Dogs 2 dømte mig aldrig. Jeg blev uundgåeligt opdaget, hver gang jeg forsøgte at snige Marcus ind i bygningen, men det var aldrig et problem. Jeg skiftede bare våben og hackede alt eksplosivt omkring mig. Spillet lod mig ændre min spillestil, så den kunne afspejle situationen jeg var i.

Watch Dogs 2
Watch Dogs 2Watch Dogs 2Watch Dogs 2

Et aspekt jeg desværre var mindre imponeret over, var at sidde bag styret på en motorcykel. Bilerne har en vægt man forventede, men motorcyklerne føltes unaturligt lette. Hvis jeg tog et flyvehop, fløj jeg i så lang tid, at jeg overvejede om tyndekraften tog en kort pause. Resten af køretøjerne havde mere finesse, men forvent ikke GTA V kontrol over bilen. De vil få dig fra punkt A til punkt B, men spiller skinner først rigtigt, når du træder ud, og lader Marcus løbe, snige og hacke.

Det er tvivlsomt, at Marcus om ti år, ender med at blive husket med samme kærlighed som Ezio. Mindre kan dog også gøre det. På klassisk Ubisoft-manér er der spredt utallige aktiviteter ud over San Francisco, men Watch Dogs 2 er ikke en doven gentagelse af tidligere successer. Her opfylder de løfterne for det første spil i serien. Stealth-delen er overraskende stærk, dialogen er morsom og Marcus er forsynet med dejlig meget nyt legetøj. Ubisoft har taget kritikken til sig fra første spil, og laver nu et spring på størrelse med Assassin's Creed til Assassin's Creed 2. Så ja, Ubisoft lytter til deres fans.