Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Mafia III

Mafia III Hands-On

Inden spillets udgivelse i oktober, har vi fået et sidste kig på Hanger 13's skydeglade open world eventyr.


Den tredje del i Mafia-serien efterlader den organiserede kriminalitets-business i rendestenen (og så alligevel ikke helt) og fokuserer denne gang mere på én mands kamp i en by overrendt af bander. Den cinematiske, ikke-linære historie og historiefortælling, som problemfrit blander gameplay og cutscener, resulterer i en meget intens spiloplevelse. Vores rejse, der byder på en søgen efter hævn i de varme, sydlige gader i byen New Bordeaux, udspillede sig gennem en fire timers lang hands-on session i London. Igennem disse timer fik vi dannet os et positivt førstehåndsindtryk af spillet. Det lader til at Mafia III vil byde på en ganske fornøjelse oplevelse.

Hovedpersonen i spillet, Lincoln Clay, vender tilbage til sin hjemby fra Vietnamkrigen i 1968 for at sige farvel til sine nærmeste venner. Hans drøm er nemlig at flytte ud til det solrige Californien for at starte i et job, som en af hans ven fra hæren tilbød ham. Mens han er i byen, finder Lincoln dog ud af, at hans venner er kommet i nogle problemer med den lokale bande. Eftersom han er en handlingens mand, bestemmer Lincoln sig for at hjælpe sine venner ud af den uheldige situation. Drømmen om det afslappende, varme Californien synes nu langt væk, og bliver da også erstattet af et blodigt opgør i det hede syd. Lincoln bliver langsomt hvirvlet længere og længere ind i en fejde mellem de forskellige familier, der er indblandet i byens organiserede kriminalitets-scene.

Det første, der slår os, da vi afprøver spillet, er den stærke, cinematiske stemning, der hersker i det. Den diskrete, ikke-lineære fortælling gør historien meget stærkere ved at fodre spilleren med brudstykker af detaljer og karakterer undervejs. Den generelt pæne grafik når sit højdepunkt under cut-scenerne, som problemfrit blandes ind i gameplayet. Spillerens valg undervejs i spillet ændrer på de events og den dialog, der udspiller sig, hvilket er med til at forstærke indlevelsen.

Spillets udvalg af musik hjælper stemningen op på et helt nyt niveau. Spillelisten, der består af en lang række hits fra 60'erne, bliver blandt andet brugt som baggrundsmusik i en café eller for at forstærke den følelse, man sidder med midt i en menneskejagt. Undervejs fangede vi flere gange os selv i at sidde og smile, når for eksempel en klassisk rock-sang af The Rolling Stones og Little Richard begyndte at spille under de voldsomme action-sekvenser.

Selvom spillets grafik ikke just er noget banebrydende, er den dog stadig ret detaljeret og smuk. Spillet er meget livligt, og personerne, man møder deri, føles utroligt levende. Eftersom det vi fik vores hænder på, ikke er den endelige udgave af spillet, er det svært at sige, om de få trælse glitches (såsom et spejl uden nogen refleksion og biler, der ikke kan ødelægges) vi mødte undervejs, også vil være med i den endelige version. Men i det mindste er karakteranimationerne meget alsidige, hvilket får borgerne af New Bordeaux til at føles levende. Ansigtsanimationerne var især meget overbevisende, i den udgave af spillet vi afprøvede.

Mafia IIIMafia IIIMafia III

Som et typisk sandkassespil så spilles Mafia III fra tredjepersonsperspektiv. Actionen veksler fra bevægelse, skydning og hånd-til-hånd kampe samt et brugervenlig kørselselementet med forskellige køretøjer, man kan kaste sig over. Der er også en sekvens, hvor man dirker låse op, hvilket dog virkede en smule meningsløst, samt en forhørs-feature, men denne bruger man kun, hvis historien kræver det. Som en bonus indeholder spillet også en overraskelsesangrebsmanøvre, som lader dig dræbe din modstander med blot ét enkelt slag samt muligheden for at snige sig. Så det er op til spilleren selv, hvor lydløst eller drabeligt de vil begive sig igennem spillet. I den tid vi havde med spillet, så vi ikke, om vores valg ændrede spillets plot eller ej, men vi fik at vide, at spillet ville blive endnu mere voldeligt som konsekvens af vores handlinger. Men vi må vente med at se, præcis hvordan det vil udspille sig.

Sydstatsbyen New Bordeaux, der trækker meget af sin inspiration fra New Orleans, føles ikke just som den mest typiske setting for den organiserede kriminalitets-scene. Men denne organiserede kriminalitet, som Mafia-spillene ellers er kendt for, synes dog også at spille en mindre rolle i Mafia III. Især i de første to timer af spillet føltes det mere som om, vi havde gang i det nyeste GTA fremfor et nyt Mafia. Historien, som er ret ligetil, er fyldt med ildkampe, mål der skal beskyttes, og ting der skal stjæles, og det er endda uden at nævne, at man også skal drive en virksomhed. Efter cirka to timer præsenteres spilleren nemlig for denne mulighed, og den indebærer det typiske setup, hvor man overtager, vedligeholder og beskytter virksomheder, så pengene fortsat tikker ind på spilleres konto, og ens omdømme på gaden forbliver intakt. Desværre havde vi ikke tid nok til at udforske denne del af spillet yderligere.

Udviklerne har investeret meget i karakterene. Alle, som vi bliver introduceret for, føles utroligt ægte takket være den omhyggeligt skrevne dialog og deres fyldige baggrundshistorier. På grund af disse troværdige baggrunde og nogle meget livagtige animationer, opbygger man hurtigt en relation til disse karakterer og investerer derfor også meget i deres skæbne. Hovedpersonen Lincoln føles meget kold, nærmest frastødende i starten af spillet, men hvis man har hans baggrund som en krigsveteran med i tankerne, bliver dette førstehåndsindtryk mere forståeligt. Når spilleren får lov til at dele Lincolns rejse med ham, begynder man at holde af ham, og hans handlinger og valg bliver mere meningsfulde.

Byen New Bordeaux er som en stor lejeplads for spilleren og deres kriminelle foretagender. Der er flere distrikter og mængden af missioner lover os mange timers underholdning. Udover de centrale missioner er der også masser af andre opgaver at udføre og samlerobjekter at finde såsom Playboy-magasiner og LP-plader - men meningen med disse samlerobjekter var dog ikke helt klar for os. Selvom du kan cruise ned gennem gaderne i din smukke, amerikanske flyder-bil med den gyldne solopgang som baggrund, har man dog valgt at formindske denne off piste-adfærd ved at tilføje meget klar skiltning mod dit næste mål.

Mafia III føles som et meget lovende sandkassespil. Mellem det overdrevne Just Cause 3 og det satirefyldte GTA V, byder Mafia III på en mere realistisk og følelsesladet oplevelse. På grund af sine stærke karakterer, spændende historiefortælling og fantastiske atmosfære ser det ud til, at spillet vil byde på en meget underholdende oplevelse, som udspiller sig i en realistisk gengivelse af denne ikoniske periode i den amerikanske historie. Den organiserede kriminalitets-business giver den typiske open-world shooter et twist. Og selvom der er blevet skruet lidt ned for den del af spillet i denne tredje del af serien, så ser vi ikke dette som en dårlig ting. Vi ser det mere som en måde, hvorpå man har opnået et større fokus på en mere energisk helhed. Som fans af sandkassegenren, vil vi i hvert fald vente i spænding på den 7. oktober, hvor Mafia III vil forsøge at overtage PC, PS4 og Xbox One.

Mafia IIIMafia IIIMafia III