Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Ghost Recon: Wildlands

Ghost Recon: Wildlands

Der er stadig over en måned til spillets udgivelse, men vi har været så heldige at få fingrene i spillet, da Ubisoft inviterede os til Paris. Så Dorí og Katrine teamede op, for at afprøve den kommende co-op shooter.


Ghost Recon-franchisen har været en hel del igennem i tidernes løb. Det har været free-to-play, en håndholdt titel, online og så videre. Med Ghost Recon: Wildlands tager Ubisoft endnu engang serien med ud i ukendt terræn. Nu kan franchisen nemlig krydse Open World co-op shooter af. Men uanset hvilke ændringer franchisen har været udsat for, er der én ting, der er centralt for serien; taktikken. Så da vi blev inviteret til Paris for at teste spillet, var jeg noget spændt på at se, om det nyeste medlem af Ghost Recon-familien formår at holde taktikken og dermed spillenes sjæl i live på trods af de nye tiltag, det bringer med sig.

Som udgangspunkt er det da heller ikke en helt ukendt opgave, som Wildlands sender Ghost-enheden ud på. Tilbage i 2004 i Jungle Storm måtte specialenheden sendes ud for at lukke et colombiansk narkokartel ned, og nu lader det til at den opgave endnu gang tilfalder dem. Men denne organisation kaldet Santa Blanca, som de nu står overfor, er ikke bare en hvilken som helst narkotika-organisation. Det er et narkokartel med ekstremt høje ambitioner. Lederen, kaldet El Sueño, kom nemlig til Bolivia med en vision. Et ønske om at skabe et land centreret om narkotika. Hvor håndhæverne af loven ville se bort for deres kriminalitet. Hvor regeringen var under organisationens styre. Et sted hvor de frit kunne drive deres virksomhed. De civile er dog ikke en del af ligningen, og efter Santa Blancas indtog i landet har de levet under kummerlige forhold. Derfor bliver specialenheden under titlen Ghosts nu sendt ind i landet for igen at bringe fred og orden tilbage dertil.

Selvom jeg kun havde ganske få timer med spillet, og jeg sad i et lokale fyldt med andre højlydte spilentusiaster, fik jeg alligevel fornemmelsen af, at spillet virkelig forsøger at sætte spillerne i et yderst autentisk miljø og at omgive dem med den helt rigtige stemning. Man kunne mærke det lokale liv i de små landsbyer, hvor beboerne vandrede rundt i deres daglige rutiner. Man kunne fornemme frygten, der opstod, når der blev talt om eller spottet medlemmer fra Santa Blanca, og gennem de grafiske cutscener kunne man også virkelig føle, hvor forfærdeligt dette kartel egentlig er. Scenen er så sandelig sat, når vi som Ghosts træder ind på den, og det var på ingen måde motivationen for at pille narkokartellet fra hinanden, jeg manglede.

Stemningen kommer i særdeleshed også takket være, hvad der næsten kan omtales som spillets hovedperson; det levende Bolivia. Vi har nemlig mange gange hørt, at kortet i Wildlands vil være det største, vi nogensinde har set fra Ubisoft og vil rumme 26 bosser, 21 regioner og 11 økosystemer. Og med alle disse økosystemer og miljøer skulle der ikke bare være sat en fantastisk baggrund til de mange skudkampe, man i løbet af spillet vil havne i. Nej de skulle også have en betydelig indflydelse på ens taktik og tilgang til missionerne. Står du i den tætte sump, går du anderledes til værks, end hvis du ligger på en bar ørken, hvor sigtbarheden er umådeligt lang. Eller det er i hvert fald tanken. Jeg ville utroligt gerne have afprøvet disse udmeldinger, som vi flere gange har hørt fra Ubisoft, men desværre fik vi kun lov til at snuse rundt i to af spillets områder; Itacua som er det første område, man støder på i spillet, og Montuyoc, der er et af de senere områder, der skulle byde på lidt mere udfordring for spilleren. Disse to områder lignede dog hinanden utroligt meget i udseende. De var begge støvede, sandede og stenede. Jeg ville dog mægtig gerne også have oplevet sumpene, kravlet i bjergene eller set nogle lidt anderledes landsbysamfund. Ud fra de optagelser, Ubisoft flere gange har vist, tyder det dog på at der vil være større diversitet i landsbysamfundene og miljøerne, end hvad vi fik lov at se, og jeg glæder mig så sandelig til at se dem.

Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands

Én af de bekymringer, jeg dog ankom med, drejede sig netop om denne open world. I mine øjne bliver mange spil open world udelukkende for trendens skyld, og ikke nødvendigvis fordi det gavner spillet eller bringer noget af betydning med sig. Så da jeg hørte, at dette skulle blive det største kort, Ubisoft indtil videre har leveret, var min oprindelige tanke og bekymring, hvorvidt de ville være i stand til at fylde kortet ud med interessante quests, objekter eller lignende. At give spilleren et incitament og en belønning for rent faktisk at udforske områderne, så kortet ikke bare går hen og bliver én stor, tom beholder, som spilleren bare skal krydse for at komme fra A til B. Jeg vil sige, at mine bekymringer ikke er helt aflivede, men de er på den anden side heller ikke blevet større. Netop fordi miljøerne virkede så autentiske, tror jeg, det kan blive en stor fornøjelse at gå på opdagelse i de mange forskellige landsbyer, områder og begive sig ud i side quests. De side quests, jeg så i min tid med spillet, gik ud på at hjælpe den lokale rebel-bevægelse ved at markere forskellige ressourcer på ens vej, tale med lokale for at få flere informationer om forskellige emner, at lukke Santa Blancas radiostationer og derved stoppe spredningen af deres budskab og lignende. Men som sagt havde jeg kun få timer med spillet, hvilket langt fra er nok til at bedømme, hvorvidt disse side quests vil blive trættende i længden. Så selvom jeg morede mig grundigt i min tid med spillet og gik derfra med et ønske om mere, så vil jeg ikke helt aflive mine bekymringer endnu.

Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands
Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: Wildlands