GR STREAMING
Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins - En time i Memphis

Vi kiggede nærmere på et stort udvalg af hvad det nyeste Assassin's Creed-kapitel kan tilbyde ved Gamescom, og det ser ganske fortrinligt ud.


For at være helt ærlig, så havde Assassin's Creed-serien virkelig brug for en pause. Det er ikke fordi, at der har været nogle i sandhed dårlige spil i serien, med undtagelse af den tilstand Unity udkom i naturligvis, men der herskede en generel følelse af at spillere var trætte af serien. Nu, efter et Assassin's Creed-frit 2016 (i hvert fald hvad angår hovedkapitler i serien), er sulten tilbage, men i denne omgang handler det måske næsten lige så meget som den valgte tidsperiode som selve spillet.

Ved Gamescom fokuserede Ubisoft meget på de narrative elementer af spillet, der binder hovedkarakteren Bayek til de politiske intriger der foregår rundt omkring. Faraoen Ptolemaios har taget tronen, men noget tyder på at andre kræfter trækker i trådene, og fra sidelinjen ønsker faraoens søster, Kleopatra, at tage hvad hun mener retmæssigt tilhører hende, og det skal ske med hjælp fra Julius Cæsar.

Dette er en annonce:

Vi brugte vores tid med spillet i og omkring Memphis, en ældgammel by selv i spillets tidsperiode, altså i 49 f.kr., hvor byens mure og bygninger allerede er over 3000 år gamle. Det er en labyrint af en by med den slags arkitektur du ville forvente fra en gammel by der er langsomt er vokset sig stor igennem årtusinder, og der er kanaler der bringer vand igennem gaderne frem til det gigantiske tempel dedikeret til Ptah.

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins

Kampsystemet er ganske flydende og let at forstå, og tillader at skifte våben ud på farten, om du så er til fods eller på hesteryg. Vi var særligt imponerede over den sidstenævne transportmetode, da det at kæmpe til hest virkelig gør at man føler sig mægtig i kamp, uden at det bliver for meget. Udover buen og sværdet lavede vi desuden en kølle, som virkelig havde vægt bag hvert slag. Dette gjorde de særlige Finishing Moves langt mere tilfredsstillende, og voldelige også selvfølgelig. Forhåbentlig vil dette anderledes og mere rollespilsinspirerede system skabe mere dybde og udfordring på den lange bane.

Hovedmissionen vi gennemspillede introducerede os for Bayeks kone, Aya, og hun introducerede os derefter for selveste Kleopatra. Aya kommer originalt fra Alexandria, men flyttede til Siva, hvor Bayek voksede op, og det var sådan de mødte hinanden. Hun har de samme basale evner som Bayek, men hun er dog ikke en Medjay (en beskytter af det gamle Egypten) ligesom han er. Den sekvens der starter spillet, og sætter handlingen igang (der stadig er bag lås og slå), splitter de to ad, så alt imens de stadig tydeligvis elsker hinanden, så er der også kold luft imellem dem, og det bliver interessant at se hvordan deres forhold udvikler sig igennem historien, og blander sig med de mere politiske intriger.

Mission vi spillede handlede om Aya og Bayek, der skulle efterforske en sag om et forgiftet helligt dyr, en tyr af særlig religiøs signifikans - The Apis Bull. Den sag stak naturligvis dybere end som så, og vi fik om ikke andet delvist skovlen under en større konspiration. Der var en fin rytme i hele missionen, og vi skulle både dræbe vagter og efterforske et gerningssted, og det hele blev afviklet med en filmisk følelse og sans. Du styrede desuden Bayek i mellemscenerne.

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins

Alt imens vi bevægede os ud i udkanten af Memphis for at udforske den nærliggende ørken og de dertilhørende pyramider fik vi en lille forsmag på kamp fra hesteryg, men vi kom også i kontakt med dyrelivet i regionen, i dette specifikke tilfælde en gribberedde. Dog var redden uden moder, så der var ingen sjældne materialer til os i denne omgang. Derefter klatrede vi op af pyramiderne, som faktisk krævede lidt tilvænning, da det nærmest er et puslespil i sig selv at lokalisere de sten som man kan holde fast i. Efter at have nået toppen gled vi ned af den anden side, og fik i denne forbindelse adgang til et gravkammer, hvor vi skulle prøve et større puslespil. Denne sektion er en stor udvikling i forhold til hvad vi tidligere har set i serien, og mindede os faktisk en del om de gravkamre man finder i Rise of the Tomb Raider. At lede efter skjulte passager, at bruge vægte til at bevæge platforme og andre fysiske bestanddele skabte en anderledes form for udfordring, og den er den slags diversitet der virkelig virker lovende i Assassin's Creed Origins.

Udover dette fik vi også lov til at afprøve en sidemission. Den føltes meget lig hovedmissionen, hvor vi også skulle efterforske, jage, kampe og spionere, men denne mission involverede forældreløse børn, så den gav ikke bare indsigt i de hårde forhold der eksisterede i den tid, det gav også et større indblik i Bayeks personlighed, der ved første øjekast kan virke lidt stiv i betrækket.

Vi forlod demonstrationen ret så imponerede over Assassin's Creed Origins, efter at have spillet det i over en time. Overalt du kigger hen lader der til at være et ekstra lag dybde, noget nyt at udforske eller noget at kigge nærmere på.

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins
Dette er en annonce: