Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Doom VFR

Jonathan afprøver Bethesdas VR-spil i London

Fallout 4 VR, Doom VFR og Skyrim VR - Bethesda har mange VR-projekter i støbeskeen, og Jonathan prøvede dem i London.


At udforske ruiner i Fallout, eller jage drager i Skyrim, er nogle af de bedste spiloplevelser, man kan få. Derfor siger det vel sig selv, at det ville være fantastisk at få disse i VR-udgaver. Eller gør det? I hvert fald har Bethesda valgt at konvertere Fallout 4 og The Elder Scrolls V: Skyrim til virtual reality, samt skabe et nyt Doom-spil ved navn Doom VFR. Vi fik mulighed for at tilbringe omkring ti minutter med hver af disse, og dette preview vil være de samlede tanker herom. For selvom Bethesda uden tvivl har fat i den lange ende ved at inkludere VR som naturlig forlængelse af deres spil, så er alt virkelig ikke fryd og gammen.

Det første jeg lægger mærke til ved alle tre demoer, er hvor grynet og pixeleret grafikken er. Man kan sagtens se hvad der forgår, bevares, og naturligvis kan man ikke forvente den samme kvalitet som på det store fjernsyn. Alligevel er det en smule skuffende, og noget jeg har svært ved at forestille mig at skulle sidde med i 100 timer - som er hvad man normalt gerne bruger i spil som Fallout og Skyrim. Alle spillene er stadig under udvikling, og måske kan dette forbedres, men på nuværende tidspunkt skal man være særdeles ivrig efter at spille disse spil i VR, for at skifte over fra de traditionelle versioner. Doom er jo en begrænset, og relativt hurtigt overstået oplevelse, men i tilfældet af Skyrim og Fallout handler det om indlevelsen på tværs af meget, meget lang tid, og det kan blive problematisk med den grynede grafik.

Hvad de alle har til fælles, er styringen - eller rettere problemer hermed. Doom og Skyrim brugte samme metode til at bevæge sig rundt med; en form for teleportering som før er set som bevægelsesløsning i VR-titler, men det er meningen at man i dem alle skal kunne vælge mellem teleport og en mere traditionel styring. Teleportering er den styreform, som er nemmest at benytte, men samtidig også den, som ødelægger indlevelsen mest. Med den ene joypad peger man, hvor man vil flytte sig hen, og ved et enkelt klik sker dette øjeblikkeligt. Det gør det nemt at flytte sig præcis derhen, hvor man vil. Til gengæld virker det en smule latterligt at bevæge sig igennem en hel dungeon i Skyrim i store ryk. I Fallout-demoen flytter man sig frem og tilbage, samt fra side til side alt imens man vælger retning, ved fysisk at dreje sin krop. Denne styring føles mere "ægte", men samtidig er den mere akavet og svær at beherske. Det er svært at sige, hvordan den perfekte styring burde være, men igen, så har jeg svært ved at se mig selv bruge lang tid på at gemmesøge ruiner og skattekister i samme omfang, som jeg ville gøre i de almindelig spil. At spilleren præsenteres for et valg er selvfølgelig at foretrække, men hvis begge lider af store problemer, der eventuelt kan ødelægge indlevelsen, så beviser det at VR-platformen bare stadig har store problemer med bevægelse generelt.

Doom VFR
Doom VFRDoom VFR

Men var det så sjovt at prøve dem? Ja! Det er næsten altid sjovt at prøve VR-spil, men spørgsmålet er altid om de kan flytte sig op på et højere plan, end blot at være et gimmick. VR-konceptet er sjovest og giver mest mening i spil, hvor man skal skyde. For at sige det lige ud, var jeg ikke spor imponeret over Skyrim. Jo, det er sjovt at man fysisk skal lægge en pil på buen og spænde den, men på den anden side, er det meget svært at være effektiv i en hektisk kamp. Man skulle tro, at det ville være sjovt at hugge fjender ned med et sværd, men i stedet føles det som om, man vifter med en pind rundt i håb om at ramme fjenden. Det var aldrig klart for mig, om mine hug fik kontakt med modstanderen, og derfor endte jeg blot med at hakke løs indtil fjenden drattede om.

Sjovere er det i Fallout, når man trækker et maskingevær frem og spreder kuler ud mod alt, man kan se. Bethesda har også fundet en god måde at oversætte V.A.T.S.-systemet til VR. Når man aktiverer denne, går spillet i en form for bullettime, hvor man sigter fysisk på den del, man vil ramme. Ligesom i Skyrim føles våbene dog akavet. Især når man kommer op i det tunge arsenal. Minigun'en føles som et billigt vandgevær i ens hænder.

Doom VFR er helt klart der, hvor jeg ser den største chance for, at noget sjovt kan ske. Doom er næsten udelukkende fokuseret på at skyde så meget som muligt, og selvom det har de samme problemer med styringen, føles det bare rigtigt at pløkke løs på helvedes væsener i en VR-verden.

Doom VFR
Doom VFRDoom VFR

Selvom ideen om et rollespil af Fallout eller Skyrim i en VR-version lyder noget nært fantastisk (og muligvis også en smule skræmmende, da man aldrig nogensinde vil gå ud i den virkelig verden igen) så synes der at være et godt stykke vej, før vi kan se frem til en version, som virkelig er sjov at spille. Nuvel alle projekterne er stadig under udvikling, så der kan nå at ske meget, men på nuværende tidspunkt er jeg ikke synderligt optimistisk. Muligvis kunne jeg dog godt finde på at tage brillen på og spille Doom.