Dansk
previews
Rainbow Six: Siege

Vi har skudt zombier i Rainbow Six: Siege - Outbreak

Det kendte taktiske multiplayer-spil får nu en udvidelse af en lidt anden kaliber. Ja, Tom Clancy skifter realismen ud med Left 4 Dead, og vi har prøvet det.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Da Ubisoft for første gang delte lidt information om det de kaldte Outbreak ved Rainbow Six Pro League-finalerne i Brasilien i november, altså et nyt stykke indhold i stedet for nye baner og karakterer, så var der mange der hævede øjenbrynene en smule. Karantænesymbolerne, den uhyggelige atmosfære, hints om at der her var tale om noget ganske anderledes - det hele var en smule mærkeligt, men alligevel spændende, da vi ikke ser mange udgivere tage sådanne kreative chancer med de spil der betyder meget for forretningen. Alligevel var fans verden over spændte, og sprang øjeblikkeligt på hele "zombie"-ideen som traileren og billederne lagde op til. Dog tog de alle fejl, for i Outbreak skal du bekæmpe aliens... der dog har mange zombie-lignende kvaliteter.

Ja, Outbreak er en tidsbegrænset begivenhed i Rainbow Six: Siege på fire uger, som tager hele spillets ellers ganske realistiske tone, smider den ud af vinduet, og præsenterer i stedet en mærkværdig ny idé. Her kan du tage én af spillets fire operatører, inklusiv de to nye som ankommer sammen med Operation Chimera, og bruge dem i én af tre missioner, der går ud på at udforske en infektion skabt af aliens. Der er tale om en trussel imod menneskehedens eksistens, og du skal være "first responder".

Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Vi spillede to ud af tre af de missioner udvidelsen byder på imens vi var ved Six Invitational-eSportsturneringen i Montreal for nylig, og som du kan se herunder, så tilbyder hver af dem helt forskellige mekaniske situationer, som skaber nødvendig variation. Den aller første vi prøvede skulle vi eksempelvis navigere i et større nabolag, og de mere åbne pladser gjorde at vi havde mere overskud til at sigte og holde fjenderne på afstand. Ikke bare det, vi kunne sågar snige os forbi fjender. Den anden kampagnemission var en del tættere, hvor vi skulle bevæge os igennem et hospital fyldt med snævre korridorer med for lidt plads til at undslippe horderne, dog var det et perfekt sted til at øve nærkampsmanøvrer.

Fjenderne selv kommer i mange, mange forskellige udgaver, og de er alle baseret på denne mystiske alien-infektion, som muterer deres kroppe. Til at starte med er der Grunts, den ganske almindelige zombie, der er let at skille sig af med, men der er også en række særlige fjendetyper, som i samtlige zombie-spil som Left 4 Dead, nemlig dem der eksploderer når de kommer tæt på, dem der kan rodfæste dig så du ikke kan bevæge dig, dem der løber hovedkuls imod dig, og dem der kan hidkalde mindre fjender. Hver af dem har naturlivis styrker og svagheder, og som hold skal I kunne bekæmpe flere forskellige slags på én gang.

Det er også værd at pointere, at bare det at bevæge sig og skyde samtidig ikke rigtig er en habil strategi i Outbreak. At snige sig rundt er stadig den fortrukne taktik, præcis som i det almindelige Rainbow Six: Siege. De almindelige Grunts er langt lettere at slå ihjel hvis de ikke opdager dig forinden, og da de starter med at muterer og bliver stærkere i det du bliver opdaget, så er det klart bedst at forblive uset. Desuden kan de eksploderende fjender gå hen og blive meget, meget irriterende hvis du bliver opdaget.

Operatørerne der er tilgængelige via Outbreak og Operation Chimera fungerer heller ikke som dem du er vant til, for de er blevet tilpasset en smule fra det du kender fra hovedspillet. De 10 du kan vælge imellem er blevet udvalgt af Ubisoft på grund af deres evner på bedste Left 4 Dead-vis, så Doc kan stadig hjælpe sine holdkammerater, og den nye operator Lion kan opdage fjender med en drone. Derudover kan den anden nye operatør, Finka, give taktiske fordele, som eksempelvis flere livspoint når det hele går ned ad bakke for dig og dit hold. I kan være op til tre spillere på et hold, og I får brug for dem alle.

Du har måske lagt mærke til at vi allerede har nævnt Left 4 Dead to gange i denne tekst, og det er fordi at spillene faktisk ligner hinanden en del rent mekanisk og strukturelt. Eksempelvis er der det førnævnte hospital, der virkelig udfolder sig som det gjorde i Valves berømte skydespil, og de hurtige fjender minder også lidt om zombierne man kæmper imod. Der er en grund til at Left 4 Dead gik hen og blev så populært, og Ubisoft har bevidst ladet sig inspirere af elementer som folk elsker. Dog er det i denne omgang mere taktisk og metodisk.

Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Det er desuden ganske rart at se Siege tage et større standpunkt rent narrativt, da der igennem spillet og dets diverse udvidelser, ikke har været meget fokus på at fortælle en god historie. Spillets mange fans har godt nok produceret artwork, historier og dialoger imellem de forskellige karakterer, men hovedsageligt har spillet været identitetsløst på den front. Nu giver Ubisoft os en historie med delmål, karakterer der interagerer og taler med hinanden - det er forfriskende. Ikke bare det, operatørerne taler faktisk med hinanden over radioen.

Selv på den almindelige standardsværhedsgrad er det slet, slet ikke let. Tit skal du forsvare en position, såsom en dør der åbnes eller en bombe der skal sprænges, og her viser den høje sværhedsgrad sit grimme ansigt. Fjenderne kræver et skud i hovedet for overhovedet at tage skade, og de kan meget hurtigt knuse dine forsvarsværker. At alle har det optimale grej er altafgørende for holdets succes, og at kunne ramme på afstand og i træfsikker sekvens er forskellen på liv og død. Dem der bare sprøjter projektiler ud dør meget, meget hurtigt.

Alt i alt er vi ganske imponerede over Outbreak, da der her er tale om tre særligt designede baner, der ligger hus til tre specielle missioner. Ikke bare det, vi får nye operatører, en ny historie og meget mere. Der er tale om et ret stort stykke indhold her, en udvidelse ulig noget vi ellers har set i Rainbow Six: Siege. Om hvorvidt spillerne kan lide denne drastiske ændring får vi se, men vi glæder os.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Rainbow Six: SiegeScore

Rainbow Six: Siege

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Mai

Ubisofts populære shooter er tilbage for første gang siden 2008's Rainbow Six: Vegas 2. Er Siege det spil, fans har ventet på?



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.