Dansk
Gamereactor
previews
Star Wars: Republic Commando

Republic Commando

LucasArts hiver Star Wars’ mørkeste sider frem i dystre og originale omgivelser. Jesper kigger nærmere på Republic Commando.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Der er næppe de, som endnu ikke har haft kløerne i et af de utallige Star Wars spil udgivet gennem tiderne; være det de gamle klassikere som X-wing eller nye succeser som Knights of the Old Republic. Trods den enorme liste af spil baseret på de snart seks film, så er næsten alle hidtil foregået i ryggen på en jedi, selvom de nyeste spil alligevel har rykket grænsen en smule. Men med Star Wars: Republic Commando kommer nu et spil fra LucasArts, der bryder alle normer, når spillerne befinder sig i et mørkt og brutalt univers, der ikke viser nogle hensyn.

Republic Commando foregår i tiden mellem Episode II og III; lige fra hvor man sluttede på Geonosis til begyndelsen på den kommende film. For første gang nogensinde er man trukket i dragten som en klonsoldat, lederen af en specialenhed på fire, og som kæmper for Republikken. Som de fleste kloge hoveder nok for længst har indset, er det disse klonsoldater, der senere bliver de velkendte Stormtroopers, som vi i flere spil har dræbt i hobetal, så det bliver helt sikkert en forfriskende afveksling at fyre nogle skud i den anden retning.

Spillets singleplayer-kampagne kommer til at indeholde over 14 enorme baner, der som tidligere sagt tager sit udgangspunkt på overfladen af Geonosis, men senere rykker hen på både et af Republikkens Assault Ships samt på den junglebefængte planet Kashyyyk. For at skabe større variation i gameplayet, får man en række forskellige missioner gennem spillet, så du både skal infiltrere, snigmyrde, sabotere og samle oplysninger. Med en synsvinkel som taget ud fra Metroid Prime foregår spillet i 1. person, der ifølge LucasArts skulle give en langt mere indlevelsesrig oplevelse. På trods af denne synsvinkel, har udvikleren alligevel fået lavet en simpel og meget brugervenlig løsning til at styre sine tropper rundt, det såkaldte one-touch system. Du kan meget smertefrit flytte en soldat hvorhen du kigger, men det intelligente system vil opfatte om du f.eks. kigger på en væg, hvor soldaten så dukker sig bag. Der findes samtidig markører flere steder i banerne, der f.eks. markerer sniper-lokationer, som kan udnyttes efter behov. Denne løsning har givet en fin balance mellem enkelthed og kontrol, og vil forhåbentligt integrere holdsystemet smertefrit, så spillets action ikke bliver afbrudt.

Som ethvert Star Wars-spil, byder Republic Commando selvfølgelig også på en lang række fjender og våben kendt fra filmen. Som standard er man udstyret med en DC-17m Repeating Blaster Rifle, hvis styrker ligger i, at den med to smarte påhæng kan forvandles til både en sniper rifle og et anti-armor-våben. En DC-15s Blaster Pistol og en række grenader er samtidig standard, men siden du også er i stand til at samle fjendernes våben op, så byder spillet på alt fra Wookie Bowcasters til en Trandoshan Slaver Shotgun. Udvalget af fjenden er håndplukket fra de mest mørke og brutale dele af Star Wars-universet, og du finder både Drones og Warriors fra Geonosis, samt et større udvalg af Seperatisternes uhyggeligt stærke robotter. Som en ekstra bonus, vil man for første gang nogensinde stå ansigt-til-ansigt med den nye, mystiske General Grievous fra Episode III.

LucasArts har brugt Unreal 2-motoren til at puste liv i Republic Commandos grafik, men mange vil tydeligt kunne se at en lang række forbedringer er foretaget. Bump-mapping er brugt både på karakterer og omgivelserne, lys- og skyggesystemet er omskrevet, nye filmiske effekter er tilføjet, animationer er gjort mere naturlige - kort sagt ser spillet bare rigtig godt ud. Det har selvfølgelig været vigtigst for LucasArts at opnå den ønskede dystre stemning, hvilket ser ud til at have lykkes. Hvis lyden samtidig er i stand til at holde hele vejen, kan Republic Commando nemt blive en meget skræmmende og intens oplevelse.

Er man en af dem som ikke gider at spille alene, byder Republic Commando ikke kun på op til 4-personers splitscreen på Xbox, men også omfattende online multiplayer med op til 16 spillere på både PC og Xbox. Her vil du kunne spil både Deathmatch, Team Deathmatch samt Capture the Flag, men LucasArts er stadig ret stille omkring netop denne del af spillet, og vi forventer at man kun har hørt den halve historie.

Overordnet ser Star Wars: Republic Commando ud til at blive en forfriskende mørk side af Star Wars-universet. Hvis det lykkes at fastholde den intense stemning hele vejen igennem og samtidig fortælle en spændende historie, der hænger godt sammen med filmene, kan vi uden tvivl se frem til en oplevelse på fod med eksempelvis Jedi Knight-spillene - ja, måske endda bedre. Vi mangler stadig at se noget til spillets kunstige intelligens, både hos fjender og i dit eget hold, hvor sidstnævnte let kan blive en enorm frustration, hvis det ikke er lavet ordentligt. Ikke desto mindre er potentialet sat for Republic Commando, og vi håber selvfølgelig på det bedste, når det udkommer til marts.

Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando
Star Wars: Republic Commando

Relaterede tekster

Republic Commando

Republic Commando

PREVIEW. Skrevet af Jesper Nielsen

LucasArts hiver Star Wars’ mørkeste sider frem i dystre og originale omgivelser. Jesper kigger nærmere på Republic Commando.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.