Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
previews
Call of Duty: Black Ops 4

Vi har spillet Call of Duty: Black Ops 4

Singleplayer-kampagnen er yt, Battle Royale er in. Vi har prøvet Call of Duty: Black Ops 4, og du kan læse om vores oplevelser med spillet her.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Ligegyldig hvad du synes om Call of Duty-spillene, så er det svært at argumentere imod, at de oftest for megen opmærksomhed, og når det gælder Call of Duty: Black Ops 4, så har internettet fyldt til bristepunktet med rygter og spekulation i månedsvis. Activision og Treyarch har endelig ladet skyde rygterne i sænk med konkrete detaljer efter at have spillet spillet ved en begivenhed i Los Angeles for nylig. Vi tog glædeligt imod invitationen, og rejste til det solrige Californien for at høre mere om det næste kapitel i serien, der lader til at blive et kontroversielt et af slagsen.

Publikummet ved denne begivenhed bestod hovedsageligt af journalister, "influencere" og fans af serien, og de jublede i kor da Treyarch løftede sløret for den eksplosive første trailer, som tog os igennem Black Ops-seriens historie. Efter præsentationen indtog studiechefen Mark Lamia scenen for at forklare hvordan dette fjerde kapitel har taget bestik af spillernes holdninger mere end nogensinde før, og han påstod at netop dette spil vil tilbyde mere genspilningsværdi end noget andet spil i serien har kunne.

Multiplayer-delen var den allerførste del der blev introduceret, hvor udviklerne Dan Bunting og David Vonderhaar lagde vægt på, at de har lært fra tidligere fejltagelser. De fortalte blandt andet at tiltag som det at kunne løbe på vægge og dobbelte superhop viste sig at være så kontroversielle blandt spillerne, at disse mekanikker fra Call of Duty: Black Ops 3 er blevet skrottet. Spillet foregår imellem det andet og tredje kapitel i Black Ops-serien, og det vil bringe spilleren "down to earth", ganske bogstaveligt. I stedet kommer variationen fra modificeringer til hvert våben, og diverse karakterklasser med unikke evner. Selvom opsætningen ikke er helt lige så futuristisk som i Black Ops 3, så er der stadig masser af high tech-grej at bruge. Vi så et glimt af et slags våben baseret på en gribekrog, som spilleren kan bruge til at rejse relativt korte distancer hurtigere. Den samme karakter havde desuden en slags rambuk, som kan bruges til at slå benene væk under samtlige modstandere i en lille radius. Denne særlige kombination lod til at være ganske effektiv. Endnu en evne der fangede vores opmærksomhed var en slags napalm, der brændte i et bestemt område, og skadede spillere der kom til at gå ind i den.

Der var ikke noget synderligt stor fokus på holdbaseret kamp i traileren, og de små hurtige klip viste typiske kampe imellem individuelle spillere. Noget tyder på at vi skal vente lidt på at finde ud af hvem det er der kæmper, og hvorfor.

Derefter bød præsentationen på en introduktion til Zombies-delen, som lader til at være en modig transformering og videreudvikling af konceptet sammenlignet med tidligere kapitler. Denne gang er der et colosseum, og der lader udelukkende til at være nærkampsvåben involveret. Skaberen Jason Blundell var parat til at fortælle os, at de afprøver en række innovative ideer i denne omgang. Han nævnte desuden er der helt nye karakterer med, der tilbyder særlige evner i denne omgang, og de giver spilleren en masse frihed til at lege med indstillinger og tilpasning. Faktisk kan spillere kreere deres helt egen spiloplevelse ved hjælp af en række værktøjer. Vi er måske lidt bekymrede for om hvorvidt det at udelukke det tradtionelle arsenal af skydevåben vil skabe harme blandt de faste fans, men det er så sandelig modigt.

Endnu en trailer Treyarch viste afslørede endnu et kapitel i Zombies-delen, og denne gang foregik det i et helt og aldeles anderledes miljø. Den sandede kamparena blev udskiftet med en elegant balsal på Titanic, og her afslørede videoen årsagen til den verdensomspændende zombie-epidimi. Blundell afslørede at spillet vil blive lanceret med hele tre Zombie-kapitler fra starten, en kort video introducerede hver af de tre. Det er dog tydeligt at Treyarch ikke er parate til at fortælle noget om det tredje kapitel, for det eneste de viste var silhuetten af en karakter.

Frem til dette punkt i programmet havde Treyarch kun talt om multiplayer, og nu blev det tid til at smide bomben - Call of Duty: Black Ops 4 har ingen singleplayer-kampagne, så rygterne har talt sandt. Dog sagde værterne hurtigt, at hvert eneste aspekt af den samlede oplevelse kan... ja, opleves alene. Det blev også pointeret at hver eneste mode i spillet på en eller anden måde har en narrativ ingrediens, men vi ved ikke hvad dette betyder i praksis. Siden karaktererne i Zombie-delen blev bekræftet som værende en del af Blackout (som vi kommer til om lidt), så er de uddøde måske også en del af seriens svar på Battle Royale? En eller anden forbindelse lader der til at være, men den var svær at skue, for hele præsentationen af Blackout var ganske vag.

Og hvorfor, det ved vi sådan set ikke. Fortnite og PlayerUnknown's Battlegrounds blev nævnt på scenen, og udviklerne indrømmede hurtigt at de var ganske nye i genren, men de sagde dog at Blackout vil tilbyde en helt ny tilgang til denne kendte struktur, og vil eksekveres i "Call of Duty style". Dette udgør alle de detaljer de reelt afslørede om Blackout - ret skuffende, når nu denne del af spillet er det friskeste tiltag.

Vi fik derefter muligheden for at spille omtrent 45 minutter, og vores session indeholdt et ganske dybt kig på tre forskellige multiplayer-baner. Missionen var enten at erobre eller beskytte bestemte dele af banen i hold, hvor de nye karakterklasser gjorde indtog. En af de nye baner fandt sted på en strand med millitære strukturer. Den interessante del af banen var dog, at der var meget vand, som lyder kedeligt, men din karakter kan svømme uden problemer, og ved at gøre dette kan du indtage fordelagtige positioner i banen. Der var også hemmelige passager i de andre baner. Eksempelvis spillede vi i en bane der fandt sted i en missilbase, og her var det muligt at løbe udenfor og flanke fjenden via en kort løbetur på bjergsiden. Det er også værd at notere, at der var masser af våben at vælge imellem. Tilpasninger og udvidelser af de enkelte våben kunne vælges via point, som man har et begrænset antal af, og disse skal bruges på de førnævnte modificering, ekstra evner og bonusser.

Selve tempoet føltes en kende roligere end tidligere Black Ops-kapitler, men niveauet af action var stadig højt nok til at det føltes intenst og eksplosivt. Det at sigte og skyde synes en kende genkendeligt, og det er efterhånden noget man forvente fra Call of Duty-spillene efter mange års udgivelser. Selvom der ikke var synderligt mange "nye" tilføjelser til formularen, så synes de få der nu var at have en positiv effekt på de fans der var til stede ved begivenheden. Én af de mest skelsættende er Energy-mekanikken fra Call of Duty: WWII, som vender tilbage her. Nu vender din karakters livspoint ikke tilbage automatisk, og i stedet skal du manuelt pleje din karakter. Dette var en kende distraherende, siden tempoet er en del højere, og vi glemte konstant at tage de nødvendige piller.

Call of Duty-serien har altid lidt af en opdelt fanskare, bestående af dem der virkelig elsker multiplayer-delen over en længere periode, og dem der udelukkende investerer på grund af en bombastisk singleplayer-kampagne. Vi synes det er en skam at dette stykke vigtige indhold mangler i denne omgang, men når det så er sagt, så lader til at Treyarch arbejder hårdt på at sikre, at multiplayer-oplevelsen er så alsidig om overhovedet muligt. Der er flere våben, interessante gadgets og masser af tilpasning. Desuden er de tre Zombie-kapitler en betydelig mængde indhold, og det er før vi overhovedet har nævnt Blackout.

Det er manglen på en ordentlig præsentation af denne spildel der virkelig skuffede os, for det lader til at være den mest skelsættende nye tilføjelse, og det var samtidig den som Treyarch fortalte mindst om.