Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Shadow of the Tomb Raider

Vi har spillet Shadow of the Tomb Raider ved E3

Vi har fået endnu glimt ind i Lara Crofts næstkommende eventyr.

  • Tekst: Sam Bishop
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det var ikke så lang tid siden vi var i London for at overvære en afsløring af Eidos Montreal og Square Enix' Shadow of the Tomb Raider, og vores første forsmag på spillet omhandlede den første del af det tredje bidrag til Laras oprindelses fortælling. Square Enix havde dog noget andet i sinde til deres pre-E3 hands-off demonstration af spillet, da vi fik fremvist to dele der foregår meget senere i spillet, som præsenterede to forskellige sider af Laras rejse.

Den første af disse introducerede spillets centrale udgangspunkt, Paititi i Peru. For at give det en smule kontekst, så blev vi med Rise of the Tomb Raider vist ind i en semi-åben verden, hvor man går ud fra en afart centralstation. Her kan man snakke med andre karakterer, finde uopdagede gravkamre, og erhverve sig sidemissioner. Dette koncept er der blevet skruet op for, og Eidos Montreal kalder det deres største hub-verden i et Tomb Raider spil til dato.

Paititi selv er en fiktiv, afsides by hvor mennesker fra mange forskellige kulturer - inklusiv aztekere, mayarer og inka-folk - er emigreret til. Dette er noget studiet forklarer leger med grænsen mellem virkelighed og fiktion, siden der ikke er nogen historiske beviser for at samtlige af disse stammer emigreret til Peru. Det kunne dog godt have fundet sted (idéen befinder sig mere i det usandsynlige end det urealistiske). Paititi er derfor en smeltedigel af mange forskellige mennesker og sprog, og den klare konflikt er mellem den morderiske kult der forsøger at påtvinge sig byen, og rebellerne der kæmper mod deres undertrykkere.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Som Eidos Montreal fulgte os igennem byen, blev det gjort klart at der er lagt krafter i at gøre Paititi så levende som overhovedet muligt. Der er en konstant liv og røre, som folk fortsætter deres dagligdag til trods for Laras tilstedeværelse. Ydermere kan man som spiller interagere med alt i dette levende rum ligeså, så som at samle sidemissioner op på vejen. Vi blev, for eksempel, bedt om at hente et sæt forsvundne terninger tilbage af en bedrøvet dreng vi mødte. Dette, siger udviklerne, muliggør at andre sider af Laras personlighed vises frem, som hendes humoristiske sans, i kontrast til den dystre og kyniske dræber vi har oplevet indtil nu.

Selvom det er åbenlyst at dette stadig ikke er en fuldendt produkt, vil vi alligevel nævne af ansigtsanimationerne og stemmeskuespillet mellem Lara og diverse indbyggere var ekstremt fladt, og ikke synderligt overbevisende. Vi håber at dette er noget Eidos Montreal og Square Enix kan nå at rette op på i de måneder der tilbage inden spillet udgives, specielt fordi det er tydeligt de vil have spillerne til at fordybe sig i denne pulserende hub.

I selve byen, er der adskillelige distrikter at udforske, inklusiv en markedsplads, et religiøst kvarter, og et sted hvor tøj bliver indfarvet. Vi fik et godt vy af en af købmændenes inventar på markedet, hvorpå vi se en masse genbrugt tøj der havde brug for en kærlig syerske; Eidos Montreal nævnte at dette var i tråd med de ville forestille sig at handle med i en afskåret lokalsamfund som det i Paititi. Overalt i disse distrikter var der en række områder indendørs at udforske og interagere med også, og hvad mere er, så fik vi løfte om at man i den fulde udgivelse, kunne besøge samtlige af de steder vi kunne se - inklusiv de store templer der tårnede sig op i horisonten.

Shadow of the Tomb Raider

Efter denne slentretur igennem byen, tog vi i felten for at forsøge at finde et gravkammer i junglen. Her fik vi at vide at indgangene til disse grave ikke blot ville være svære at finde, men de ville også være indhyllet i fare. Hvad angår selve graven, var det mere af det bekendte Tomb Raider-gameplay; gåder, miljømæssige fare, og risikable spring over dybe afgrunde. Skattekamrene er dog ikke det eneste der trækker her, der er masser af andre ting og sager at finde hvis man dykker lidt dybere denne gang. Nå ja, og du skal ikke bekymre dig om det etiske dilemma ved at samle historiske artefakter. Vi fik forsikring om at de alle sammen bliver returneret til Paititis befolkning, og ikke ender i et eller andet støvet museum langt væk.

Ydermere er der også flere svømmesektioner i denne udgivelse end tidligere. Som vi har snakket om før, blot for at komme ind i gravkammeret, skulle Lara svømme igennem en række sammenflettede tunneller, hvor hun skulle undgå blindgyder, farlige ål og sultne piratfisk. Der er endda en række skjulte højdespring man kan finde rundt omkring i spilverdenen (som om gennemførselsfanatikere ikke havde nok at tage sig til).

En interessant sidenotits omhandler Laras valg af beklædning i Paititi, hvor hun her dropper den mere kampklare uniform fra tidligere til fordel for påklædning der er mere sammenfaldende med den sydamerikanske kultur hun mingelere med. Det er en lille, yndefuld detalje, som vi nød at se, da det krydrede Laras tilværelse lidt, og viste en mere menneskelig side af hovedpersonen, end blot en kvinde der er klar til at stikke en kniv i siden på hvem som helst, når som helst. Her bliver hun et med den kultur hun udforsker, og derudover ser klædedragten også rigtig godt ud.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider