LIVE
logo hd live | PC Gaming Show
See in hd icon
Dansk
Gamereactor
previews
Shadow of the Tomb Raider

Vi har spillet Shadow of the Tomb Raider ved E3

Vi har fået endnu glimt ind i Lara Crofts næstkommende eventyr.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det var ikke så lang tid siden vi var i London for at overvære en afsløring af Eidos Montreal og Square Enix' Shadow of the Tomb Raider, og vores første forsmag på spillet omhandlede den første del af det tredje bidrag til Laras oprindelses fortælling. Square Enix havde dog noget andet i sinde til deres pre-E3 hands-off demonstration af spillet, da vi fik fremvist to dele der foregår meget senere i spillet, som præsenterede to forskellige sider af Laras rejse.

Den første af disse introducerede spillets centrale udgangspunkt, Paititi i Peru. For at give det en smule kontekst, så blev vi med Rise of the Tomb Raider vist ind i en semi-åben verden, hvor man går ud fra en afart centralstation. Her kan man snakke med andre karakterer, finde uopdagede gravkamre, og erhverve sig sidemissioner. Dette koncept er der blevet skruet op for, og Eidos Montreal kalder det deres største hub-verden i et Tomb Raider spil til dato.

Paititi selv er en fiktiv, afsides by hvor mennesker fra mange forskellige kulturer - inklusiv aztekere, mayarer og inka-folk - er emigreret til. Dette er noget studiet forklarer leger med grænsen mellem virkelighed og fiktion, siden der ikke er nogen historiske beviser for at samtlige af disse stammer emigreret til Peru. Det kunne dog godt have fundet sted (idéen befinder sig mere i det usandsynlige end det urealistiske). Paititi er derfor en smeltedigel af mange forskellige mennesker og sprog, og den klare konflikt er mellem den morderiske kult der forsøger at påtvinge sig byen, og rebellerne der kæmper mod deres undertrykkere.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Som Eidos Montreal fulgte os igennem byen, blev det gjort klart at der er lagt krafter i at gøre Paititi så levende som overhovedet muligt. Der er en konstant liv og røre, som folk fortsætter deres dagligdag til trods for Laras tilstedeværelse. Ydermere kan man som spiller interagere med alt i dette levende rum ligeså, så som at samle sidemissioner op på vejen. Vi blev, for eksempel, bedt om at hente et sæt forsvundne terninger tilbage af en bedrøvet dreng vi mødte. Dette, siger udviklerne, muliggør at andre sider af Laras personlighed vises frem, som hendes humoristiske sans, i kontrast til den dystre og kyniske dræber vi har oplevet indtil nu.

Selvom det er åbenlyst at dette stadig ikke er en fuldendt produkt, vil vi alligevel nævne af ansigtsanimationerne og stemmeskuespillet mellem Lara og diverse indbyggere var ekstremt fladt, og ikke synderligt overbevisende. Vi håber at dette er noget Eidos Montreal og Square Enix kan nå at rette op på i de måneder der tilbage inden spillet udgives, specielt fordi det er tydeligt de vil have spillerne til at fordybe sig i denne pulserende hub.

I selve byen, er der adskillelige distrikter at udforske, inklusiv en markedsplads, et religiøst kvarter, og et sted hvor tøj bliver indfarvet. Vi fik et godt vy af en af købmændenes inventar på markedet, hvorpå vi se en masse genbrugt tøj der havde brug for en kærlig syerske; Eidos Montreal nævnte at dette var i tråd med de ville forestille sig at handle med i en afskåret lokalsamfund som det i Paititi. Overalt i disse distrikter var der en række områder indendørs at udforske og interagere med også, og hvad mere er, så fik vi løfte om at man i den fulde udgivelse, kunne besøge samtlige af de steder vi kunne se - inklusiv de store templer der tårnede sig op i horisonten.

Shadow of the Tomb Raider

Efter denne slentretur igennem byen, tog vi i felten for at forsøge at finde et gravkammer i junglen. Her fik vi at vide at indgangene til disse grave ikke blot ville være svære at finde, men de ville også være indhyllet i fare. Hvad angår selve graven, var det mere af det bekendte Tomb Raider-gameplay; gåder, miljømæssige fare, og risikable spring over dybe afgrunde. Skattekamrene er dog ikke det eneste der trækker her, der er masser af andre ting og sager at finde hvis man dykker lidt dybere denne gang. Nå ja, og du skal ikke bekymre dig om det etiske dilemma ved at samle historiske artefakter. Vi fik forsikring om at de alle sammen bliver returneret til Paititis befolkning, og ikke ender i et eller andet støvet museum langt væk.

Ydermere er der også flere svømmesektioner i denne udgivelse end tidligere. Som vi har snakket om før, blot for at komme ind i gravkammeret, skulle Lara svømme igennem en række sammenflettede tunneller, hvor hun skulle undgå blindgyder, farlige ål og sultne piratfisk. Der er endda en række skjulte højdespring man kan finde rundt omkring i spilverdenen (som om gennemførselsfanatikere ikke havde nok at tage sig til).

En interessant sidenotits omhandler Laras valg af beklædning i Paititi, hvor hun her dropper den mere kampklare uniform fra tidligere til fordel for påklædning der er mere sammenfaldende med den sydamerikanske kultur hun mingelere med. Det er en lille, yndefuld detalje, som vi nød at se, da det krydrede Laras tilværelse lidt, og viste en mere menneskelig side af hovedpersonen, end blot en kvinde der er klar til at stikke en kniv i siden på hvem som helst, når som helst. Her bliver hun et med den kultur hun udforsker, og derudover ser klædedragten også rigtig godt ud.

Den næste demonstration vi fik, tog os til en forladt olieanlæg hvor Lara var på flugt fra Trinity soldater. I denne situation, havde Lara også kun sin kniv og sin bue med sig. Med det absolutte minimum af forsvarsmuligheder ved hånde, måtte Lara sætte sin lid til en mere snigende og forsgtig tilgang til kamp. Ligesom i junglen, er nøglen til overlevelse at faldt i et med omgivelserne.

Som Trinity soldaterne, væbnet til tænderne, begyndte at finkæmme underskoven, sprang Lara op på en gren for at holde sig skjult. Som forventet fra fjender der ikke har læst Overlevelse efter at I har delt jer op for Dummies, sprang Lara ned fra træet for at stikke sin kniv dybt i det intetanende offer uden at blive opdaget, for derefter at bestige træet endnu engang. Som vi bevæger os fra gren til gren, som en anden Tarzan, bliver der skudt et par projektorlys i stykker også, før Lara klynger en fjende op i træ, som vi har set i traileren.

Som vi bevæger os ned i skovbunden, viser en masse improviserede våben sig, såsom flasker og pile der kan bruges til at distrahere og forvirre med lyd. Dette tillader Lara at snige sig op på sine fjender bagfra, og funktionen Discovery Vision hjælper en hel del her - man kan identificere fjender i mørket, og man kan hvilke der er alene og hvilke der er klumpet sammen i større grupper.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

I denne demo bliver Lara dog opdaget, men det betyder ikke at tingene falder hen i kaotiske skyderier, da Lara kan genvinde sine skjulte status ved blot at vende tilbage til trætopperne, og suse væk ved brug af en svævebane. Når Lara genfinder sit skalkeskjul i det høje græs og den slyngplantebefængte underskov, kan hun endnu gang slå ned på fjender der forvilde sig for tæt på. Røggranater blev også brugt i den demonstration vi så, hvilket fik fjenderne til at hvæse og hoste, mens Lara hurtigt skaffede dem af vejen.

Efter dette tog Eidos Montreal til en jagtsekvens, hvor Lara blev opdaget af en armeret lastvogn og en kamphelikopter, der efterfølgende forsøgte at skyde hende i stumper og stykker. Alt dette imens vores heltinde klatrede rundt på olieanlægget der var blevet sat i brand. Som hun kæmpede for at komme i sikkerhed, klatrende over rør og afsatser, faldt bygningen hun var på pludselig sammen, ramt af et missil, og Lara styrtede i vandet nedenunder. Da hun atter kommer til syne, som en mørk figur med flammer overalt omkring sig, ser hun en såret fjender, trækker sin kniv og går atter til værks.

Disse to segmenter tilbyder en flot kontrast, og Eidos Montreal forklarer at dette spil primært omhandler sidestillinger. Når Lara ikke er en iskold dræber der nedlægger sine ofre i junglen, er hun meget menneskelig, meget virkelig, der interagere med folk og fæ i Paititi. Lara smider endda en lille vittighed af sig i ny og næ. Der er også et flot tematisk arbejde med frygt, i det der er den frygt den dødelige jæger Lara sætter i hendes bytte, men ligeså den interne frygt hun selv har som forårsager katastrofer, og må stå til ansvar for konsekvenserne af sine handlinger.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Medens den umiddelbare spildemonstration, tilbage ved afsløringsbegivenheden, fanget vores interesse med hensyn til fortsættelsen af oprindelseshistorien, fangede disse to sekvenser vores interesse på en anden måde - introduktionen til mere koldblodig kamp, og fremvisning af den nye centrale verden hvor alt udspringer, der ikke bare er flot, men også tilbyder en for spilleren at lave. We bliver blot nødt til at vente til d. 14 september for at se hvordan alt dette virker i praksis, men indtil videre tage Shadow of the Tomb Raider sig ud aldeles elegant.

Relaterede tekster

Shadow of the Tomb RaiderScore

Shadow of the Tomb Raider

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Fischer

Eidos Montreal giver os "slutningen på begyndelsen" for Lara Croft. Hvordan har karakteren klaret udviklerskiftet? Anders anmelder.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.