Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Soul Calibur VI

Vi har prøvet Soul Calibur VI

En af de største kampspilserier vender tilbage. Så er spørgsmålet bare om der stadig er plads til den. Vi har prøvet Soul Calibur VI...


Facebook
TwitterReddit

Jeg forelskede mig allerede tilbage i 90'erne. Dengang hed spillet Soul Blade, det udkom til Playstation, og jeg var dybt betaget af det. Slotte faldt sammen omkring mig, ninjaer angreb, selve Guder dukkede op, og det var før jeg var færdig med åbningssekvensen. Og det er en åbning, der stadig beskriver serien ret godt i dag.

Hvis der er to ting, der karakteriserer Sould Calibur, så er det, at du slås med våben og at der indeholder sig en historie. Dét sagt, så mener jeg dog ikke en historie med et dybt og originalt narrativ, hvor man sidder på kanten af sofaen i håb om at finde ud af, hvordan det hele ender. Nej, for Soul Calibur er et kampspil, og ikke nok med det, så er det nummer seks i rækken, hvilket grundlæggende betyder, at det er løbet tør for grunde til at få de samme karakterer til at møde hinanden på ny. Soul Calibur VI har endnu engang en historie så dårlig, at det er den bedste i klassen.

Mortal Kombat-serien har med de to seneste spil udfordret denne påstand om, at kampspil ikke kan have gode historier, men udover de to spil, er det svært at anbefale kampspil til dem der udelukkende vil spille dem for historien. Dette var også grunden til at jeg var spændt på at prøve spillet i Stockholm, da jeg blev inviteret til specifikt at opleve en del af historien.

Soul Calibur VI
Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI

Det forrige spil i serien var af lavere kvalitet. Det er svært at benægte, og sammenligner man også mængden af tiden jeg brugte på spillet med de tidligere spil i serien, så var det også kun en brøkdel af hvad jeg havde håbet på. Det er stadig Soul Calibur II, primært GameCube-versionen med Link, der står som det primære højdepunkt, og hidtil virker det til, at Soul Calibur VI har taget flere skridt tilbage i den retning.

Spillet indeholder faktisk to singleplayer kampagner. En af de mere traditionelle, hvor jeg kæmper mig igennem en relativt forceret fortælling om den onde Carvantes og det magiske våben Soul Edge. Hvad der er lidt unikt denne gang, er dog, at handlingen udspiller sig samtidig med det første spil i serien, og giver derfor et nyt perspektiv til en historie mange af os allerede genkender.

Historien er dog i sidste ende sekundær, når det egentlig bare handler om at finde på måder til at kæmpe. Inkluderet er også en kort historie til alle de enkelte kæmpere i spillet - inklusiv Geralt fra The Witcher, der naturligvis er på jagt efter en heks. På din vej vil du så møde én eller flere af de andre kæmpere i spillet, måske endda også står overfor nogle af de krigere du selv har skabt, og nogle gange sætter spillet begrænsninger på, hvordan du kan besejre dem, hvilket udfordrer dig til at ændre din kampstil. Opsummeret; det forsøger ikke at fikse, hvad der allerede virker, og det virker lovende.

Soul Calibur VI
Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI