Dansk
Gamereactor
previews
Soul Calibur VI

Vi har prøvet Soul Calibur VI

En af de største kampspilserier vender tilbage. Så er spørgsmålet bare om der stadig er plads til den. Vi har prøvet Soul Calibur VI...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Jeg forelskede mig allerede tilbage i 90'erne. Dengang hed spillet Soul Blade, det udkom til Playstation, og jeg var dybt betaget af det. Slotte faldt sammen omkring mig, ninjaer angreb, selve Guder dukkede op, og det var før jeg var færdig med åbningssekvensen. Og det er en åbning, der stadig beskriver serien ret godt i dag.

Hvis der er to ting, der karakteriserer Sould Calibur, så er det, at du slås med våben og at der indeholder sig en historie. Dét sagt, så mener jeg dog ikke en historie med et dybt og originalt narrativ, hvor man sidder på kanten af sofaen i håb om at finde ud af, hvordan det hele ender. Nej, for Soul Calibur er et kampspil, og ikke nok med det, så er det nummer seks i rækken, hvilket grundlæggende betyder, at det er løbet tør for grunde til at få de samme karakterer til at møde hinanden på ny. Soul Calibur VI har endnu engang en historie så dårlig, at det er den bedste i klassen.

Mortal Kombat-serien har med de to seneste spil udfordret denne påstand om, at kampspil ikke kan have gode historier, men udover de to spil, er det svært at anbefale kampspil til dem der udelukkende vil spille dem for historien. Dette var også grunden til at jeg var spændt på at prøve spillet i Stockholm, da jeg blev inviteret til specifikt at opleve en del af historien.

Soul Calibur VI
Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI

Det forrige spil i serien var af lavere kvalitet. Det er svært at benægte, og sammenligner man også mængden af tiden jeg brugte på spillet med de tidligere spil i serien, så var det også kun en brøkdel af hvad jeg havde håbet på. Det er stadig Soul Calibur II, primært GameCube-versionen med Link, der står som det primære højdepunkt, og hidtil virker det til, at Soul Calibur VI har taget flere skridt tilbage i den retning.

Spillet indeholder faktisk to singleplayer kampagner. En af de mere traditionelle, hvor jeg kæmper mig igennem en relativt forceret fortælling om den onde Carvantes og det magiske våben Soul Edge. Hvad der er lidt unikt denne gang, er dog, at handlingen udspiller sig samtidig med det første spil i serien, og giver derfor et nyt perspektiv til en historie mange af os allerede genkender.

Historien er dog i sidste ende sekundær, når det egentlig bare handler om at finde på måder til at kæmpe. Inkluderet er også en kort historie til alle de enkelte kæmpere i spillet - inklusiv Geralt fra The Witcher, der naturligvis er på jagt efter en heks. På din vej vil du så møde én eller flere af de andre kæmpere i spillet, måske endda også står overfor nogle af de krigere du selv har skabt, og nogle gange sætter spillet begrænsninger på, hvordan du kan besejre dem, hvilket udfordrer dig til at ændre din kampstil. Opsummeret; det forsøger ikke at fikse, hvad der allerede virker, og det virker lovende.

Den anden single-player mode hedder Libra of Souls, og den tillader dig at skabe din egen karakter og gå på dit eget eventyr. Du kan stige i level, købe våben, tage dine egne valg, og dermed forme din egen skæbne. Der er endda et skill-tree og mulighed for at spise mad før svære kampe, der giver dig bedre stats. Det er for tidligt at sige, om dette fortsætter med at være morsomt hele vejen til rulleteksterne, men jeg havde lyst til at fortsætte efter vi blev bedt om at slukke, og sådan har jeg det sjældent med historien i kampspil.

At skabe en karakter fortjener også et rosende ord med på vejen. Der er forskellige typer du kan vælge imellem som eksempelvis skelet, mumie, shapeshifter, zombier og så videre. Alle disse kan derefter skabes som både mænd og kvinder, give dem forskellige stemmer og ændre deres udseende. Dem der elsker at fordybe sig i at skabe en karakter, har mulighed for at vise deres talenter her.

Soul Calibur VI
Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI

Hvordan føles det så at spille? Jeg fik prøvet de fleste karakterer, som min personlige favorit Maxi, samt Geralt og Mitsurugi. Da Bandai Namco udtalte, at de vendte tilbage til rødderne for serien, så mente de det virkelig. Spillet er tilgængeligt for nybegyndere præcis som et Soul Calibur-spil bør være, men gemmer stadig på en dybde, der belønner dem der tilbringer længere tid med det.

Azwel, den nye boss i spillet, er endnu en glædelig overraskelse. Han har sin egen kampstil, der fokuserer på magi og virker til at være en karakter, som man er nødt til at møde flere gange før han er mulig at læse. Jeg vil også rose det nye counter system, Reversal Edge, der er løst baseret på sten-saks-papir. Det er et system, der er let at forstå, men at bruge dem i praksis kræver træning.

Fremtiden ser lys ud for Soul Calibur VI. Hvor den ene kampagne virker fin om end en smule triviel, så bliver der virkelig forsøgt nye ting med Libra of Souls. Kampsystemet er let at samle op, men svært at mestre, og muligheden for at skabe sin egen karakter er dybt varieret. Kort sagt, så er jeg mere spændt på at have det færdige spil, efter at have prøvet en bid af de to kampagner, og derfor er du endnu en grund til at se frem til oktober.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Soul Calibur VIScore

Soul Calibur VI

ANMELDELSE. Skrevet af Søren Svanhof

Uanfægtet af sine egne utilstrækkeligheder, står Soul Calibur VI som et af de bedste indspark til serien i lang tid. Ja, man fristes til at sige, at det er forbandet godt.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.