Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Overkill's The Walking Dead

Her er vores indtryk af Overkill's The Walking Dead-betaen

Overkill har arbejdet længe og hårdt på denne fortolking af The Walking Dead, og nu har vi prøvet betaen.


Facebook
TwitterReddit

Jeg har prøvet rigtig mange forskellige spil igennem årene, hvor man med tre af sine venner skal kæmpe mod diverse monstre og selvfølgelig zombier. De mest populære af slagsen har nok været Left 4 Dead og Borderlands, men Mass Effect 3's multiplayer-del dukker også op i tankerne som en positiv oplevelse. Du ved, den der "os mod alle"-opsætning, den fungerer bare. Derfor var det spændende at få adgang til Overkill's The Walking Dead, som falder indenfor samme genre, med fire spillere som skal kæmpe mod zombier, men hvor de overlevende mennesker er meget farligere, når alt kommer til alt. Spillet udkommer til PC her d. 6 november, og en gang i 2019 til PlayStation 4 og Xbox One, og jeg fik et par weekender med betaen, så lad os se hvad Overkill Studios har kreeret til os.

Det første der mødte mig, da jeg startede spillet op var et kort over Washington D.C. Her er der fra starten tre missioner man kan vælge, og en lejr hvor man senere kan købe ting, opgradere våben og generelt slappe af mellem missionerne. Den første mission er meget enkel. Man er i en base, som har tre indgange, og zombierne må ikke overløbe disse. Sker det, og det vil det gøre, skal man finde planker, så man kan lukke portene igen. Her er tre gange tre bølger af zombier, og når man har klaret disse, og slået de sidste zombier ned, har man klaret skærene. Dette er hektisk og intenst, men det føles samtidig tilfredsstillende fedt at skyde de rådne væsner i hovedet. Våbnene man har føles præcise, og har solidt godt punch. Der er bare et lille problem. Der er ingen tutorial. Ingen lille forklaring på, hvad man egentlig skal, hvad der er bedst, hvilke knapper der gør hvad. Godt nok er det en beta, men man mangler et formål. Man bliver droppet ned i banen, og så må man jo bare prøve sig frem. Jeg lærte ved at observere de tre andre spillere, og hvad de gjorde, og det må siges ikke helt at være optimalt, ligegyldigt under hvilke omstændigheder man oplever et spil som Overkill's The Walking Dead. Så ender man ind i en bane med nye spillere, skal man regne med kaos og fiaskoer. For det vigtigste aspekt i spillet er nemlig samarbejde, og jeg havde meget forskellige oplevelser, med de tilfældige mennesker jeg blev sammensat med. Skal man virkelig have det sjovt, så skal man enten spille med venner, eller med folk som kender banerne godt nok til at vide hvad de skal, og har den viden siddende på rygraden. Ellers vil jeg anbefale en måde at kunne snakke verbalt med sin medspillere. Stemmechat er indbygget i spillet, men jeg oplevede ikke det blev brugt, og det førte til flere misforståelser og frustrationer, men har man det kunne jeg forestille mig at samarbejdet bliver meget mere flydende. I det hele taget er det problematikken med samtlige spil der kræver at folk online samarbejder om at nå et fælles mål - designerne kan være nok så kloge, men antager de at den gængse spiller er lynende intelligent, så bliver alle skuffede.

Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead

Når man så har klaret den første bane redder man et vist antal overlevende, og desuden bliver banen man lige har været i til ens personlige lejr, hvor man, som nævnt, kan købe ting og sager og lave opgraderinger. Denne lejr bruger ressourcer som man så må finde i de andre baner, så de overlevende klarer sig, og bliver stærkere. Denne lejr kan man så også opgradere, så den får adgang til bedre vare, eller giver en adgang til nye dele af Washington D.C. Der er i det hele taget en masse man kan opgradere. Alt efter hvilke missioner man påtager sig finder man ting som kan opgradere dele af ens lejr. Hvis man for eksempel finder en radio kan man opgradere en af karakterklasserne, så denne får flere evner i missionerne. Derudover kan man også sætte de overlevende på visse missioner, så de bliver nemmere når man spiller dem. Det er et fedt metasystem, som giver det hele mere sammenhæng end for eksempel Left 4 Dead har, hvor man bare spiller, og når det er gjort er der ikke mere end en ny bane. Man kan opgradere de fire klasser der er tilgængelige i missionerne ved at finde ressourcer, såsom ståltråd eller værktøjer, i flygtede eller døde menneskers huse. Det gør også at man skal lede efter ressourcer, som kan være gemt alle mulige steder. Dette giver missionerne en ekstra dimension, da man ud over at skulle klare en hovedmission, også kan og skal lede efter ressourcer, men dette kan i sig selv også gøre det hele farligere, da man tit larmer mens det står på, og det tiltrækker zombierne. Så man skal hele tiden overveje fordele og ulemper, inden man lige kigger i den der tillokkende garage.

Man kan i missionerne vælge mellem fire forskellige klasser, som hver især har sine fordele og ulemper. Aidan, Heather, Maya og Grant har alle deres styrker. Aidan er en Tank, og skal med sit haglgevær tæt på zombierne. Heather er Scout, og laver med sin armbrøst ikke så meget larm. Grant har en sniper-riffel, og er bedst på lang afstand og til sidst har vi Maya, som er Support, og som har halvstore våben med ind i missionerne. Disse fire klasser har så opgraderingstræer, hvor man kan gøre dem mere effektive, eller bedre til at benytte deres evner. Der er otte til ni forskellige opgraderingsmuligheder for hver af de fire, og det fungerer ganske fint, for det giver spillet en enorm levetid, til dem der vil opgradere dem alle fire. Hvis man kombinerer det med opgraderingen af våben og ens lejr, så har man et spil med et enormt potentiale. Man får brug for alle disse opgraderinger, fordi missionerne er meget forskellige. Jeg nævnte før den første bane, men allerede i den første del af kortet er der baner, hvor man skal forsvare ens lejr mod en gruppe mennesker, som kalder sig selv "The Family", og det er ikke zombier, men andre mennesker. Disse er noget mere aggressive end zombierne og meget farligere. Et godt eksempel på hvad man kan komme ud for er i en bane, hvor man skal have en del til et vandrensningsanlæg tilbage fra The Family. Her skal man snige sig ind i deres base for at få dimsen tilbage, hvilet betyder, at man ikke må lave for meget larm, da der er horder af zombier imellem ens gruppe og modstanderen. Her kommer de forskellige klasser virkelig i spil, for de har hver deres fordele, som skal bruges til det yderste, for at man kan klare missionen. Jo tættere man kommer på de andre mennesker, jo flere almindelige mennesker møder man, og her skal man så igen skifte taktik, for at kunne klare sig, når man så også tager zombierne med i ligningen, har man plantegningen til en kaotisk og sjov mission.

Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead

Jeg tænker at Overkill's The Walking Dead virker som et friskt pust i genren, da der er en masse fede nye ideer at finde i spillet. Man kan godt mærke at Overkill Studios har arbejdet tæt sammen med Skybound, som er Robert Kirkmans studio, som står bag the Walking Dead og andre produktioner, for man føler virkelig at man er i den deprimerende verden, som The Walking Dead foregår i. Der er før hver mission en rigtig stemningsfuld video, hvor historien bag det hele bliver fortalt, og det er lidt som om man er i en bandekrig, med zombier og det er da ikke så dårligt. Hvis Overkill Studios lige kan få en tutorial ind i det færdige spil, så tænker jeg at der potentielt er et stort hit her, for de har ramt noget rigtigt, og har lavet et spil med en kæmpe genspilningsværdi, som man kan tage ens venner med ind i. Overkill har taget meget af det bedste fra sine forgængere i genren, og tilføjet til det, og det tyder godt. Spillet udkommer som nævnt den 6. november, og jeg glæder mig efter at have leget med betaen.