Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Fallout 76

Fallout 76 B.E.T.A. - De første indtryk

Fallout 76 går først i luften senere på måneden, men Laursen har kastet et flygtigt blik på spillets omfangsrige B.E.T.A.


Facebook
TwitterReddit

Først Metal Gear Solid. Og nu Fallout. 2018 er åbenbart året hvor legendariske spilserier tilsidesætter komplekse og mindeværdige fortællinger om atomkrig og spekulativ teknologi, til fordel for overlevelsessandkasser og resursekrævende byggeprojekter. Tidligere på året blev jeg tilskikket den tvivlsomme ære at fælde dom over Metal Gear Survive, og med Fallout 76 er tjansen endnu engang blevet min. Men hastværk er lastværk og i skrivende stund viser kalenderen trods alt kun 3. november. Der er små to uger til Bethesdas (Game Studios og Softworks) radikale spileksperiment går i luften, men jeg har brugt de sidste par aftener med spillets fuldfede betaudgave. Dette er min fortælling.

Det er vist en underdrivelse at kalde Fallout 76 et brud på traditionerne. Det udtrykker sig helt fra start. Spillet bliver nemlig afviklet gennem Bethesdas egen digitale spilplatform, Bethesda.net. På PC, altså. Jeg ved ikke hvor længe den har eksisteret, men for mig er den ganske ny. Betaudgaven fylder omkring 50 af de store (gigabytes), men synes også at indeholde størstedelen af den endelige udgivelse. Ja, med kun to uger til lanceringen, kan Fallout 76's beta da ikke være en totalt skævvreden repræsentation af den færdige oplevelse. På godt og ondt.

Men rolig nu, jeg er her bare for at snakke lidt. Der gemmer sig ikke et stort vulgært karaktertal i bunden af teksten. Måske har du selv haft fingrene i spillets beta? Så lad mig endelig høre hvad du synes. Jeg ved dårlig nok selv, hvad jeg skal tænke om hele affæren. Lad os være ærlige: der sidder mange fans derude som er villige til at sluge, hvad end Bethesda spytter ud (ad!). Og mange flere endnu, som ikke kommer til at unde spillet den mindste chance for at vise sit værd. For nogen er Fallout 76 allerede dødsdømt hårdere end radkakerlakkens skæbnesvangre møde med rakethammeren. Vi får se.

Fallout 76

Fallout 76 minder om de tidligere spil, i hvert fald et stykke hen ad vejen. Man render rundt blandt murbrokker og nedbrændte bygninger på jagt efter hvad end ragelse man kan finde blandt støvet. Er det ikke boltet fast til gulvet, så ryger det i rygsækken. Ammunitionen er knap og de første par timer er man sandsynligvis overladt til at forsvare sig mod omverdenen med et trofast bræt, en sløv kniv eller lignende. Fjenderne har alle en levelværdi, og den er ret vigtig at orientere sig efter, inden man stormer frem mod en ildsprudende robot eller før man lægger sig ud med en flok hårløse ulvehunde.

I den tid hvor man er overladt til sig selv, er det svært ikke at mærke Bethesdas klassiske spilånd sænke sig over oplevelsen. Deres spil er kendetegnet af en helt særlig æstetik, og her tænker jeg ikke kun på det visuelle. Der er noget helt særligt ved styringen, ved den måde man interagerer med spillets verden på, som uundgåeligt sætter mig i forbindelse med de mange tidligere Magnusser som alle har brugt hundredvis af timer i verdener som denne. Min nostalgiske refleksioner bliver afbrudt: mens jeg gennemsøger en faldefærdig bygning for brugbare resurser, hører jeg fodtrin. Zombier? Mutanter? En bestøvlet mudderkrabbe?

Nej, det er selvfølgelig en anden spiller. Det vrimler ikke ligefrem med dem i West Virginia, men man møder dem da med jævne mellemrum. Faktisk kan man se alle lokale spillere på sit kort, hvilket virker lidt antiklimatisk. Det er selvfølgelig godt at kunne orientere sig, men omvendt ryger overraskelseselementet også lidt. Kortet er for resten blandt de bedste ændringer i spillet. Det bliver ikke længere vist gennem din trofaste Pip-Boy, men er i stedet en grafisk illustration af hvordan de forskellige områder cirka ser ud. Mod nord på kortet er der aftegnet en stor sø og noget der engang har været en krokodille. Der vil jeg gerne hen. Mod sydøst ligger et Mordor-agtigt område med mange robotter. Ellers tak.

Fallout 76