Dansk
Gamereactor
previews
Clive Barker's Jericho

Clive Barker's Jericho

Gyserforfatteren Clive Barker, slår sig sammen med Mercury Steam, for at fortælle endnu en historie fra rædselskabinettet. Kristian Troelsen har testet spillet...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

En satellit hvirvler lydløst igennem det iskolde mørke hundrede kilometer over Jorden - ivrigt spejdende efter hemmeligheder i dybet under den. I samme sekund den glider ind over Khali-ørkenen bombarderes de ombordværende sensorer af en elektromagnetisk shockbølge. Kameraerne rettes øjeblikkeligt mod strålingens arnepunkt og opfanger billeder af noget, som ikke skulle være der. En oldhistorisk by. Steget op fra det blodrøde sand efter tusinder af års indslumring...

Jericho er Codemasters' bud på et efterårshit til de skydegale, som samtidig gerne vil have et uhyggeligt og velgennemtænkt univers at udfolde sig i. Handlingen i spillet er skrevet af horror-forfatteren Clive Barker, som siden midten af 80'erne har skrevet en lind strøm af ondsindede bøger og filmmanuskripter, som har tiltrukket sig et trofast følge, som sætter pris på hans dæmoniske beskrivelser af en verden inficeret af ondskab.

Clive Barkers deltagen i projektet er vældig interessant, da det giver forhåbninger om, at historien om Guds dæmoniske og forladte førstefødte resulterer i en gribende fortælling, som får nakkehårene til at rejse sig og pulsen til at stige. Desværre er det stadig for tidligt at sige om Clive Barker-trumfkortet vil virke. Godt nok er betakoden, som Gamereactor har modtaget, 75% færdig-programmeret, men den er begrænset til korte, begrænsede besøg i seks forskellige kapitler. Det er nok til at få en fornemmelse for selve gameplayet, men om det hele når op i en højere enhed takket være Clive Barker, finder vi først ud af, når Jericho udkommer til efteråret.

Hvad Jericho er for en størrelse, får man indtryk af straks undervejs i den labre introsekvens, som indeholder nogle helt fænomenale lys-effekter. Efter opdagelsen af den opstegne by i ørkenen, bliver den hårde Jericho-gruppe med ekspertise i overnaturlige fænomener sendt af sted for at undersøge hændelsen. Den syv mand store kampgruppe består af soldater med overnaturlige evner. En kan påvirke tid og rum, en anden kan genoplive faldne kammerater, en tredje kan flytte objekter med telekinese, mens en fjerde kan antænde altfortærende flammer med de bare hænder. De overnaturlige karakterer er med til at gøre Jericho til en anderledes oplevelse, for mens projektiler flænser kød og blod, så er de anderledes virkningsløse på materieløs ondskab. Og den er der masser af i Khali-ørkenen.

For det, som Jericho støder på i den forbandede by, er nemlig rendyrket ondskab. Født i tidernes morgen af selveste Gud - et på én gang skræmmende og fantastisk væsen bestående af lige dele mørke og lys. Komplet i sig selv og derfor også ufuldendt og forfærdeligt og forvist til det store dyb af sin egen, hellige far. Uelsket og forladt. Men I Jericho gør den førstefødte sit endelige forsøg på at bryde fri. Og den er ikke alene.

Jericho vrimler med helvedesyngel, som Jericho-gruppen skal nedkæmpe i en mørk og dyster verden, som skifter udseende spillet igennem, da den førstefødte har opslugt tid og rum og derfor også har omgivet sig med forskellige tidsaldre. Betakoden bød på under en times effektiv spiltid og bestod primært af klassisk FPS-action, hvor ondskaben skal bekæmpes med kugler. Der var dog også sekvenser, hvor Jericho-gruppens medlemmer skulle benytte sig af deres særlige evner. For eksempel da en stribe ondsindede "ånde-børn" undgår gruppens kugler, indtil man tager styringen over korporal Simone Cole og udnytter hendes evne til at bøje tid og rum omkring kampgruppen, så fjenderne bevæger sig i slowmotion og kan mejes ned.

Der er masser af potentiale i de fascinerende evner, men det bliver spændende at se, om udviklerne, Mercury Steam, formår at væve dem ind i handlingen på en naturlig måde. I den korte betakode virker de ind i mellem lidt forvirrende. Ikke mindst fordi man som spiller til hver en tid kan skifte til et hvilket som helst af de andre gruppemedlemmer og styre vedkommende. Med syv forskellige karakterer at vælge i mellem resulterer det nogle gange i forvirring, for hvem er eksempelvis det rigtige valg, når man skal bekæmpe den pansrede kæmpe i stensalen? Med en stram styring af fortællingen i den endelige udgave er der dog gode muligheder for, at potentialet kan udnyttes til at styrke gameplayet, som til tider flagrer lidt i betakoden.

Det er værd at bemærke, at Jericho ikke vil indeholde en multiplayer-del. Det er et bevidst valg, og udgiveren, Codemasters, har anført to argumenter for, at et normalt fast spilelement er blevet udeladt: Dels at historien er stramt styret og fortalt af forfatteren Clive Barker. Det passer ikke ind i en anarkistisk multiplayer, hvor alle gør som det passer dem, og hvor karakterernes styrker og svagheder ikke er matchet til at kæmpe imod hinanden, men i stedet er skabt til at komplimentere hinanden. Derudover er der problemet med tid og rum.

I Jericho kan man i korte øjeblikke kontrollere tid og rum, hvilket naturligvis er problematisk i en multiplayer, da det i værste fald ville komme til at handle om at være den første, der stoppede tiden, hvorefter man kunne gøre det af med modstanderne. Men fraværet af en multiplayer bør faktisk ikke skade Jericho. Argumenterne for at udelade den er gode, og det er ikke fordi, vi mangler gode FPS'er at dyste i online. Hvis blot udviklerne af Jericho får spundet en stærk fortælling sammen og knyttet de løse tråde, som flagrer stritter lidt i preview-koden, så kan Jericho blive en ganske god fortælling. Om det lykkes, finder vi ud af til efteråret.

Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho
Clive Barker's Jericho

Relaterede tekster

Clive Barker's JerichoScore

Clive Barker's Jericho

ANMELDELSE. Skrevet af Simon Kolbe Strange

Clive Barker har sat sit fingeraftryk på en ensformig og ret tam oplevelse. Læs hvorfor Simon Kolbe Strange ikke ligefrem er imponeret over resultatet...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.