Dansk
Gamereactor
previews
The Club

The Club

Engelske Bizarre Creations, der tidligere har stået bag de succesfulde Project Gotham Racing-spil, sadler om og giver actiongenren en ordentlig endefuld...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Mine ben ryster og mine svedige hænder klamrer sig til kontrolleren. Jeg har øvet intenst de sidste par timer, og nu bliver det hele så afgjort. Efter langsomme, gradvise forbedringer såsom bedre sigte, bedre kendskab til banen, fjendernes position og bevægelser og mange andre mindre, men betydelige faktorer, er jeg havnet midt i finalen med den hidtil bedste score. Sejren er ikke langt væk, men jeg ved at vejen bliver lang og hård, selvom det kun tager et par minutter at spille sig igennem banen i The Club.

Jeg tog tidligt på måneden en lille smuttur til England for at se nærmere på Bizzarre Creations seneste spil, der er deres første originale projekt i omtrent syv år. Den engelske udvikler har nydt succesen med Project Gotham Racing, der netop er kommet i en fjerde udgave, men det er en udvikler med masser af ideer og muligheder for at forvandle potentiale til mesterværker, så det er altid lækkert at se dem bevæge sig ind på nyt territorium.

Ved første øjekast ligner The Club dog alt andet end et kommende megahit. Grafisk er det langt bagefter konkurrerende skydespil, især når man tager de meget indsnævrede og begrænsede omgivelser i betragtning. Spillet kan virke ekstremt overfladisk med fjender, der blot kommer løbende mod dig og tager imod skud, som var de sadomasochister fra helvede. Og ikke nok med det, så er banerne meget lineære og uden de vilde muligheder for udforskning. The Club er dog ikke dit traditionelle tredjepersons skydespil, så lad ikke disse fåreklæder bedrage dig. Hvis Bizarres eneste mål havde været at lave et skydespil med en solid historie, der spændte over en god håndfuld timer med nogle sjove fjender og udfordringer, samt en skabelonskåret multiplayerdel, som er en formular mange spil i dag benytter sig af, så havde de fejlet noget så grusomt. The Club vil dog noget ganske andet. Det er, kort sagt, skydespillenes Burnout.

Den minimale historie, som alligevel har indfundet sig i The Club, går meget simpelt ud på, at en række af verdens rigeste mænd har samlet sig og deres formuer, for at få det vildeste rus. Derfor har de hyret otte af verdens mest kompetente og nådesløse krigere, der bliver sat foran de sværeste og mest umulige missioner nogensinde. Disse otte krigere indbefatter blandt andet politimanden Renwrick, den store, russiske bjørn Dragrov, den hurtige, men dødelige japaner Kuro og ikke mindst den bindegale Nemo, som rigmandsklubben elsker. Alle otte krigere udgør spillets garage, og udover de tydelige forskelle i udseende, bliver de kategoriseret på styrke, hastighed og udholdenhed.

Det er et spil, som er vanvittigt enkelt at gå til, og efter du har valgt den ønskede spiller og en af spillets otte omgivelser, er det bare med at gå til fadet. Styringen er i høj grad lånt fra Gears of War, hvor venstre trigger stabiliserer sigtet og højre bruges til at skyde med. Sammen med sprint-knappen på højre bumper, er dette dine primære redskaber undervejs, selvom muligheden for at bruge knytnæver og granater, samt at kunne vende sig 180 grader med en enkelt knap, også bliver nyttig. Enhver der sætter sig ned, næsten uanset, hvor dårlig man er, vil kunne komme helskindet igennem langt de fleste baner, men præcis som i Burnout ligger hele værdien ikke i, om du kommer i mål, men hvor godt du kom igennem.

Og her begynder spillet for alvor at udfolde sig. Hver gang du skyder en fjende, eller en af de gemte kranieplader, får du lagt et ekstra tal oven i din multiplier, men denne begynder langsomt at tælle ned, og når tælleren har nået bunden, så begynder din multiplier hurtigt at miste størrelse. Derfor gælder det konstant om at bevæge sig videre og finde nye mål, så du kan holde multiplieren oppe på de høje tal og høste masser af point. Dette kan yderligere kombineres med forskellige skud og specielle angreb, som sammenlagt kan gives massive bonuspoint. Dette inkluderer blandt andet skud direkte i hovedet og snapshots, hvor du skal skyde og dræbe lige efter du har vendt dig 180 grader.

Det lyder måske ikke som det vildeste i verden, men enhver der har prøvet Burnout, ved præcist hvor ekstremt vanedannende det kan blive, når man lige skal lave endnu et gennemløb af banen og prøve at forbedre sin score. Banerne i The Club er skræddersyet til dette formål, med en perfekt længde og nok forudsigelighed til, at det handler om at lære banerne ud og ind. Jeg var aldrig i tvivl om, hvordan jeg skulle forbedre min score, og alt det handlede om var en god hukommelse, et godt sigte, lidt kreativitet og ikke mindst mentalt overskud.

Da jeg vandt finalen i den konkurrence, som Sega og Bizarre havde opstillet for alle de deltagende journalister, var jeg i ekstase og udmattet. Ikke kun fordi det havde været sjovt at kæmpe sig til tops og fuldstændig lammetæve alle deltagere, men det havde ligeledes været voldsomt hårdt, og det krævede en nærmest en sportsudøver-mentalitet. Spørgsmålet jeg dog aldrig fik helt besvaret var, hvordan Bizarre ville skabe samme stemning og gejst omkring spillet, når det havner i folks stuer og man ikke bare har mulighed for at samle sig omkring fysiske turneringer. Spillets integration over nettet bliver uden tvivl essentiel og udførslen af dette bliver et af spillets knudepunkter. Bizarre ville gerne afsløre, at de lå inde med en række planer for online spiltyper og ikke mindst ville have stærk fokus på scoringstavler, men om det virtuelle rum kan skabe samme form for ekstase lå stadig hen i det uvisse.

Uanset hvad må jeg konstatere, at The Club overordentligt tog fusen på mig. Jeg havde ingenting regnet fra dette spil, og pludselig var jeg opslugt. Sammen med min kameramand Andreas, stod vi som en bokser og hans personlige træner, analyserede konstant mine præstationer og undersøgte muligheden for at klare det bedre næste gang. Den sande vinder var dog The Club, som lavede et hurtigt og meget imponerende knock-out på mig, og hvis Bizarre formår at bevare denne kampgejst på den globale arena over nettet, så kunne The Club sagtens blive en sand besættelse.

The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club
The Club

Relaterede tekster

The ClubScore

The Club

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Skyd, rul og se highscoren eksplodere i denne godbid af en genreblanding. Blichfeldt har taget ladegreb på sit jagtgevær...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.