Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Dreams

Vi besøgte Media Molecule for at høre mere om Dreams

Vi tog en tur til Surrey i England for at snakke med folkene bag Dreams.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hele maskineriet omkring Media Molecules Dreams lader endelig til at være blevet sat i gang, og projektet, der helt fra starten af har virket ekstremt ambitiøst og mystisk, har da også været lidt af en udfordring, og lidt af en rejse, for det engelske studie. Faktisk blev det afsløret helt tilbage i 2013. Det blev for nylig afsløret at Dreams endelig går i Early Access (som nu eksisterer på PS4 åbenbart) her til foråret efter en seks uger lang beta-periode tidligere på året. Vi har allerede prøvet denne beta, og tog efterfølgende et smut til Surrey hvor at kigge nærmere på værktøjerne bag dette mystiske spil.

For dem af jer der endnu ikke har stiftet ordentligt bekendtskab med Dreams, så er der i virkeligheden tale om et sæt avancerede værktøjer, der tillader dig at skabe alt lige fra din egen musik, til store åbne spilverdener, fra kunst til kortfilm i én samme pakke. Dog fås hele denne pakke som et "spil", altså er prisen langt lavere end mere seriøs kreativ produktionssoftware, og naturligvis har du det hele midt i stuen via din PlayStation 4, i stedet for en dyr computer. I virkeligheden tillader Dreams en ganske almindelig spiller at sætte kreativiteten fri, og skabe noget spændende på så gnidningsfri facon som muligt. Ikke bare det, det er også en platform hvor Media Molecule selv kan dele deres ideer i årene fremadrettet.

Dreams

Betaen blev lanceret tilbage i januar, og her blev der skabt tusindvis (hvis ikke hundredetusindvis) af spændende kreationer, som alle nu er tilgængelige via det såkaldte "Dreamiverse". Vi satte os ned med John Beech efter en kort tour rundt på kontoret for at kigge på nogle få af dem. Her beskrev Beech Dreams som et slags "YouTube for gaming", og de smarte filtre man kan benytte sig af gør det faktisk ret let at opdage de mest populære kreationer, og man kan sågar filtrere dem så man kun får ens yndlingsgenre igennem. Vi spillede skydespil i førsteperson, store åbne rollespil og en Guitar Hero-lignende rytmisk spil, og vi var ærlig talt imponerede over hvad spillerne selv havde skabt med begrænset kendskab til værktøjerne, og i en periode på bare seks uger.

Bare lige for at slå fast - disse kreationer blev skabt uden én eneste af de tutorials som det endelige spil vil smide for spillerens fødder, og det er så sandelig et testamente til hvor brugervenlig hele pakken egentlig er. Vi blev faktisk mindet om WarioWare-serien en smule da vi gennemgik alt det brugerskabte indhold, da mange af dem var små hurtige og fjollede oplevelser, men de var alle distinkte. Selv dem med absolut ingen interesse i at bruge Dreams' værktøjer kan se frem til hundredevis af timers underholdning i bare at gennemgå alle de sjover baner der er i Dreamiverse.

Dreams

Vi har ingen reel erfaring med udviklingssoftware, så vi fandt de nye træningssuiter ganske hjælpsomme, og de var både direkte, og gode til at hjælpe spilleren med at forme egne ideer. Disse tilføjes til Early Access-versionen, og hjælper én med alt fra at bevæge kameraet til at placere mål for spilleren. Derudover lærer du også at skabe dine egne puslespil, og at styre hvad spilleren skal se og høre hvornår. I den ene side af skærmen fremgår disse små introduktioner som små videoer der kan pauses, springes over og spoles tilbage. Meget brugbart.

Dine ideer skabes ved hjælpe at lille hjælper, en Imp om man vil, som du navigere ved brug af Motion Control (enten igennem DualShock 4 eller PlayStation Move), og den kan bruges til at strække ting, drag/drop og meget mere. Denne søde lille hjælper er meget mere end bare et instrument, den bruges til alt når du skal fintune din kreation, og det er svært at præcist redegøre for hvor ekstensivt du kan bruge din Imp til at skabe lige præcis det du vil. Faktisk gjorde den det en del lettere at forstå hvert eneste aspekt af skabelsesprocessen, og selvom Motion Control så sandelig ikke er for alvor, så synes vi at styringen var ganske responsiv igennem hele oplevelsen.

Dreams

Også inkluderet i den samlede Dreams-pakke er en såkaldt Digital Audio Workstation, og selvom den er ganske simpel, så kan den blive præcis så avanceret som du ønsker, ligesom Apples GarageBand. Her kan skaberen vælge imellem en række forskellige instrumentale lyde så de kan programmere deres egne melodier, altså et underliggende soundtrack til andre spilprojekter, eller bare sange hvis det er det man ønsker. Man kan både tilgå denne suite rytmisk ved at mappe forskellige toner til DualShock 4-knapperne, eller manuelt indsætte toner i programmet hvis man ønsker at gå mere avanceret til værks. Det føles ikke helt så naturligt som at bruge et eksternt MIDI-keyboard, og der er ingen planer om at tilbyde input fra eksterne instrumenter eller mikrofoner, men det var stadig ganske funktionelt.

Spillere med forskellige mål og fra forskellige baggrunde kommer til Dreams af forskellige årsager; nogle er måske kunstnere, andre er musikere og de fleste er der for at slippe den indre spildesigner løs. Af denne grund er det fantastisk at Media Molecule har implementeret en måde hvorpå Dreams-brugere kan samarbejde ved at interagere med hinanden- Spillere kan vælge at gøre et bestemt aktivt "shareable" på tværs af Dreamiverse, og denne kan derefter blive manipuleret af andre spillere. Godt nok overgiver du dit "Creation Credit", som er en slags kunstnersignatur på det bestemte aktiv, men du kan få input fra andre skabere. Man kan også "remixe" sine kreationer, så andre kan lave om på det hele. Det gør det hele lidt lettere for begyndere, men det giver også mulighed for erfarne skabere at indgå i en mere social proces.

Dreams

Ved at se Media Molecule-kontoret i Surrey, at snakke med designerne bag og at prøve den version af Dreams der frigives som Early Access-versionen her i løbet af foråret var en ret transformativ oplevelse. Naturligvis er dette ikke for alle - slet, slet ikke. Man skal have en fundamental interesse i den kreative proces bag design, om det så er interaktivt, musikalsk eller filmisk, men har man det er det svært at forestille sig en bedre suite end Dreams kan tilbyde.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Dreams - Early AccessScore

Dreams - Early Access

ANMELDELSE. Skrevet af Jonathan Sørensen

Dreams er langt om længe blevet lanceret på PlayStation Store, og derfor kommer vi med første første tanker om den version du kan spille lige nu.



Indlæser mere indhold