Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Ancestors: The Humankind Odyssey

Vi har endelig prøvet Ancestors: The Humankind Odyssey

Vi fik endelig mulighed for at se dette ambitiøse eventyr fra Assassin's Creed-skaberen i aktion.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Ved du hvem Patrice Désilets egentlig er? Det er faktisk manden bag en af de største og mest berømte spilserier på tværs af de sidste 20 år. Vi taler her om instruktøren bag det originale Assassin's Creed, samt Assassin's Creed II og Prince of Persia: The Sands of Time. Det er lidt af et CV, ikke sandt? Efter at have forladt Ubisoft, og arbejdet sig igennem THQ's originale bankerot besluttede manden der gav os Altaïr og Ezio at starte sit eget studie, nemlig Panache Digital Games, og vi blev for nylig inviteret til Paris for at få fingrene i studiets første store projekt, Ancestors: The Humankind Odyssey.

Ancestors er et overlevelsesbaseret eventyrspil der starter med e simpelt koncept; at overleve som vores forfædre gjorde for over 10 millioner år siden. Du spiller som en menneskeabe, eller snarere en gruppe bestående af en række individer, og dit mål er at udvikle dig i mere end én forstand - du skal starte menneskehedens genetiske historie fra bunden af.

Ancestors: The Humankind Odyssey

Det starter alt sammen med en flot mellemscene hvor en af individerne i din gruppe bevæger sig igennem den tykke afrikanske jungle med en baby på ryggen. De bliver begge pludselig angrebet af et bevinget rovdyr, og bliver båret til dennes rede, hvor den voksne bliver angrebet, og babyen falder udover redens kant ned i junglens dyb igen. Du påbegynder nu din rejse som denne unge, bange og disorienterede menneskeabe. Som vi kommer til senere er frygt en afgørende del af spillets mekaniske opsætning. Med et simpelt tryk på en knap aktiverer du "intelligence", som lader dig identificere de elementer der udgør omgivelserne omkring dig, ting såsom grene, småsten, blomster og vand. Du kan opdage steder at gemme dig og finder ly for natten, samt andre ting og sager der er værd at udforske. Herfra skifter perspektivet til en anden abe i gruppen, der har hørt lydene fra angrebet. Med en anden knap kan du aktivere dine sanser, og derfra kan du lokalisere den lille, sårbare unge.

Det næste skridt er at finde reden hvor den første voksne abe blev båret hen, som også er en mulighed for spillet at vise dig en række bevægelsesmekanikker, deriblandt måden du bevæger dig fra træ til træ. Ja, du er en abe, og derfor spiller vertikalitet en afgørende rolle. Din karakter kan holde fast i de fleste overflader, og svinge imellem grenene på træerne. Spillet når aldrig helt at ramme den samme flydende tilstand som eksempelvis Insomniacs Spider-Man, men det føltes stadig tilfredsstillende at bevæge sig fra træ til træ. Desværre er det dog for sent, og gruppemedlemmet i reden er blevet dræbt. Det er nu tid til at fortælle resten af klagen de sørgelige nyheder.

Ancestors: The Humankind Odyssey

Og hvad sker der så? Ja, herfra er det egentlig rimelig meget op til dig. Der er ikke noget lineært scenarie at følge, og heller ej nogle specifikke mål udover at du skal overleve og tilegne dig nye evner og færdigheder. "Du udvikler dig som en art, men også som spiller i Ancestor", forklarer Désilets . Netop derfor er der sat yderligere fokus på udforskning. Eksempelvis skal du blive bekendt og bekvemt med dine omgivelser. I begyndelsen af spillet, hvis du beslutter dig for at udforske den lille del af junglen du starter i, vil du se rigtig mange spørgsmålstegn. Du kan bevæge dig imod disse og udforske hver og en af dem, for så at lære noget nyt. Kan den her blomst spises? Kan du bruge disse sten som projektiler? Er dette et godt sted at fiske? Og sådan fortsætter, og løbende begynder du at forstå dine omgivelser, og det er et afgørende led i udviklingen.

Ved at udforske låser du også op for ny "Connections" i din hjerne, og disse er ligesom evner du låser op for via et traditionelt Skill Tree. Meget hurtigt lærer du at holde et objekt imellem dine hænder der tillader dig at modificere det, og i sidste evne tillader det dig eksempelvis at fjerne grene fra et træ med en sten, eller at smadre kokosnøder for at få føde. Jo mere du lærer og udforsker, desto flere evner låser du op for. Dette gælder også for forbedringen af ens motorik og intelligens - jo mere du bruger hovedet og kroppen, desto flere måder finder du af at bruge disse på.

Ancestors: The Humankind Odyssey

Vi talte tidligere om brugen af frygt som centralt motiveringsværktøj i Ancestors: The Humankind Odyssey, så lad os tale lidt om hvordan dette fungerer i praksis. Efter vi vandrede lidt for langt væk fra der hvor resten af vor gruppe boede fandt vi os selv i en såkaldt "Fear Zone", en del af spillets verden som er fuldstændig ukendt og derfor ganske skræmmende. Nøglen til at besejre disse nye territorier er at analysere dem ved hjælp af dine sanser og dit konstant voksende intellekt. Ancestors kræver også at du konstant holder styr på dine dopamin-niveauer. I bunden af skærmen kan man se disse værdier, som fortæller en om ens generelle gemyt. Det meste af tiden er du rolig, og derfor er niveauerne normale, men hvis du eksempelvis støder ind i et rovdyr (i vores tilfælde en boaslange), så vil niveauerne fluktuerer. Vi blev eksempelvis angrebet af en sabeltandstiger, og her blev vores dopamin-niveau så lavt at aben blev hysterisk, og dermed blev vi sendt tilbage til lejren.

Du bliver dog ikke tvunget til at udforske og presse citronen ved at begive dig ind i Fear Zones, for du kan også beslutte dig for at blive sammen med resten af gruppen og videreudvikle dine kommunikationsevner ved at interagere med dem, eller ved at finde flere til din gruppe der er spredt rundt i spillets verden. Succes er baseret på et varieret sæt værktøjer, og ved at kombinere de forskellige dele af spillet sammen til én oplevelse udvikler du dit intellekt på mest effektiv vis.

Ancestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind Odyssey

Under vores tid med spillet forklarede Patrice Désilets at at Ancestors sigter efter at være et såkaldt "triple-I", altså fortsat et indie-projekt men med AAA-ambitionsniveau. "Vi benytter ikke pixel-art her, vores verden er smuk, vi interagerer med alle elementerne af spiloplevelsen, og det du har set her er bare begyndelsen. Vi taler her om en verden der i størrelse minder om det afrikanske kontinent, det er ikke nogen lille verden det her," fortalte Désilets. "At dræbe en leopard på savannen badet i måneskin med et vandfald brølende i baggrunden, eller at blive jagtet af hyæner - disse er unikke øjeblikke vores spil kan tilbyde," tilføjede han.

Når vi ser tilbage på vores tid med spillet lader Ancestors til at være et uhyre interessant projekt, som så sandelig vil sætte spillere på prøve i løvet af de første par timer, præcis som vi blev. I det lange løb bør det desuden være en unik oplevelse, hvis spilleren tager sig god tid til at udvikle sig. Selvom udviklingen fortsat er i gang, så lover Désilets desuden at spillet udkommer i år.

"Det er 10 år siden jeg har udgivet et spil, men nu er vi klar, det bliver i år, og jeg kan ikke vente".