Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Gears 5

Vi prøver Gears 5's Escape-del

Vi fik muligheden for at stifte bekendtskab med denne nye tilføjelse til Gears-serien.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Et spil der for alvor må siges at være i tæt forbindelse med begrebet "game changer" er Microsofts Gears of War-serie. Det aller første kapitel tog Resident Evil 4's kamera over skulderen, og tilføjede det nok mest skelsættende cover-system nogensinde, og netop denne model, denne struktur gik hurtigt hen og blev fast inventar. To år senere fintunede efterfølgeren hele opsætningen til perfektion, og opfandt i samme ombæring den i dag ret populære Horde Mode. Man må derfor sige at Gears of War-serien har haft en afgørende rolle at spille i forhold til moderne designfilosofi i spilbranchen, og nu er det snart tid til at se om hvorvidt Gears 5 kan lægge sig i slipstrømmen på sine forfædre, og give os yderligere raffineringer, noget der er særligt vigtigt når nu Gears of War 4 for mange simpelthen ikke innoverede helt nok.

Og det der med at innovere er særligt interessant når man taler om Gears 5, for udvikleren The Coalition har netop ønsket at præsentere dette spil på en anderledes måde, mest fordi de godt ved at de kun kom halvt i mål med deres fortsættelse af seriens traditioner fra 2015. Det blev afsløret ved sidste års E3, og her slog Coalition fast at dette spil ville have et forøget fokus på historiefortælling, og mere farverige omgivelser. Dette, kombineret med en ny hovedperson og mere brutal nærkamp, fik det til at ligne at The Coalition havde i sinde at sætte deres eget fingeraftryk på serien - langt om længe.

Til trods for at have vist rigtig, rigtig mange CG trailere under deres pressekonference, inklusiv adskillige for Gears 5, så var spillet at finde ved en hands-on session efterfølgende, så vi har langt om længe prøvet spillet. Til vores store skuffelse var singleplayer-kampagnen slet, slet ikke spilbar på nogen måde, og sessionen fokuserede i stedet på den nye Escape-del. For de uindviede er Escape en ny kooperativ oplevelse ligesom klassiske Horde-kampe. Her skal tre spillere op imod en kæmpe sværm af fjender med ét mål for øje - overlevelse. Forskellen er selve din tilgang til denne overlevelse. Hvorimod den traditionelle Horde-struktur sender bølge efter bølge efter spillerne, som i sidste ende vil besejre dem, så handler Escape sjovt nok om at spillerne i sidste ende skal flygte.

Gears 5

Som koncept er det både spændende, og trofast imod Gears-seriens multiplayer-identitet. Selve eksekveringen er dog en helt anden historie. Under vores 30 minutter lange session med spillet var der bare én bane tilgængelig, og vi bliver nødt til at sige at den var skuffende på næsten alle leder og kanter. Efter at have set alle de smukke omgivelser vi uden tvivl kommer til at udforske i singleplayer-kampagnen, så var det forvirrende at se The Coalition vælge en generisk fabrik med en kedelig farvepalette som stedet hvor journalister for første gang stifter bekendtskab med Escape. Hvert eneste område vi bevægede os igennem lignede præcis det foregående. Ydermere, sammenlignet med traileren fra sidste år, så er vi i tvivl om hvorvidt spillet har undegået en lille grafisk nedgradering - om ikke andet er de sekvenser vi så i traileren og det vil spillede milevidt fra hinanden.

Det blev ikke specificeret om hvorvidt dette bliver den eneste bane i Escape, eller om hvorvidt der er flere. Lige meget hvad var det mærkværdigt at fremvise hvad der kan kun beskrives som en ambitiøs idé via så kedelige omgivelser. Sikke en skam.

Selve banen var ret kedelig, lad os sige det som det er, men det at spille Gears 5 føltes stadig heldigvis bundsolidt. At bevæge sig fra dække til dække ved hjælp af A-knappen føles stadig tilfredsstillende, og at brutalt møje fjenderne ned med en blanding af nærkampsangreb og tunge våben virker bare, det fungerer bare.

Gears 5

Desuden skal det nævnes, at selvom grafikken ikke længere var synderligt imponerende, så formåede billedehastigheden at være robust om en klippe, som gjorde at hver eneste ildkamp føltes dynamisk og lækker. De forskellige animationer ser allerede lidt gammeldags ud, men det kan skyldes en ældre udgave af spillet, det ville Microsoft dog hverken be- eller afkræfte. Vi bliver dog stadig nødt til at sige, at nu hvor The Coalition selv har sagt at de ønsker at innoverer og gøre Gears-serien til deres egen, så kunne vi ikke helt se alt det nyskabende imens vi spillede. Det er ikke altid at man skal opfinde den dybe tallerken, men når det nu var problemet for mange med Gears of War 4, hvorfor så ikke distancere sig yderligere? Godt nok har de tilføjet flere nærkampsvåben, men det gjorde ikke meget for at adskille Gears 5 fra sin forgænger i praksis.

Nå, så lidt blandede indtryk må man sige. Vi synes det er en mærkværdig beslutning ikke at give pressen muligheden for at prøve hvad der ligner en uhyre ambitiøs singleplayer-kampagne her på E3, for indtrykket af Escape har været en kende blandet. Vi vil dog gerne påpege at det ikke er muligt at bedømme spillet efter så kort tid. Vi glæder os nu alligevel til at prøve det færdige produkt til september, og vi er sikre på at The Coalition i det mindste har talentet til at placere Gears 5 sammen med de bedste kapitler i serien - om de så gør det i den her omgang vides endnu ikke.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer