Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Bleeding Edge

Vi har prøvet Ninja Theorys Bleeding Edge

Vi fik muligheden for at prøve Ninja Theorys første spil som officielt førstepartsstudie.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er vist ret fair at sige, at vi mildest talt var overraskede og følte os lidt mærkeligt til mode da vi først hørte om Ninja Theorys (altså studiet bag DMC: Devil May Cry og Hellblade: Senua's Sacrifice) kommende titel. Bleeding Edge er et 4v4 multiplayer-kampspil, som vist kommer bag på de fleste når nu studiet hovedsageligt er kendt for spektakulære singleplayer-oplevelser. Når det så er sagt fik vi for nylig muligheden for, ligesom jer, at se den første trailer under Microsofts E3-pressekonference, og vi var faktisk ganske imponerede. Faktisk blev vi kun mere positivt overraskede da vi så prøvede spillet efter konferencen.

Som vi nævnte før er Bleeding Edge et 4v4-kampspil i holdbaseret format, som er konstrueret omkring det nogenlunde samme koncept som Overwatch. Spillet benytter desuden andre kerneaspekter af Blizzards populære skydespil, nemlig distinkte karakterklasser, og disse er; Assassin, Support og Heavy. Disse klasser har samme roller som Damage, Support og Tank i Overwatch, som betyder at strategi og taktisk holdspil er afgørende hvis du og dit hold vil sejre.

Bleeding Edge

Da vi fik fingrene i demonstrationen blev vi først sat lidt ind i hvordan spillets diverse mekanikker fungerer. Denne introduktion gav os information om hvordan man hopper, bruger forskellige evner og hvad målet egentlig er, og det hjalp en del. Den mest interessante feature må dog være hvordan spillets Ultimate-evner fungerer. Ulig Overwatch kan en spiller i Bleeding Edge vælge imellem to forskellige Ultimate-evner, og disse kan ændre hele slagets gang, og også drastisk ændre den måde den givne karakter spilles på.

Efter vi havde knust spillets introduktion hoppede vi tilbage til en såkaldt omgang "Dojo", som er en oplevelse hvor du kan teste, forbinde og interagere med forskellige karakterer. I denne demo havde vi muligheden for at teste 10 forskellige karakterer, som stort set er hele udvalget som bliver tilgængeligt ved lanceringen, hvornår det så end er. De eneste undtagelser var to karakterer som tilsyneladende ikke er blevet afsløret, men dukker op i listen over kæmpere. Vi formåede dog at prøve hver karakter i denne Dojo, men vi fokuserer på to her i denne tekst, da de var de eneste vi spillede som i egentlige kampe.

Bleeding EdgeBleeding Edge

Da vi langt om længe nåede ind i en kamp skulle de tre holdkammerater vi var sammen, som bestod af andre heldige spilentusiaster, op imod fire andre spillere. Den Mode der var tilgængelig i vores demo var en slags blanding af Domination, bortset fra at de forskellige zoner ikke altid var aktive. I forhold til andre Modes sagde Ninja Theory ikke meget, men vi håber at der er flere.

I starten valgte vi ZeroCool, en karakter som har evner der tillader ham at separere holdmedlemmer fra hinanden med en stor digital væg, og desuden kan han give healing til sine allierede. Udover dette kan hans Ultimate-evne genoplive en allieret, eller give alle holdkammerater et midlertidigt boost. Altså er ZeroCool en Support-karakter som vi kender dem fra andre titler, men han udførte sit job fra punkt til prikke. Dog var han ret svag i det han stod direkte overfor en fjende.

Efter at være blevet sendt tilbage til startskuddet som ZeroCool et par gange, så tænkte vi at det var tid til at skifte karakter. Ligesom i Overwatch tillader Bleeding Edge at du skifter karakter lige så ofte som du vil, altså hvis disse karakterer er tilgængelige nede i spawn-området. Vi var holdets eneste Support-karakter, så derfor skiftede vi til en anden karakter som udførte samme rolle, Miko, en sydafrikansk cyber-kriger som også er god til at hjælpe andre.

Bleeding Edge

Denne karakter var langt mere alsidig, og selvom hun var mere avanceret, og derfor krævede en mere kærlig hånd, så tillod hendes evner os at manipulere lidt med det modsatte hold, som gav os bedre mulighed for hjælpe vores eget. En hurtig opsummering af hendes evner; Miko kan kaste sekvenser af healing-magier, som hjælper flere på én gang, desuden kan hun nedsætte en barriere der blokere fjendtlig beskydning og endelig kan hun fryse fjender på plads. Hendes Ultimate-evner kunne enten give samtlige holdkammerater camouflage, samt affyre en kraftfuld healing-stråle, som kan holde en allieret i live.

Det er desuden værd at nævne, at hver eneste karakter har sin egen trofaste ganger, som gør det muligt at bevæge sig på tværs henover banen lidt hurtigere. Det ligner lidt systemet fra Paladins, et andet holdbaseret kampspil. De kan fremmanes præcis når man vil, og den eneste pris er en kort venteperiode. De fleste karakterer bruger dog en version af et hoverboard, som dog har særlige designfeatures der reflekterer den pågældende karakter. Der findes dog også få der bruger helt distinkte mounts. Eksempelvis bruger Maeve, en ældre dame som kan kaste lynild fra sine fingerspidser, ridder på en "Hover-Bubble", som er en slags svævende metalkugle.

Bleeding EdgeBleeding EdgeBleeding Edge

I løbet af vores tid med spillet fungerede det mest upåklageligt. Vi oplevede ikke en eneste glitch eller anden teknisk fejl, og hver af de 10 karakterer lader til at passe perfekt ind i spillets verden. I forhold til det vi har set er der ikke en bestemt karakter der er ubalanceret eller lettere kan overmande andre, som siger en del om hvor afbalanceret Ninja Theory har formået at gøre spillet allerede i dette tidlige stadie. Udover dette fungerer de dynamiske omgivelser ret genialt. Ja, Jump Pads er at forvente, men at se tre karakterer bliver møvet ned af et tog, det giver bare lidt ekstra bevægelse til banen.

Baseret på vores relativt korte tid med Bleeding Edge lader det alligevel til at Ninja Theory har fat i den lange ende, og selvom det måske ikke lige umiddelbart er det som mange vil have studiet til at lave, så er vi glade for at spillet er på vej.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer