Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Zombie Army 4: Dead War

Vi har spillet fire timers Zombie Army 4: Dead War

Vi tog et smut forbi Rebellions kontorer for at prøve hele fire timer af det kommende kooperative zombie-spil.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Tilbage i december fik vi muligheden for at slå et smut forbi Rebellions tyskehovedkontor for at tage et tættere kig på det kommende Zombie Army 4: Dead War i Berlin, og mens vi var der endte vi da også med at slå mindst et par hundreder zombier ihjel i det kommende kooperative skydespil. Det absurde plot i Dead War tager os tilbage til 1946, men i dette alternative univers kører Anden Verdenskrig stadig på alle cylindre. Ser du, de der stædige nazister har endnu ikke tabt det samlede slag i denne virkelighed, og ydermere er historien også spækket til med interdimensionel pseudo-videnskab, og nazisterne har faktisk overgivet deres resterende menneskelighed for at få overhånden som følelsesløse udøde. Vi taler dæmoniske portaler, absurde okulte fantasier og mærkværdige monstre, som er drønunderholdende at se på, og det giver samtidig anlæg til at skyde på en masse zombie-nazister.

Dette nye kooperative spil, som er det fjerde i Rebellions efterhånden ret kendte serie, eksisterer meget i forlængelse af sin forgængere, og derfor er det nye spils innovationer ikke umiddelbart tydelige fra start af. Én ting vi dog lagde værd til var at selve designet og banernes opbygning føltes ret så nostalgiske, og føltes ganske inspireret af gamle klassikere som Left 4 Dead. Spillerne får til opgave at udføre små missioner i sammenbundne områder, og det samlede mål er at finde frem til den næste sikre zone sammen med ens kammerater. Disse zoner repræsenterer desuden korte pauser, før man så skal skyde på alt hvad der bevæger sig endnu en gang.

Zombie Army 4: Dead War
Zombie Army 4: Dead WarZombie Army 4: Dead War

Ét centralt område hvor Rebellion har udbygget formularen kommer direkte fra studiets sidste spil, Strange Brigade, nemlig hver enkelt karakters progression. Alle karakterer kan eksempelvis slå på zombier i nærkamp, men kun nogle kan dræbe dem med ét slag via et særligt kraftfuldt nærkampsangreb. Desuden er der et særligt progressionssystem forbundet med hvert eneste våben, som gør at man i lang tid skal forme sin strategi og sin karakter - det skaber i sidste ende en stærkere forbindelse imellem dig og din karakter. Desuden har Rebellion introduceret en række tilføjelser til hvert våben, som fås ved at gennemføre missioner, så du kan både udvikle din karakter, dit våben og tilføjelserne til det. Klarer du eksempelvis alle udfordringerne forbundet til en bestemt riffel, så får du også en permanent forøgelse af mængden af skade hvert skud påfører.

i 2017's Sniper Elite 4 introducerede udvikleren en slags Horde-del, som viste hvad den serie kunne når man bedømte det slet og ret på skydemekanikkerne. Det viste sig at være et godt eksperiment, så dette er også til stede i Zombie Army 4: Dead War. Her skal du holde zombierne stangen, og du har en række værktøjer til at gøre dette. Elektriske kabler, miner og granatar virker måske ikke nødvendige i små områder, men Rebellion har hang for at pludseligt forvandle tilsyneladende kontrollerbare omstændigheder til komplet kaos i løbet af få sekunder. Intensiteten forøges kun af at der er mange forskellige typer zombier, som hurtigt kan blive svære at håndtere, og isolerede spillere kan lynhurtigt komme i vanskeligheder her. Hvis én af dine allierede dør så vender de tilbage til sidste checkpoint. Dog vil deres nu udøde lig kun tilføje til fjendens tal.

Som du måske allerede kan fornemme har det Sniper Elite-inspirerede gameplay ikke ændret sig meget siden sidst. Det der dog fangede vores opmærsomhed var den forbedrede produktionskvalitet rundt om denne genkendelige kerne. Vi så forberet lyssætning, flottere farver, pænere animationer, og én intens sekvens i en forladt bunker var en del pænere end Rebellion tidligere har kunne præstere. Godt nok er spillet genkendeligt, men det er nu lettere at sætte pris på sketaklet takket være den flottere grafik.

Zombie Army 4: Dead War
Zombie Army 4: Dead WarZombie Army 4: Dead War

Når det så er sagt, så er der faktisk en række afgørende tilføjelser her, og det gælder særligt omgivelsesmæssige farer, altså naturlige fælder som kan aktiveres af spillerne for at få overhånden et kort øjeblik. Eksempelvis skar vi et reb over der holdt fast på en kæmpe lysekrone, der så tumlede ned og smadrede dusinvis af zombier, der kravlede op igennem gulvbrædderne. Andetsteds kunne vi aktivere rotorbladet på en helikopter, der forvandlede enhver zombie på vej imod os til muggen mos. De mere interkative omgivelser gør en stor forskel, og var med til at skabe nogle mindeværdige øjeblikke.

Efter vores kooperative session med udviklerne talte vi med dem om nogle af de interessante ideer de har haft, og vi så også glimt af hvad spillet ellers har at byde på. Vi så eksempelvis en slags zombie tank, og scenen mindede os en del om Death Stranding, hvor maskineri og monstrer er smeltet sammen til én ting. Derudover stødte vi kort på en gigantisk zombie haj. Det lader til at holdet har haft det sjovt med at finde på mærkværdige koncepter, og de så ganske kreative ud.

Faktisk lader det til fint at opsummere vores oplevelse med Zombie Army 4: Dead War. Her taler vi om en genkendelig kerne, som godt nok ikke bryder alt for meget med seriens kerneværdier, men som snarere slår sig til tåls med at finpudse. Det er præcis hvad spillet gør, og tak for det, for underholdende må man sige at det er.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold