Dansk
Gamereactor
previews
Dead Space 2

Dead Space 2

Den stakkels Isaac Clarke har sikkert fået nok af klamme necromorphs, men det har EA ikke. Derfor er efterfølgeren til rum-uhyggesprederen Dead Space godt på vej.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Kortene på bordet, jeg er utroligt utilpas med den slags kropslige rædsler Dead Space bygger sit fjende-katalog på. Ja, faktisk så meget, at jeg fjernede de helt og aldeles forfærdelige Centaurs fra Fallout 3. Det gør mig enten til den helt rette, eller helt forkerte person til at skrive om Dead Space 2, for hvis mit nytårsforsæt var ikke at væmmes ved den slags monstre, så er det allerede gået i vasken.

Dead Space 2

Rumstationen, der i daglig tale kaldes The Sprawl, er præcis som alle havde forventet (undtagen beboerne, måske) blevet lavet til et slagtehus af de forfærdelige kryb, der som sædvanlig vender reglen "altid skyd efter hovedet" - på hovedet. Isaac Clarke, ingeniøren fra det første Dead Space, bor nu på denne kæmpemæssige rumstation, der måske nærmere skulle kaldes en rumby. Nej, det lyder dumt - vi holder os til rumstation. Så vidt jeg kan forstå, modtager han noget terapi. Som veteraner af det første spil ved, har han jo ikke ligefrem haft det let. Hvordan det hele hænger sammen, vil jeg dog ikke røbe.

Dead Space 2

Blod på væggene, en autoritær figur på en storskærm på størrelse med en mindre dansk by, samt lyde af rædsel og knasende knogler. Nok til at få selv den mest benhårde ingeniør til at kigge sig over skulderen. Det hele er dog ikke helt så mørkt som jeg havde regnet med. Beboelses-niveauerne ligner fremtidens boligblokke, og hvis det ikke var for den lille detalje, at det er et levende helvede, ville det sikkert være meget hyggeligt. Det samme kan siges om indkøbs-distriktet, der ligner en blanding af Dead Rising og en fremtidig lufthavns toldfrie zone.

Dead Space 2

Spillet er svært at regne ud, i hvert fald fra et tempomæssigt synspunkt. Af og til kan man på lang afstand se præcis hvor spillet har tænkt sig, bogstaveligt talt, at smide en necromorph i hovedet på dig. Men hvad der til tider føles som et action-spil, om end ret dystert, skifter nogle gange tempo til et langsomt udfoldende mareridt, der i sidste ende ikke udgør en trussel, i hvert fald ikke for andet end din sindsro. Desværre for spillets potentiale for at differentiere sig over for de utallige tredjepersons-skydespil der efterhånden er på markedet, var min korte tid med spillet præget af en overflod af ammunition og en lige så stor overflod af fjender at bruge den på.

Dead Space 2

Det er stadig ikke action på samme måde som f.eks. Gears of War, der om noget er et eksempel på hvordan tredjepersons-skydespil skal skæres. For det første skyder fjenderne ikke igen, i hvert fald ikke i den normale forstand. Men der er også bare en anden stemning, specielt da min tid med spillet lakkede mod enden og jeg befandt mig i et religiøst center for hvad der på godt dansk var en hjernevaskende kult. Når det ikke bare er de ækle bæster der giver kuldegysninger, er der noget der tyder på at atmosfæren er i orden.

Det er bestemt solid action, på trods af få instanser hvor det viste sig at Isaac's arrige armbevægelser og trampen i gulvet var nok til at nedlægge flere af hvad der skulle være truende fjender på en gang. Men det ville være synd at spilde den veletablerede horror-atmosfære på en oplevelse der bare er ren tju-bang, så mit personlige håb er at det fulde spil er lidt mere sparsomt med den rendyrkede action.

Dead Space 2

Hvis der er ét ord der kan bruges om Dead Space 2, så er det omhyggelighed. De iscenesatte oplevelser jeg havde med spillet var helt fantastiske, specielt den afrundende oplevelse efterlod mig næsten åndeløs. Derudover er der detaljer som barnegråd bag en låst dør, der kan vække gru som intet andet kan. Den slags er hvad jeg håber vil gennemsyre titlen, der dukker op i sin fulde udgave ganske snart.

Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2

Relaterede tekster

Dead Space 2Score

Dead Space 2

ANMELDELSE. Skrevet af Nikolaj Kürstein Jepsen

Visceral Games sender den svære to'er på gaden, med mere gru og uhygge. Er det stadig lige til at springe op af stolen af lige dele glæde og chok?



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.