Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Kid Icarus: Uprising

Kid Icarus Uprising

Nintendo genopliver en af deres rigtig gamle spilhelte med Kid Icarus Uprising til Nintendo 3DS.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Hvis du spurgte mig om hvilket spil fra Nintendos store 3DS-event i Amsterdam, der bedst fremviser hvad den lille maskine kan, ville jeg svare Kid Icarus Uprising. Det er skabt af folk der kender platformen ud og ind, og giver derfor et godt indblik i hvad vi kan forvente fra Nintendo 3DS-spil i fremtiden.

Spillet er en direkte efterfølger til en 24 år gammel sag, der udkom på Nintendos grå boks, hvor man som englen Pit hoppede og skød sig igennem Medusas hær af monstre. Spillet var en platformer, hvor du langsomt udvidede dit arsenal og Pits evner - innovativt dengang. Det var også svært af helvede til.

Kid Icarus Uprising ligner ikke umiddelbart sin forgænger. Kreeret af Masahiro Sakurai, skaber af kendte Nintendo-franchises som Kirby og Super Smash Bros, trækker spillet på mere action-baserede genrer. Flyvende eller gående nedskyder du rækker af den onde Medusas monsterhær med hjælp fra Palutena. Det er et skydespil set fra tredjeperson, der blander Zelda-agtige boss-monstre med arkade-attitude og våben der kan opgraderes.

Kid Icarus: Uprising

Visuelt er spillet en fest af farver og energi-kugler. Det er uden tvivl et af de flotteste spil, vi har set til Nintendo 3DS. I en bombastisk flyvende sektion fylder en kolossal Medusa baggrunden, imens du angribes af hendes hær. Det er flot, og 3D-effekten kører på fuld skrald, så Medusa rent faktisk er i billedets baggrund, imens monstre svæver i forgrunden, og Pit selv popper ud af skærmen.

Selv uden 3D-effekten, der kan være en stor hjælp ved undvigelser, da du nemmere kan se om noget på dybde-planet er tæt på at ramme Pit, er det visuelle på højde med pæne Wii-spil.

Styringen vil meget med lidt. I luften bruger du stylussen til at flytte rundt på dit sigtekorn i den øverste skærm, mens du styrer Pit rundt med den lille analoge knop. På jorden skifter du derudover kameravinkel med hurtige stylus sving.

Din pegefinger er konstant placeret ved den venstre skulderknap, der enten affyrer skud i luften eller slår med dit våben nede på jorden, afhængig af om du er tæt eller langt fra en fjende.

Kid Icarus: Uprising

Man kunne vælge mellem tre forskellige våben i demoen, hver med sine fordele: Et balanceret sværd, en klo med kort rækkevidde, der til gengæld får dig til at løbe hurtigere, og to små energikugler der affyres, og gør mere skade jo længere de flyver.

Holder du sigtekornet over en fjende i få øjeblikke før affyring, vil du udføre et mere ødelæggende angreb. Det betyder, at min taktik for alle arkade-skydespil, med at holde aftrækkeren konstant i bund lige meget hvad, kommer til kort. Spillet opfordrer til en mere afvekslende og betænksom tilgang til skyderiet, hvor det kan betale sig at placere skud med omhu.

At kigge på den øverste skærm, imens stylussen sigter på den nederste, og Pit flyttes rundt med knoppen, kræver en smule tilvænning, hvorefter det egentlig føles meget naturligt. Jeg er dog ikke helt solgt på ideen med at stylussen bruges til både at sigte og styre kameraet, når du render rundt nede på jorden. Det udsnit af spillet jeg prøvede var ikke nok til at vurdere, om de to kommer i konflikter med hinanden, og om styringen er for løs præcisionskrævende i sektioner af spillet.

Min anden store bekymring er, om den store variation, jeg oplevede i den korte demonstration, fortsætter i det fulde spil. Der skete noget hele tiden, hvor spillet skiftede imellem rent skydespil til jordbundet action tilsat forskellige powerups, med afvekslinger i form af bosser og endda en kort rail-grind tur.

Som en udstilling af, hvad Nintendo 3DS kan, er spillet perfekt. 3D-effekten gør ikke kun en allerede flot visuel oplevelse mere dynamisk, men hjælper med at danne overblik i det tempofyldte skud-virvar.

Når man først støder på et grind-rail udbryder en overraskende snakkesalig Palutena: "Hop på! Det er sjovt!". Om det fulde spil fortsætter den sjove rutsjebanetur, må vi vente med at finde ud af til når spillet lander engang i 2011.

Vil du vide mere om Nintendo 3DS? Læs også Lasses store artikel fra Nintendo 3DS-pressemødet i Amsterdam, der også har previews af Nintendogs+Cats, Dead or Alive Dimensions, Pilotwings Resort og Lego Star Wars III. Vi har også preview af Steel Diver, Resident Evil: The Mercenaries 3D, og de mange detaljer fra Nintendo 3DS-afsløringen på E3.

Kid Icarus: UprisingKid Icarus: Uprising