Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Wasteland 3

Vi har spillet adskillige timers Wasteland 3

I deres søgen efter en ny, bedre fremtid bliver vores Rangers fanget i en fælde. Vi hjalp dem ud af Colorados brutale bjerge.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

* Skal udfyldes

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Ved en relativt nylig begivenhed i Berlin fik vi chancen for at spille den seneste beta-udgave af InXile Entertainments kommende isometriske rollespil Wasteland 3, som inkluderede de første tre sektioner af spillet, og dette tog os over 2,5 timer at komme igennem. Nogle få år er gået siden de tragiske begivenheder der udfoldede sig i Wasteland-seriens andet kapitel, og vores kære Sonoran Rangers forsøger stadig at holde skruen i vandet og håbet oppe. Efterfølgeren begynder kort efter at vores organisation bliver konktaktet af en mystisk mand kaldet Patriarch, som lover at hjælpe - hvis vi altså hjælper ham først.

Ud af ren og skær desperation, og også på grund af lidt tilbageholdt nysgerrighed, rejser de tilbageværende tropper til Colorados snebeklædte bjergkæder, men bliver desværre slagtet i et blodigt, brutalt baghold. Og nu er det blevet personligt, nu går den vilde hævntogt tværs over bjergkammene for at finde svar.

Efter den første mellemscene starter man med at tage styringen over to små enheder midt i dette grusomme baghold. Det er en meget lineær introduktion, hvor man lærer at forsvare sig selv og overleve den tragiske oplevelse det er at se ens krigskammerater falde til højre og venstre. Selve sektionen introducerer os dog også til de helt basale mekanikker i Wasteland 3's kampsystem, samt hvor afgørende det kan være at interagere med ens omgivelser, og også hvem det mon er der har orkestreret denne massakre.

Wasteland 3
Wasteland 3Wasteland 3Wasteland 3

Efter at have vadet igennem de ondsindede banditter ankommer vi til det aftalte mødested, hvor den mystiske Patriarch dukker op og afslører sin intention. For hans hjælp skal vi finde hans tre børn - i live. Han efterlader os med en skrabet base, men giver os dog muligheden for at komme på fode igen. Ikke bare det, han giver os også nogle friske rekrutter, som vi kan invovlere i hans familiesager.

I Wasteland 3 består et hold af maks fire karakterer, som hjælpes på vej af yderligere to computerstyrede allierede. I karakterskaberen kan man tilpasse sine enheder og give dem forskellige evner, samt forskellige ekspertiseområder så de kan udføre distinkte opgaver på slagmarken. Enhver der har spillet et moderne CRPG ligesom Divinity: Original Sin og Pathfinder: Kingmaker i løbet af de sidste par år bør være ganske bekendt med de fleste af menuerne og undermenuerne. Man vælger desuden en række styrker og svagheder indenfor en række separate områder, såsom social intelligens og kampstil - det hele gøres for at gøre din gruppe personlig, unik og strategisk tilpasset.

Evner, præferencer og valgfrie små personlighedskrumspring kan udvikles yderligere i det man samler XP-point i løbet af spillet. Vores to startkarakterer kan også tilpasses til en vis grad, men InXile giver os et mere personligt præg her. Eksempelvis valgte vi en mere rolig hacker-duo, som ikke var synderligt kommunikationsdygtige overfor nogen andre end dem i deres nære indercirkel. Hvilken slags effekt disse distinkte karakterbaggrunde giver spillets samlede historie, eller om hvorvidt de har en afgørende effekt, det ved vi endnu ikke.

I stedet for udelukkende at investere dine XP-point i våbenevner, så bør du virkelig tænke over hvordan dine karakterer interagerer med de nærmeste omgivelser. Med de rigtige evner kan du hacke fjendtlige maskiner, tale til dyr, deeskalere bestemte intense situationer med solid argumentation, eller finde en alternativ rute der giver et bedre overblik over en given slagmark. I løbet af vores tid med spillet fandt vi en gemt sti, der ledte til eleveret terræn, hvorfra det var lettere at falde fjenden i ryggen.

Wasteland 3
Wasteland 3Wasteland 3

De turbaserede kampe føles stadig knivskarpe, præcis ligesom i det foregående Wasteland-spil. Slagmarken har masser af mulighed for strategisk dække, og man bruger, traditionen tro, action points til at bevæge sig og affyre sine våben imod fjenden. Præcis hvor langt vi kan bevæge os, eller hvor mange action points der er at bruge, afgøres primært af hver enkelt karakters evner og præferencer. Brugen af våben, såvel som andet grej som healing og eksplosiver, æder alle vores tilgængelige action points, og derfor er det afgørende at træffe de rigtige strategiske valg hele tiden. Der er desuden en visuel markør der afslører hvor langt en enhed kan bevæge sig, og hvor langt den kan bevæge sig og stadig foretage en handling.

De forskellige fraktioner der er involveret i slaget udspiller deres ture, en efter den anden, og runden slutter så i det alle har udført deres diverse handlinger. Ligesom i Xcom er det afgørende at efterlade dine karakterer bag solidt dække hver eneste gang du slutter din tur, da dette giver dem en afgørende defensiv bonus. Dog skete det fra tid til anden at fjenden ramte os, selvom vi var placeret bag solidt dække, men vi håber at dette er et beta-relateret problem.

Rent visuelt fremstår Wasteland 3 ganske overbevisende. Fremfor alt ser brugerfladen ret ren og overskuelig ud, og giver os al den information vi har brug for idet man ønsker at læse mere om fjendens styrker og svagheder, eller hvad der kunne ske hvis du vælger at sende en karakter til en given position. Eksempelvis giver brugerfladen dig et overblik over præcis hvilke fjender din enhed kan se, og hvor sandsynligt det er at de kan ramme fra deres nuværende positioner.

Wasteland 3
Wasteland 3Wasteland 3

Du kan modificere våben og udstyr hvis én af dine karakterer har adgang til de pågældende evner. Der er også aktive evner du kan låse op for ved at indsamle Skill Points, og vi lagde mærke til en særligt stærk evne ved navn Kodiak, som lader op henover adskillige ture og hele slag. Når den dog aktiveres, kan man vælge at affyre en række særligt skadelige skud afsted imod en fjendes hoved, som nærmest garanterer at fjendens rækker så udtyndes en smule.

Udover alle kampene vil Wasteland 3 tilbyde et verdenskort, hvorfra du kan rejse til andre områder. Vi fik dog kun lov til at udforske to lineære baner, samt en større by, hvor vi udførte nogle sidemissioner. En læge ønskede at vi skulle hjælpe hans patienter, og en sælger kom til at aktivere en eksplosiv fælde i hans butik, som skabte røre i det travle handelsdistrikt. Derudover fandt en skudduel sted midt på gaden lidt derfra, og en ældre gentlemans butik blev overtaget af bevæbnede kriminelle. Alle disse sager krævede vores involvering.

Du kan beskytte ødemarkens hjælpeløse, og derigennem skabe nye venskaber med de lokale, som måske ender med nyt udstyr, men ønsker du ikke at gøre det, så kan du faktisk bare lade være, og tage dig af dine egne sager. Colorados problemer er jo Colorados problemer... ikke? Dog siger udviklerne at alt hvad du gør er med til at forme spillets historie, men præcis hvordan er naturligvis ikke noget vi direkte kan kommentere på. Dog kan vi fortælle at vi, tilbage i Patriarchs base, rekrutterede en valgfri cowboy-karakter, hvis evner endte med at være afgørende for vores fremgang i de næste par missioner, samtidig med at han gradvist åbnede op for os, og fortalte os om nogle af de missioner vi havde i vente.

Wasteland 3
Wasteland 3Wasteland 3Wasteland 3

InXile Entertainment er naturligvis ikke længere et separat studie, men er ejet af Microsoft. Og selvom spillets udvikling blev igangsat før købsaftalen kom på tale, så har projektet stadig draget nytte af Microsofts støtte. Eksempelvis kommer spillet med stemmeskuespil denne gang, og dette er relativt nyt territorie for studiet. Microsoft har også hjulpet med at planlægge og strukturere udviklingen, så InXile kunne fokusere på at få lavet det bedst mulige spil.

Wasteland 3 har efterladt os med et meget positivt indtryk. Ja, det er ikke ligefrem fordi spillet betræder helt ny grund her. Det er, stadig, et klassisk CRPG med alt hvad der måtte høre med. Men det lader til at InXile har taget alt det der gjorde Wasteland 2 specielt, og skruet op for samtlige parametre. Flere mekanikker, flottere grafik, en mere præcis historie og meget, meget mere. Vi kan ikke vente til det bliver maj.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold