Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Fallout 76

Vi har prøvet Fallout 76: Wastelanders

Vi begav os ud i ødemarken for at spille den længe ventede opdatering til Fallout 76.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

* Skal udfyldes

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Enden på verden kan i den grad føles ensom sommetider - det er noget, der gik op for os, da vi satte os til at anmelde Fallout 76 tilbage i 2018. Det postapokalyptiske West Virginia føltes forladt og tomt på grund af Bethesdas skyklappe-vision om at fjerne alle NPCs til fordel for at gøre interaktioner med andre spillere mere effektfuld. Med den kommende Wastelanders-opdatering har Bethesdas dog lyttet til den rungende kritik ved langt om længe at tilføje menneskelige NPCs, ligesom de også har foretaget et hav af andre justeringer i forsøget på at få den problemfyldte MMO tilbage på sporet.

Vi startede Wastelanders med at hoppe ind i karakterskaberen og fejrede Reclamation Day én gang til for at sammenligne, hvordan det føltes at tilgå Fallout 76 for første gang i 2020. Efter vi nåede ud af Vault 76, stødte vi på to vildledte skattejægere, der havde fået frasvindlet deres penge af en bartender i nærheden. Vi tog afsted for at finde baren og endte i en farlig situation, idet en røver havde invaderet baren med en trukket pistol. Vi forsøgte at tage det roligt, mens røveren forlangte svar om den skjulte skat, men det varede ikke længe, før han blev neutraliseret af Mort, en alkoholisk røver, der bor i baren.

Efter at have introduceret os selv fik vi travlt med at lægge en slagplan, der skulle lede en gruppe skattehungrende røvere væk fra baren. Én fremragende mission var, da vi anvendte radioen i vores Pip-Boy til at spore nogle af barens forsvundne allierede, og her blev vi nødt til at redde dem ved at kæmpe os igennem en mine fyldt med vilde røvere. En anden mission gav en god introduktion til C.A.M.P-systemet, hvor vi skulle konstruere et skilt, der havde til formål at lure gruppemedlemmerne hen til os, så vi kunne sondere dem. Vi ramte dog kort efter en mur, idet vi skulle nå level 20 for at få lov at fortsætte, så vi besluttede os for at vende blikket mod nogle af de renoverede originale missioner.

Fallout 76

Da vi spillede os igennem de eksisterende missioner, var det herligt at se, at NPCs var blevet tilføjet til at udligne den tomme følelse af kun at have lydfiler og computerterminaler at interagere med. Ud fra hvad vi oplevede, ændrede disse interaktioner ikke det helt store, men var i stedet med til at tilføje kontekst i en meget mere organisk form. Under "Into the Fire"-missionen mødte vi for eksempel endnu en håbefuld Fire Breather, der studerede og læste til sin videnstest, og igennem hende var vi i stand til at spørge om flere informationer om elitegruppen. På trods af forsøget føles de gamle missioner og de nye tilføjelser fuldkommen anderledes som følge af den langt bedre historiefortælling, der er blevet implementeret.

Dialogen i sig selv var fyldt med valg, man skulle træffe, og det giver masser af dybde til dem, der gerne vil fordybe sig i karakterernes oprindelse og motivationer. Dialogen indeholdt også et evnetjek-system, hvor bestemte dialogmuligheder åbnede for os, hvis vi vel at mærke mødte de rette evnekriterier. Vi husker, hvordan vi benyttede vores svaghed i styrke til at overbevise en rivaliserende gruppe om, at vi var for svage til at skaffe nogle varer til dem. Vi brugte også vores karisma-stats, da vi talte med et par udenfor Vaulten, hvor vi charmerede os til forsyninger og et våben. Dette system gav os endnu mere at gruble over, når vi skulle vælge, hvilke evner vi ønskede at opgradere.

Fallout 76

Da vi traskede tværs over kortet, fandt vi også menneskelige karakterer ude i den åbne verden, som både prøvede at hjælpe os og besværliggøre vores rejse. Vi byttede forsyninger for whisky og vin med et par fordrukne klunsere og var også nødt til at afværge et angreb fra en skovlkæmpende kult. Inklusionen af disse karakterer peppede virkelig oplevelsen op under de sædvanlige lange gåture, men inklusionen medførte også et par tekniske problemer. Klunserne, som vi nævnte, blev ved med at glitche ind i hinanden, og én NPC, som vi mødte på en farm, forsvandt fuldkommen, efter vi forsøgte at tale med ham (som om han pludselig var blevet ramt af en voldsom social angst). Disse problemer hændte lidt for ofte, men det er vigtigt at pointere, at vi spillede en tidligere testversion af spillet til vores preview.

Wastelanders råder bod på en af Fallout 76's mange fejltrin, idet den forbedrer historiefortællingen og indlevelsen tifoldigt via inklusionen af menneskelige NPCs. Vi nød, at dialogen tilbød så meget dybde og så mange spillervalg med evnetjek-systemet, og de fornyede gamle missioner føltes langt mindre ensomme. Vi oplevede dog en del glitches, og vi kan heller ikke lade være med at tænke, at dette indhold burde have været inkluderet fra starten. Wastelanders markerer dog stadig et skridt i den rigtige retning, og vi kan ikke vente med at se, hvem eller hvad vi mon møder næste gang ude i ødemarken.

Wastelanders-udvidelsen udkommer 14. april på PC, PS4 og Xbox One som en gratis opdatering til Fallout 76 og falder sammen med spillets udgivelse på Steam.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Fallout 76Score

Fallout 76

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Laursen

Laursen har vadet ødemarken tynd, undertiden i selskab, men oftest alene. Fallout 76 er mere af det samme og dog så forskelligt. Læs mere her...



Indlæser mere indhold