Dansk
Gamereactor
previews
Diablo III

Diablo III

Forestil dig at vente 10 år på et stort spil, og så kun få 30 minutter til det første møde. Vi satte Rasmus i den bittersøde situation.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Gamescom er et travlt sted. Udstillerne skal nå at vise deres produkter til så mange besøgende som muligt, og de besøgende vil gerne nå at se så mange forskellige ting som muligt. Det betyder at der er travlt, at alle haster rundt, og det hører til de store sjældenheder, at man har særlig lang tid til noget som helst. Alt på Gamescom foregår i blokke af 30 minutter.

Sådan forholder det sig også med Diablo III. Det er et spil, som man egentlig helst vil sætte sig ned med i ro og mag, tage sig god tid til, prøve de forskellige klasser af, nærstudere hvert stykke loot og dets statistikker, og nøje overveje hvilke gems der skal i hvilke sockets.

Det kan man ikke rigtig nå på 30 minutter, hvis man også skal have tid til at smadre nogle monstre og se mere end de første par rum og korridorer af det dungeon, man bliver kastet ind i. Så efter et hurtigt kig på de fire klasser, der er tilgængelige i demoen, vælger jeg munken og trykker sømmet i bund.

30 minutter med et spil, man har ventet på i over ti år, er ikke meget - men det er lige præcis nok til at mane al frygt og tvivl i jorden.

Nok til at konstatere, at det både ligner og føles som det spil vi husker. Nok til at blive bidt af den gamle feber. Nok til at grine fjoget, når man finder en ny rustning med dobbelt så høj armor-stat som ens nuværende. Nok til at føle sig som en dæmonsmadrende bad-ass, når man med et veltimet angreb nakker 15 fjender på én gang.

Blizzard har ikke trådt ved siden af. Det spil, jeg sidder her og spiller, er eftertrykkeligt Diablo, og ikke bare en halvfesen og grisk efterfølger lavet af nogle folk, der ikke forstod originalen.

Diablo III

Demoen foregår i en tidlig del af spillet, og selvom min munks evner stadig kan tælles på én hånd, kan han uddele mesterlige stryg. Standardangrebet er særdeles effektive lyn, og et hurtigt kig på skills-listen, da jeg på et tidligt tidspunkt stiger i level, afslører da også at det allerede er makset ud i rank. På højre musetast har jeg et melee-angreb, der ikke er nær så effektivt, og det lykkedes mig ikke at finde et bedre våben end de knivhandske-agtige tingester, jeg er udstyret med fra starten.

I stedet sætter jeg mit første skillpoint i den evne, der er bundet til 1-tasten - et voldsomt AOE-angreb, der giver holy-skade til fjender, og healer allierede (som jeg ikke har nogen af lige nu, men uden tvivl bliver nyttigt i co-op). På 2-tasten har jeg et andet AOE-angreb, der gør fjenderne blinde for en kort stund, eller indtil man slår på dem. Praktisk i en presset situation.

Munken bruger ikke mana, men har i stedet en anden energitype, kaldet spirit. Den lader op hver gang man slår på fjenderne, og der skal et par angreb til, før jeg kan begynde at bruge mit AOE-fyrværkeri, så jeg kaster mig frådende over enhver fjende, jeg ser.

Loot falder i massevis, og de fleste fjender efterlader også små health-kugler, hvilket er et skift i forhold til forgængerne. Alligevel føler jeg mig på et tidspunkt nødsaget til at kværne en health-potion, da jeg simpelthen ikke synes, jeg har tid til at dø.

Diablo III

Omgivelserne er klassisk Diablo - et mørkt fangehul badet i blødt orange lys fra fakler. Fjenderne er zombier, dæmoner og okultister af forskellig art, nogle af dem små, andre store. Nogle af zombierne kæmper videre, efter man har hugget dem midt over, hvilket er en sød detalje. Okultisterne kommer i flere udgaver, og står ofte samlet i cirkler og messer - en aktivitet, der gør dem særligt sårbare overfor mit AOE-angreb, så man føler sig som et barn i en slikbutik, hver gang man ser dem.

Der er også kommet langt flere fælder i omgivelserne, end jeg husker fra tidligere spil. I et område af fangehullet skyder der jævnligt flammer op fra gulvet, og de mindre intelligente fjender vader uanende ind i dem. Andre steder er det enorme klinger og knivblade, der gør livet farligt. Et tredje sted kravler der konstant zombier op af huller i gulvene, indtil man aktiverer en kontakt, der lukker hullet med en stor lem fyldt med metalpigge.

Jeg vælter i loot, dog er meget af det enten af typer, jeg ikke kan bruge, eller underlegent i forhold til det udstyr jeg allerede har. Dog finder jeg et par væsentlige opgraderinger undervejs, og et enkelt uidentificeret item eller to. Jeg ser ikke skyggen af en Town Portal i min tid med spillet, og ender med at må smide værdiløst udstyr fra mig, for at få plads til bedre ting. Jeg antager, at manglen på en town portal kommer sig af, at dette kun er en demo, beregnet på at blive spillet i 30 minutter, og at Blizzard derfor ikke vil have at spillerne spilder tiden ved at rende rundt i landsbyer.

Diablo III

Jeg får dog mulighed for at sælge noget udstyr. For efter at have ryddet dungeonet og besejret de obligatoriske minibosser, finder jeg udgangen, og kommer ud i det fri. Her støder jeg på et sidequest, da en NPC tilbyder mig at handle, hvis jeg hjælper ham med at fange en mand, der har forsøgt at snyde ham. Snart kæmper vi side om side gennem flokke af monstre, selvom han bruger dog mest krudt på at jagte fupmageren. Da vores mål er fanget og sendt videre til en anden verden, skynder jeg mig at sælge alt hvad jeg har af overflødigt loot, og haster videre ind i næste område.

Her er vi inde i et slot af en art, der tydeligvis er hjemsøgt af spøgelser og andre udøde. En NPC i starten af området givet mig en quest om at sende visse ånder til hvile, og jeg kaster mig modigt ud i opgaven - men inden jeg kommer meget længere, prikker en venlig tysk Blizzard-ansat mig på skulderen, og fortæller at tiden desværre er gået. Øv.

Trods en lidt brat afslutning, forlader jeg dog Diablo-standen med højt humør. Det var et kort kig, men alt var lige som jeg ventede. Det klassiske gameplay, fed lyd, nydelig grafik. Diablo III er den ægte vare.

Diablo III

Her til sidst vil jeg gerne lige give grafikken et par ord med på vejen. For der er blevet sagt mangt og meget om de kulørte billeder fra spillet, der er blevet udsendt siden annonceringen. Intet af det, jeg så, havde stemning af farvelade eller regnbueis. Det første fangehul var mørkt og holdt i jordtoner, den korte udendørssekvens foregik i et gråt uvejr, og spøgelsesslottet var isnende gråt og koldt at se på. Dermed ikke sagt at grafikken er kedelig, bestemt ikke. Den er levende og rig på detaljer, i det omfang et spil med isometrisk synsvinkel nu kan være det, men jeg synes bestemt det holder den linje, de tidligere spil har udstukket. Det er bestemt ikke World of Warcraft, vi har at gøre med her.

Dette spil er ikke som Diablo, det er Diablo, og for de uinviede lyder det måske ikke af meget, men for kendere er det noget nær den største ros, man kan give. Vi krydser alt hvad krydses kan for en snarlig udgivelse.

Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III

Relaterede tekster

Diablo IIIScore

Diablo III

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Diablo er landet på konsol, og derfor har Rasmus atter iført sig loot-samlerhatten og taget på blodsprøjtende eventyr i Sanctuary.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.