Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
previews
Crayta

Vi kastede os ud i Crayta på lanceringsdagen

Stadia-eksklusiven bringer kreative værktøjer og en række spil på bordet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvis du har forsøgt dig med de kreative værktøjer i Fortnite eller bygget dine egne mini-games i Roblox, så bør Crayta være på din radar. Det er en Stadia-eksklusiv bygget op omkring kreativitet og muntert gameplay, og jeg har taget et lille kig på det for at se, hvad det har at tilbyde - vigtigere endnu, hvad det kan hjælpe os med at kreere. Det er også bemærkelsesværdigt, at Google lancerer spillets beta til State Share featuren, hvor du kan indtaste et link og blive transporteret til en andens verden (efter lidt fiflen fik jeg det til at virke - det kunne dog med fordel have været mere intuitivt).

Der er mange måder at spille på, alle sammen tilgængelige via menuen, og jeg prøvede en del af dem, på egen hånd samt med assistance fra mine børn (spillets målgruppe). Faktisk synes jeg, det er en smule underligt, at de kun er gået med en 12+-aldersmærkning her. Spillet inkluderer Assault-rifler og raketkastere, og der er en håndfuld ret så voldelige gamemodes tilgængelige, hvilket gør det til et spil, som mine børn ikke kan spille uden opsyn. En skam, fordi jeg tror, de ville have det rigtig sjovt med at skabe ting ved hjælp af Craytas solide værktøjer til at kreere verdener med.

I forhold til hvad der er at spille, har udvikleren Unit 2 Games inkluderet et fornuftigt udvalg af spil. Der er Speedrun-mode, men det føltes en smule klodset, og jeg havde mere sjov ud af en anden Runner kaldet Zombie Tag, hvor zombier med gigantiske græskarhoveder jagter dig, inden I skifter side. Der var et flertrinskampspil, som var overraskende detaljeret, selvom der ikke var nok, som spillede det, til at det blev rigtig interessant. Faktisk forblev denne gamemode i mit hoved, idet den havde et underligt besættende soundtrack, som noget der var taget lige ud af en tidlig 90'er-actionfilm.

Mine børn blev tiltrukket af Prop Hunt, et populært gemmelegsspil, som jeg andre steder har set dem spille andre udgaver af (altså, jeg har spillet Typhon Hunter i Prey - det er den samme basale præmis). Spillere kan løbe rundt, og når de først har fundet et godt gemmested, forvandler de sig til et hverdagsobjekt, der gemmer sig midt ude i den blå luft. Der er ligeledes et andet spil, hvor hold skiftevis skal fange mønter i Det Vilde Vesten, mens man samtidig skal tage livet af hinanden. Senere skiftedes vi til at spille en anden gamemode ved navn Super Doom Wall, som er en slags underlig gameshow-skydespilshybrid med skør fysik og masser af hektisk leg, spring og buldren.

Crayta

Ikke alle spil er i sig selv aggressive, og der er et Farming/Mining-spil for op til fire spillere, der bringer Minecraft-ånden til live. Der er ligeledes et nuttet Overcooked-inspireret spil, hvor du arbejder sammen med andre spillere for at lave retter ved at skære ingredienser i stykker. Det ser ud, som om udviklerne har udført et godt stykke arbejde med at forberede adskillige klargjorte måder at spille på, hvilket også demonstrerer overfor spillerne, hvad der er muligt med de inkluderede værktøjer.

Med hensyn til værktøjerne kan du med lethed placere ting og bygge dine egne sandkassemiljøer. Derudover er der et hav af forudindstillede regler og spilskabeloner, så du kan for eksempel lave dit eget skydespil. Og her taler vi ikke bare om klassisk Team Deathmatch, eftersom der er masser af nuancerede muligheder for spilleren til at udtrykke sig selv eller skabe mere varierede gamemodes.

Når det kommer til at bygge nye baner, kan du enten hoppe ind i skabelonbaner, der er lavet på forhånd, eller starte helt fra bunden (dog vil jeg ikke anbefale det til nybegyndere). I begge tilfælde er der en bred vifte af muligheder, fra teksturer til klargjorte features og lydeffekter. Der er ingen tvivl om, at mere med fordel kan tilføjes her, særligt AI-features, men rækken af muligheder er imponerende. Senere, under dit byggeprojekt, kan du holde en knap nede for at få en forhåndsvisning på din kreation og tjekke, om det virker efter hensigten. Det fremstår alt sammen ret ligetil - dog spillede vi på et lille fjernsyn med en controller og holdt det simpelt, og det vil uden tvivl være meget nemmere på en PC med en mus (og Advanced Mode er kun tilgængelig herigennem, hvilket er, hvad du skal bruge, med mindre du laver noget ret simpelt).

Bevægelserne med spilkarakteren er en smule klodset, men styringen er helt sikkert funktionel (og bedre end den basale række bevægelser, der tilbydes i Roblox). Jeg fandt dog nogle platformsekvenser en smule frustrerende på grund af en lidt besværlig styring, men skydningen var til gengæld mindre problematisk. Du kan skifte mellem forskellige kameravinkler, hvis du ønsker et tættere tredjepersonsperspektiv, hvilket måske kan hjælpe i bestemte situationer. Jeg vendte dog tilbage til standard-perspektivet, idet det tydeligvis er vinklen, som spillet er skabt til. Fortnite er tilsyneladende en stor inspirationskilde, både med hensyn til den tegnefilmsagtige visuelle stil og styringen. Inspirationen viser sig dog også i form af den løbende profilprogression samt det planlagte sæsonindhold, og der er en Emote-fyldt kosmetikbutik, hvis du ønsker at spendere eksta penge på kostumer og andet.

Det største problem, vi havde, var spillerbefolkningen, og det er noget, der enten vil blive opbygget over tid eller omvendt. Man kan nok gå ud fra, at Craytas skæbne i sig selv er forbundet til sin platform, Stadia. Der er adskillige spiltyper at hoppe ind i, og hver indeholder en håndfuld spillere, men for det meste ikke mere end det. Det kan underminere spillene og efterlade det hele en smule tomt, men jeg kan helt sikkert se, hvad udviklerne sigter efter.

Stadig, det er tidligt i processen (det er også årsagen, til at denne anmeldelse ikke indeholder en karakter), og det er svært at bedømme Crayta, ud fra hvad det muligvis kan udvikle sig til, specielt fordi dets skæbne er så tæt forbundet med dets spilplatform. Hvis Stadia ikke kommer i gang, gør Crayta heller ikke - så simpelt er det. Hvis Googles platform kan opbygge det momentum, den behøver på lang sigt, så kunne Crayta meget vel vise sig at være et hit blandt de kreativt fokuserede spillere (især fordi det er inkluderet som en del af Pro-abonnementet). Jeg tror, det vil være særligt interessant for dem, der sigter efter at bygge og skabe med vennerne og lege rundt i de skøre skabelser, som kommer til live herigennem. Der er helt sikkert masser af potentiale her, og vi ser frem til at se, hvad fremtiden byder på for Crayta.

Crayta

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold