Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Battlefield 3

Battlefield 3 multiplayer-preview

Om få dage går det løs for alle Battlefield-fans. Rasmus giver en sidste rundtur i Battlefield 3 inden anmeldelsen foreligger. Læs med her og glæd dig.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvis du læser dette - det vil sige, hvis du er interesseret i multiplayer-delen af Battlefield 3 - så er der stor sandsynlighed for at du deltog i den åbne betatest af spillet. Og gjorde du det, så ved du også at det var en ret ustabil affære med en masse bugs, og en del funktionalitet der ganske enkelt ikke virkede.

Det er der en grund til, forklarer Karl-Magnus Troedsson, general manager hos DICE. Nemlig at det var en beta, sådan en af den rigtige slags, der går ud på at finde fejl og mangler i spillet og rette dem. Det var ikke bare en "skjult" demo. "Hvis dette var en demo, var jeg nok blevet fyret, for det ville være den værste demo vi nogensinde har lavet. Vi udsender ikke en demo af et spil med så mange fejl i", siger han.

Jeg sidder i kantinen i DICEs hovedkvarter i Stockholm, med fantastisk udsigt over byen. Jeg er her for at prøve alle aspekter af Battlefield 3 - singleplayer og co-op skrev vi om tidligere på ugen, men nu er turen kommet til seriens rygrad, multiplayer. Jeg hyggede mig gevaldigt med at spille den åbne beta, bugfyldt som den var, men den version af spillet, jeg prøver denne fredag, er en helt anden oplevelse.

"Det er dét, betaen er til for", forklarer Troedsson. "Betaen er der så vi kan teste miljøet og teste spillet, og fra det perspektiv går den fint. Mængden af feedback vi har fået fra folk, mængden af ting vi ser ske i backenden, mængden af problemer vi har formået at løse på grund af mængden af folk, der spiller betaen, er fantastisk".

Battlefield 3

Og gennem de seks baner, jeg når at prøve, er det tydeligt at Troedssons ord ikke bare er tom snak. Jeg kan ikke få øje på et eneste af de åbenlyse problemer fra betaen i den udgave af spillet, jeg sidder med lige nu. I stedet kan jeg bare koncentrere mig om at nyde oplevelsen, hvilket er ganske let.

I alt 16 journalister fra diverse nordiske medier er taget til Stockholm denne dag, og enhver Battlefield-fan ved, at det langt fra er nok til de helt store kampe. De resterende 48 pladser på serveren (det er PC-versionen, vi tester) bliver derfor udfyldt af QA-testere i Rumænien, folk der mere eller mindre spiller Battlefield 3 hele dagen.

Vi starter med at spille Rush, i første omgang på en bane, der foregår på en markedsplads. En stor vej løber op gennem midten af banen, mens der også er passage gennem de små bygninger, skure og gyder, der løber i siderne. Jeg hefter mig ved hvor solid oplevelsen føles. Jeg ser ikke nogen glitches eller andre nævneværdige problemer, der er ikke noget med at falde gennem jorden, og heller ikke for killcam'et.

Det er dog den næste bane, Damavand Peak, der virkelig gør indtryk. De to første baser minder om de fleste Rush-baner fra Bad Company-spillene (bare væsentligt flottere), men ved den sidste base sker der ting og sager. Damavand Peak er navngivet efter et bjerg i Iran, og her kan vi pludselig se hvorfor. Hvor de to første baser er i niveau med hinanden, ligger den tredje for foden af en klippeside, der er flere hundrede meter høj. Angriberne spawner helt oppe på toppen af den, og selvom der er veje ned til fods, vælger flere af dem bare at bruge faldskærmen - til stor glæde for mig og mit maskingevær.

Battlefield 3

Vi springer videre til Conquest, den spiltype, der er i manges øjne er "rigtig" Battlefield. Banen er Caspian Border, som nogle nok husker fra betaen. Jeg er så heldig at kunne spawne direkte i en F/A-18, og sætter straks kurs mod himlen. Min første tanke er, at det er temmelig svært at styre et fly med musen, hvilket også gør det svært at ramme noget - men det forhindrer mig ikke i at suse rundt og nyde udsigten, mens kampen raser under mig. Asocialt, ja, men også dejligt befriende. Jeg ender dog med at springe ud af flyet over et af de fem capture points, for at give mit bidrag.

Caspian Border er en stor bane, og man skal have fat i et køretøj, for at komme fra ét capture point til det næste, hvis man skal nå frem inden ens kammerater er færdige med at overtage det.

Alt er kaos, men vi kæmper det bedste vi har lært. Alligevel ender mit hold med at tabe. Kampen går videre til en anden Conquest-bane, kaldet Operation Firestorm, der foregår omkring et olieraffinaderi. Lige som Caspian Borders er her både fly, helikoptere og landkøretøjer, og lettere adgang til kampvogne end på Caspian. Vores hold spiller langt mere kordineret denne gang, formodentlig fordi vi har fået lidt større forståelse for spillet, men alligevel ender vi med at tabe med ganske få point. Det rør mig dog ikke - jeg har det alt for sjovt.

Før vi blev sluppet løs på multiplayer-PC'erne, fik vi en introduktion til Battlelog, den nye - og i forbindelse med PC-versionen af Battlefield, ganske kontroversielle - webtjeneste, hvor man kan se sine statistikker og holde styr på sine venner. Grunden til at den er kontroversiel i PC-sammenhæng er, at alt hvad der hedder serverbrowser og den slags er pillet ud af spillet, og i stedet indført i Battlelog. Selve spillet skal også startes herfra, uanset om man vil spille alene, i co-op eller multiplayer.

Battlefield 3

Det virker som en temmelig radikal løsning, men der er mening med galskaben, forklarer Karl-Magnus Troedsson. "Førhen, når du for eksempel spillede Battlefield 2142, skulle du første starte spillet op, vente på det loader, derefter gå ind under multiplayer, og først der kan du se, om nogen af dine venner rent faktisk spiller spillet. Og hele den proces kan tage alt mellem fem og ti minutter", siger han.

"Men nu kan jeg sidde på mit kontor og arbejde, og pludselig få en popup i siden af skærmen, der siger 'Ven X spiller lige nu". Og jeg kan straks se hvilken bane han spiller på, hvilken spiltype, og beslutte at hey, jeg vil være med! Og så trykker jeg bare på join. Og på PC behøver jeg ikke engang sidde og vente på at spillet bliver indlæst. Jeg kan bare fortsætte med det jeg var i gang med, indtil banen er klar, og jeg trykker Join Game. Og bum, så er jeg inde i spillet med det samme".

I den endelige udgave bliver det heller ikke nødvendigt at starte EA's Origin-tjeneste op for sig selv. Man kan nøjes med et bogmærke til Battlelog-siden, og når man så starter spillet op, sørger siden selv for at åbne og logge på Origin i baggrunden, uden man behøver at foretage sig noget.

Battlelog skal også fungere som en social tjeneste, der holder styr på dine venner og lader dig følge med i hvad de laver i spillet. DICE sammenligner det lidt med Facebook, og det er tilmed muligt at "synes godt om" andres bedrifter og deres posts på Battlefeed'et. For at holde tonen hedder denne funktion "Hooah!", soldaternes kampråb, som i "two people give a hooah". Jeg kan lide det.

Battlefield 3

Troedsson forklarer, at en af de helt store grunde til at de har valgt dette system er, at de hurtigt kan udvide og opdatere det, og ikke behøver at vente på lange certificeringsprocesser og patches, som hvis systemet var indbygget i klienten. I stedet kan de rulle nye funktioner ud som det passer dem.

Han kan godt forstå hvorfor nogle fans af serien er skeptiske over for denne nye model, men han er også overbevist om at det er den rette løsning. "Vi tror virkelig på det her. Vi har levet med dette produkt i mange år nu, og vi har brugt denne grænseflade", siger han, og forklarer at DICE internt har brugt Battlelog i over et år. "Ærlig talt, så er vi gamere, vi er selv Battlefield-fans, og vi ved hvor godt det her er".

Personligt er jeg blevet overbevist om systemets dyder, dels efter at have spillet i betaen, men også efter at have benyttet det hos DICE, da squad-styring faktisk virker i den version af spillet, vi prøver.

Det samme gælder selve gameplayet. Som sagt er ingen af de graverende problemer, der var tydelige i betaen, til stede denne dag, og i stedet kan jeg bare koncentrere mig om at nyde spillet. Battlefield 3 holder i multiplayer. Hvad end vi spiller Rush, de enorme og kaotiske Conquest-baner eller Team Deathmatch, som vi slutter dagen af med, så er indtrykket bundsolidt og mest af alt underholdende. Betaen var bare en beta. Det færdige spil er den ægte vare, i hvert fald vurderet ud fra det vi har set.

Battlefield 3
Battlefield 3
Battlefield 3
Battlefield 3
Battlefield 3
View comments

Relaterede tekster

Battlefield 3 - Back to KarkandScore

Battlefield 3 - Back to Karkand

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Første DLC-pakke til Battlefield 3 er landet. Nogle får den gratis, men hvis du ikke er blandt de heldige, vil du sikkert gerne vide om den er pengene værd. Svaret får du her.

Battlefield 3 (konsol)Score

Battlefield 3 (konsol)

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Rasmus er draget i kamp med Battlefield 3 igen, for denne gang at nærstudere Playstation 3- og Xbox 360-udgaverne af spillet. Læs alt her.

Battlefield 3 er gratis på Origin

Battlefield 3 er gratis på Origin

NYHED. Skrevet af Lee West

Når du nu alligevel højest sandsynligt holder fri i dag, så kan du måske bruge tiden på at installere Battlefield 3. Spillet er nemlig ganske gratis at hente på butikken...

Indlæser mere indhold