Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
previews
Resistance: Burning Skies

Resistance: Burning Skies

Lee har haft en PSV og det kommende Resistance: Burning Skies med hjemme til en prøvetur.

Skip

Resistance-serien har været en succes for Insomniac Games. Fortællingen om den alternative verden, hvor kimæer (Chimera) er uvelkomne gæster på jorden er mile fra Ratchet & Clank-seriens glade figurer. Her er det dommedag og ildevarslende transformationer, der i 1950'erne har udryddet det meste af verdens befolkning.

Først er det antaget at kimæerne er resultatet af en bunke eksperimenter der er gået galt, især da de spredes ved at inficere mennesker. Der går dog ikke længe før kimæernes avancerede teknologi, deres evne til at kontrollere vejret og meget andet hurtigt leder menneskene til at konkludere, at der er tale om en invasion fra rummet.

Derfor er det også ganske ironisk, at min rolle i spillet tager sin begyndelse på Ellis Island i 1951. Den lille ø ved indsejlingen til New York fungerede frem til halvtredserne som modtagelsesstation for indvandrere. Og efter alt at dømme er den atter engang modtagestation. Denne gang for de modbydelige kimæere.

Rustenbrune metalvægge danner mine lidet tilllokkende omgivelser, eksplosioner samt forvredne skrig former lydkulisserne, og ved min side ligger et lig under et tæppe, mens et drop i min arm indikerer, at jeg har været tæt på at ende i samme position. Mit navn er Tom Riley, og efter udstyret på det lille natbord at dømme er jeg ansat i brandkorpset. Således sætter jeg mig for at finde ud af hvor jeg er, og hvad der er sket. Jeg griber min brandøkse og hjelm og begiver mig på vej.

Resistance: Burning Skies

Tom Riley er modsat de tidligere figurer i Resistance-serien uden militærerfaring. Han er dog ikke uvant med at arbejde i pressede situationer, da hans arbejde som brandmand naturligvis kræver, at man kan holde hovedet koldt. Udvikleren Nihilistic Software forklarer, at de med personskiftet vil fortælle mere om begivenhederne inden Resistance 3, denne gang set ud fra en civilpersons øjne.

Noget der ligner en facehugger glider skræmt over gulvet for at forsvinde ned på næste etage i den ødelagte bygning. Jeg åbner den nærmeste dør og går ned ad de smalle gange. Og der står han: en modbydelig kimæer med ryggen til. Mit våben i denne omgang er alt andet end imponerende, noget der er ganske ulig mine tidligere oplevelser i serien. Men et par tryk på den berøringsfølsomme skærm resulterer i et par velplacerede hug med øksen, og kimæren splittes i et farverigt blodbad. Bingo: der var mit våben.

Jeg kan skimte et svagt orangerødt lys gennem sprækkerne på en dør, og da jeg åbner denne og træder ud på en balkon med fantastisk udsigt, der blandt andet inkluderer Frihedsgudinden, er det let at se Sonys lille håndholdte spille med musklerne. Solstrålerne skinner gennem en række svævende dommedagsmaskiner, ildkugler flyver gennem luften, eksplosioner lyser op bag ved de høje bygninger, og New York ser for alvor ud til at være ramt af invasionen.

Resistance: Burning Skies

Der er dog ikke meget tid til at nyde omgivelsernes mange farver, for en bunke kimæer vælter ud af et andet rum på balkonen, og livsfarlige stråler bringer min energi mod nulpunktet i et lidt for hastigt tempo. Jeg trykker på skulderknappen og aktiverer mit våben, der giver en gutteral knurren fra sig. Løbet begynder at rotere, og da det er oppe i fart bades balkonen i farverige dødstråler.

En række svævende droner placerer et skud i nakken på en allieret, og jeg får i den forbindelse at vide, at jeg kan markere flere mål på én gang ved at stryge fingeren over skærmen og derefter trykke på aftrækkeren. Så kan man kende Resistance-serien igen. De fantasifulde våben har altid været seriens kendetegn (udover modbydelige skabninger, der kunne gøre selv Gieger misundelig), så det er glædeligt at se mere end et traditionelt håndvåben blive tilbudt.

PSV'ens touch-funktioner udnyttes også på anden vis. Vil man benytte nogle af våbnenes sekundære funktioner, som eksempelvis at kaste granater, kan det ske ved at trykke lige der på skærmen, hvor du vil sende granaten hen.

Nærkamp sker ved at trykke på en lille knap i højre side af skærmen, og selvom de mange funktioner kan virke en anelse overvældende, er der tænkt over implementeringen, og man fornemmer at Resistance-serien vil passe godt til formatet. Især da PSV jo byder på to analoge sticks, hvilket man savnede på det ellers ganske fortræffelige Resistance: Retribution til PSP. Med den anke af vejen er vi allerede på vej mod, hvad der føles som et langt mere komplet Resistance-spil til en håndholdt.

Resistance: Burning Skies

Rundt om det næste hjørne venter der mig endnu en overraskelse i form af en gigantisk... ting, der har suget sig fast på en enorm udendørs vandbeholder. Flere velanrettede skud resulterer i en eksplosion, der sender vandbeholderen mod bygningen og bader den i vand.

Scenen skifter, og nu begynder omgivelserne mere at minde om interiøret i et rumskib end en gammel New Yorker-bygning. En stor pulserende krystal finder vej til mit våben og opsluges. Våbnenet gløder og jeg bliver gjort opmærksom på, at hvad jeg lige har været vidne til er én af mange våbenopgraderinger i spillet.

Et par skudepisoder senere og min tur i det kommende Resistance-spil er slut.

Det har været en positiv oplevelse, og faktisk en mere overbevisende præsentation end min tur med Uncharted på selvsamme hardware. Masser af fjender, interessante lokationer, to dual sticks og overskud til at levere masser af farveladefyldte effekter: Det er imponerende hvad udvikleren allerede nu kan presse ud af den lille håndholdte, og med tanke på hvordan lanceringsspil ofte halter på den tekniske side, lover Resistance: Burning Skies godt for fremtiden.

PS Vita forventes i butikkerne i februar 2012.

Resistance: Burning Skies