Dansk
Gamereactor
previews
Everspace 2

Vi har prøvet Early Access-versionen af Everspace 2

Claus prøvede spillet i Pre-Alpha, og nu er det altså i Early Access. Så hvad synes han?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Jeg fik adgang til Everspace 2's Pre-Alpha her i sommers, som du i øvrigt kan læse alt om her, og jeg kunne virkeligt godt lide det jeg oplevede. Jeg er stor fan af det første spil, og har smidt tæt på 100 timer i det spil på Steam, og jeg har det endda genoplevet det på Nintendo Switch også. Så jeg er i sagens natur ret stor fan af serien, så nu da jeg har fået adgang til Early Access-versionen, vil jeg snakke lidt om, hvad Rockfish Games har brugt tiden på siden mit sidste skriv om spillet.

Noget af det første man lægger mærke til, når man starter spillet op, er at der nu er rigtige stemmer sat ind i spillet. Da jeg sidst havde fornøjelsen af at høre på var ren tekst i stedet for reelt stemmeskuespil, og til tider var der sågar automatisk indtalte stemmer, som lød ganske robotagtige og forfærdelige. Nu er stemmerne fra det første spil dog tilbage, og det giver en hel anden oplevelse. Adam Roslins klon, som man spiller i Everspace 2, bliver spillet godt, og det gør de fleste karakterer man møder også. Der er dog også nogle af stemmerne som lyder ret amatøragtige, men de er for det meste ikke vigtige for historien, og høres ganske kort heldigvis. Stemmerne er dog ikke helt implementerede endnu, og senere mellemsekvenser har den samme kvindelige fortæller, som i Pre-Alpha-udgaven, så der er stadig et godt stykke vej for Rockfish Games inden spillet er færdigt.

Everspace 2
Everspace 2Everspace 2Everspace 2Everspace 2

Selve spildelen er dog ret uforandret og fungerer stadig ganske glimrende. Man styrer med musen, og tastatur, og skal så kæmpe mod en masse andre rumskibe. Disse kampe kan blive ganske intense, og er faktisk ret udfordrende, specielt hvis man ikke helt har det rette niveau, eller besidder det rigtige udstyr. Jeg måtte i starten "grinde" en del for at nå et niveau, hvor jeg kunne klare en af hovedmissionerne, men der skulle kun et niveau mere på, før det gik ganske nemt. Everspace 2's kerne er nemlig lidt ligesom Diablo, og lignende spil, hvor man får tilfældigt udstyr når man besejrer fjenderne. Dette udstyr kan så have forskellige farvekoder, for at indikere hvor god kvalitet udstyret er. Der er skjolde, våben, radarer, missiler og den slags, som alle kan fås i forskellige farver, og får men et lilla våben, så er du godt kørende de næste mange timer, men dem finder man ikke mange af, så for det meste skal man klare sig med det man har. Heldigvis kan alle tingene man finder opgraderes en gang til et bedre niveau. Så man kan rigtig nørde, med at få ens skib til at klare sig bedre i kamp. Faktisk har Everspace 2 en masse muligheder for at opgradere sit skib, for der er mange rollespilsmekanikker man kan lege med.

Udover de ting man finder til sit skib, når man har "dog fights" med de mange skibe som vil en til livs, så har man også egenskaber, som man som skibets kaptajn får for hver femte niveau, og udover det får ens kumpaner, som man møder, også nye evner, som man skal opgradere hen ad vejen. Disse er eksempelvis en bedre reparation af ens skib, eller at der kommer energikugler, som heler ens skjold mens man kæmper med de forskelle lovløse, som er i galaksen. Vi er dog ikke færdig med opgraderingscirkusset endnu, for man kan også finde nogle Tokens, som man skal have tre af, og når man har det kan de aktiveres, hvorefter man får et point, man kan tildele sit skib, så det kan uddele mere skade, eller så det kan tage flere tæsk. Det er faktisk ganske overvældende hvor meget man kan opgradere, indtil man lige så stille for mere og mere styr på alle de opgraderingsmuligheder der er.

Som jeg har nævnt handler Everspace 2 om loot når alt kommer til alt, og der er derfor også rigelige muligheder for at skaffe sig bedre udstyr. Man kan låse op for højrisikoområder, hvor udfordringen er stor, men belønningerne er mange. Disse kan man via kortet hoppe til, mens man flyver med noget der kan sammenlignes med, Hyper Speed i Star Wars, og Warp i Star Trek. Her kan der også dukke små sidemissioner op, som man kan vælge at flyve til. Det er for det meste små bagholdsangreb, eller nødsignaler man kan efterforske. De tager ikke mange minutter, og giver erfaringspoint, og mere loot.

Everspace 2
Everspace 2Everspace 2Everspace 2Everspace 2

Det hele handler dog ikke kun om loot, der er også små gåder som skal løses. Det kan være ødelagte skibe, som man skal ind i, men måden hvorpå man kommer det, er gemt bag gåder. Det kan være man skal finde en energikube, som forsvinder inden for et minut, som så skal placeres det rigtige sted, inden tiden løber ud. Man kan også møde asteroider, som man kan sprænge i stykker, hvis man aktiverer detonatorerne indenfor et lille tidsrum. Disse små gåder er ganske forfriskende i et spil, som i bund og grund går ud på at skyde sine fjender i stykker.

Everspace 2 er meget ambitiøst, og spillet kommer til at få et enormt univers med syv til otte systemer, som man sagtens kan lægge dusinvis af timer i hver, hvis man gerne vil finde alle de små hemmeligheder og sidemissioner. Jeg brugte mere end 10 timer bare i det første system, og har stadig ikke fundet alle de ting man kan der. Det første spil var meget lineært, men her kan man gøre hvad man vil, når man vil. For udover at alt det jeg har nævnt, kan man også bare fragte gods imellem de mange stationer, som hver har deres egen økonomi, hvilket betyder man kan tjene mange penge ved at købe lavt og sælge højt. Man kan dog ikke undgå at kæmpe helt, så det er ikke en ren handelssimulator.

Historien er det sidste som jeg fik lov til at opleve, som var anderledes end det preview jeg tidligere har skrevet. Man spiller som klonen af Adam Roslyn, som sjovt nok hedder det samme som originalen. Ens ven kommer til skade, og så får man hjælp af en gut der hedder Dax, som forsøger at guide en til at kunne finde en redning til vennen. Man skal så flyve til forskellige systemer, og eksempelvis stjæle en kunstig intelligens, som skal åbne for at man kan flyve til en ny og ukendt del af universet. Lige inden denne rejse bliver Dax slået ihjel af den originale Adam Roslyn, hvilket er en smule forvirrende. Jeg vil ikke spoile mere, men historien er organisk fortalt, og ganske spændende, så jeg glæder mig til at dykke dybere ned i spillet, i takt med at Rockfish Games får mere indhold implementeret.

Everpace 2 har et kæmpe potentiale, som jeg vist også skrev sidst, så jeg glæder mig til at se hvad fremtiden bringer for dette ambitiøse spil. Det er som sagt i Early Access, og kan købes på Steam.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Everspace 2

Everspace 2

PREVIEW. Skrevet af Claus Larsen

Her er vores førstehåndsindtryk af Rockfish Games' ambitiøse efterfølger.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.