Dansk
Gamereactor
previews
It Takes Two

It Takes Two er et nyt kooperativt eventyr fra folkene bag A Way Out

Hazelights kommende co-op titel udkommer senere i denne måned. Jeg har haft mulighed for at prøve det med min kammerat, og vi var meget begejstrede!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg fik for nyligt lov til at høre Josef Fares fortælle om Hazelights kommende titel It Takes Two til et preview event, og fik efterfølgende - sammen med en kammerat - lov til at få spillet i hænderne og prøve det nye kooperative eventyr. Her er kort om min oplevelse både med hvad den karismatiske instruktør Josef Fares havde at sige og min tid med hands-on på spillets første to levels.

HQ

Hele eventet startede med den trailer som afslørede It Takes Two tilbage i 2020 ved The Game Awards-showet. Hvis du ikke har set den trailer endnu, så råder jeg dig stærkt til at få den set her ovenover. Det er i min mening en virkelig velkomponeret trailer, som både giver indblik i historiens narrativ, samt lægger et fokus på spillets utrolig store variation af gameplay mekanikker. For det er nemlig dét som spillet gør godt - variation. Josef Fares har udtalt tidligere, at hvis nogen spiller kommer til at kede sig med spillet, så vil han personligt give dem $1000 - og jeg tror ærligt talt ikke at han kommer til at skulle af med nogle penge med spillet mere end 25 mini-games og unikke level-designs.

Fares er manden bag spillene Brothers: A Tale of Two Sons, A Way Out og nu It Takes Two. Han har tidligere en baggrund som filminstruktør, og dette kan også ses i måden han fortæller sin historie på. Spillet stiller nemlig ikke spilleren overfor nogle valg, men har derimod valgt narrativet for spillerne - lidt ligesom en interaktiv film. Historien er altså allerede færdig, og du er i princippet bare med for turen. Det er så ikke ensbetydende med at det ikke er en tur værd for det er det helt sikkert!

It Takes TwoIt Takes Two

It Takes Two er bedst beskrevet som en romcom, og handler om ægteparret Cody og May, som er ved at vokse fra hinanden. Cody er en mere afslappet familiefar, som tager tingene som de kommer, mens May er uddannet ingeniør, karrierekvinde og har et stramt tidsprogram. Allerede fra start af får spillerne indblik i deres komplicerede parforhold, og deres intention om at skilles. Desværre bliver deres datter fanget i denne kommende skilsmisse, og da Cody og May afslører deres planer om skilsmisse, tager datteren det ikke godt. Hun har skabt to voodoo dukker af forældrene, og kommer til - ved et uheld - at fortrylle Cody og May om til deres tilsvarende voodoo-dukker. Cody er en ler-dukke, mens May er lavet af træ - en passende metafor for forældrenes personligheder.

Spillet følger Cody og May's rejse for at komme tilbage til deres originale kroppe, og de bliver guidet af Dr. Hakim - en passioneret talende bog ved navn Book of Love med en tyk italiensk accent, og en helt perfekt comic-relief til det ellers tunge emne. Det hele lægger godt op til et eventyr i bedste Pixar-stil, og selve det visuelle passer utrolig godt til Pixar-fortællingen. Universet er realistisk, men set fra voodoo dukkernes perspektiv, og små genstande bliver store forhindringer for de små dukker, som skal finde vej tilbage til deres datter. Det er i disse forhindringer at størstedelen af gameplay'et kommer til at foregå, dog med et vidunderligt fantasi twist.

It Takes TwoIt Takes Two

Alt i spillet er skruet sammen om kooperativt gameplay. Den ene spiller tager rollen som Cody, den anden som May, og selvom de spilles ens i grund-spillestilen, så er de hver unikke i hvert level. Som Fares siger, så kommer spilleren ikke til at kede sig, og hvert enkelt level er skruet sammen helt unikt med unikke gameplay scenarier og lokationer. Ved eventet blev en ny gameplay trailer afsløret (som I kan se nederst), og Fares fortalte, at når May og Cody diskuterer noget bliver det til virkelighed. Blandt andet fortæller Cody, at han ikke kan stoppe tiden, og May siger, at hun ikke kan være flere steder på samme tid. Det forvandles til en gameplay mekanik i et level, hvor Cody kan styre tiden, og May kan klone sig selv.

Et andet eksempel er da parret snakker om deres attraktion. De er ikke tiltrukket af hinanden, og det bliver til et level med en magnet-mekanik, hvor de to spiller kan tiltrække eller skubbe hinanden fra hinanden. Der er helt utrolig meget variation i spillets gameplay mekanikker, og jeg er spændt på at se hvad It Takes Two ellers har oppe i ærmet i løbet af dets 14-15 timers gennemspilning.

Da jeg fik spillet i hænderne spillede jeg It Takes Two's første to levels, og jeg vil forsøge at undgå at spoile noget, og kun fortælle om min oplevelse på overfladen. Til at starte med kan jeg fortælle, at jeg sad med et kæmpe stort smil set hele min spil-gang med It Takes Two på ca. 2-3 timer. Spillet ramte en masse nostalgiske følelser, og der var på den korte tid både scener som var seriøse, men også mange scener hvor jeg højlydt grinte sammen med min spil-kompagnon.

It Takes TwoIt Takes Two

I det første level - som var en bane baseret på værksteds-skuret og alt værktøjet derude - blev jeg trukket tilbage til min tid med Toy Story 2-spillet tilbage i 2000, og May og Cody skulle bane sig vej gennem diverse værktøjskasser og skøre apparater. En af hoved-mekanikkerne, som blev introduceret i dette level var en støvsuger, hvor den ene part skulle suge den anden op og skyde ham/hende på tværs af banen for at komme videre. Alt var som sagt co-op og nærmest alle handlinger krævede teamwork, og efter lidt tid var det helt naturligt at samarbejde omkring alting. Senere i banen fik Cody fat i et søm, som kunne kastes med og sættes fast i vægge, samt fløjtes tilbage til Cody i bedste Yondu-stil (fra Guardians of the Galaxy), mens May fik hænderne i et talende hammerhoved, som hun kunne slå ting i stykker med, og bruge Codys søm på væggen til at svinge sig i. Ligesom A Way Out er spillet altid i split-screen med undtagelse af tidspunkter hvor de to spillere deler skærmen, og ligesom i A Way Out fungerede dette exceptionelt.

Jeg kunne i princippet blive ved og ved med at skrive løs om min mildest talt forrygende oplevelse med It Takes Two, men jeg vil holde igen og lade jer opleve det selv. Spillet havde egentlig oprindeligt bevæget sig lidt under min radar, og der er først lige blevet udgivet endnu en trailer til spillet, men efter min tid med hands-on, så kan jeg med sikkerhed sige, at det er det spil jeg ser mest frem til i starten af 2021. Co-op er ikke død, og Josef Fares og Hazelight er med til at holde co-op-genren i live.

De fleste spil fokuserer på singleplayer oplevelsen, og co-op er en ekstra tilføjelse, men ikke her. Fares fortalte, at han elsker co-op spil, og at spillere også gør, så hvorfor ikke lave spil til sit publikum?

It Takes Two udkommer d. 26 marts til PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S og PC, og når du køber spillet så får du - ligesom man gjorde med A Way Out - også et friend-pass, så du og din spil-kammerat kan gennemføre spillet sammen.

Jeg glæder mig helt utroligt til dette kooperative Pixar-lignende eventyr og kan ikke få hænderne ned efter min hands-on oplevelse, og håber at jeg har fået nogle af jer med på hype-vognen! Hold øje med dette spil, og alt andet på Gamereactor.

HQ
It Takes Two

Relaterede tekster

It Takes TwoScore

It Takes Two

ANMELDELSE. Skrevet af Martin Lindgaard Svane

It Takes Two er Hazelights næste kooperative eventyr, som blander indlevende historiefortælling med fortræffeligt banedesign og unikt kooperativt gameplay.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.