Dansk
Gamereactor
previews
Deathloop

Deathloop - Preview

Vi fik lov til at se det nye spil fra Arkane Lyon i aktion.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Fornyeligt deltog jeg i en pressekonference omhanlende Arkane Lyon's kommende first person shooter Deathloop, hvor jeg blev præsenteret for en masse nyt gameplay og også fik en snak med Dinga Bakaba (game director) og Sébastien Mitton (art director) om den meget imødesete titel.

HQ

Vi fik blandt andet lov til at se spillets åbning, hvor hovedpersonen Colt ankommer til kystbyen Blackreff for første gang. Vi fik også et mindre glimt af, hvordan han er forbundet til den rivaliserende snigmorder Julianna, der er fast besluttet på at stoppe Colt og ødelægge den tidsløkke, der omkranser spillets ø.

Kort fortalt går historien i Deathloop ud på, at Colt må finde en måde hvorpå, han kan dræbe otte mål rundt omkring på øen (de såkaldte Visionaries), der er ansvarlige for tidsløkken. Men da denne opgave ved første øjekast virker helt umulig, skal Colt udspionere sine mål og på denne måde finde den mest effektive måde at eliminere dem på. Og det skal gå stærkt, for når dagen er omme, starter tiden forfra, og du må prøve igen, hvis du ikke fik has på dem alle.

Til at starte med var jeg noget bekymret over, hvorvidt tidsløkken ville diktere din spillestil og begrænse den frihed, der typisk kendetegner Arkanes spil. Men efter at have set mere gameplay (inklusivt et veltilrettelagt snigmord), virker det mere til, at det er et værktøj, Colt kan anvende til sin egen fordel. For godt nok genstartes verden, men Colt bevarer sine våben, evner og, vigtigst af alt, information fra de tidligere forsøg. Så selvom missionen mislykkes, og de eliminerede mål har rejst sig fra graven, så er du både bedre udrustet og klogere, når du næste gang gør endnu et forsøg.

Deathloop

Deathloop er dog ikke en rougelike, selvom systemet kan antyde det. Bataba forklarede omkring dette: "At gennemføre en dag er ikke et 'run.' Spillet er en historie; det er en kampagne ligesom Dishonored, men i stedet for hver gang at spille igennem et separat niveau, bestemmer du selv, hvordan du vil gribe det an. Det dikterer vi ikke." Der er nogle få tilfældige elementer, såsom hvilke våben en NPC vil anvende på en given dag, men det er en narrativ single-player oplevelse, der i dets kerne handler om at udforske og komme op med en specifik plan til at udføre dine opgaver. Derfor er konstante fremskridt også helt vitale.

Colt kan få fingrene i et stort arsenal af våben og overnaturlige kræfter, som han bevarer, når dagen begynder på ny. Våben kommer i forskellige rangordener og har evner, du kan opgradere for at få adgang til unikke funktioner. Når det kommer til de overnaturlige kræfter, ser man tydeligt indflydelsen fra Dishonored, da de lader dig teleporte, kaste rundt med fjender og endda forbinde fjenderne, så når du dræber en, følger resten trop. For de virkeligt hardcore-spillere er det dog muligt at slå progression fra, så du starter hver dag med at viske tavlen ren og må kæmpe dig igennem udelukkende med Colts mest basale evner.

Kampsystemet virker til at have Arkane Lyons velkendte flow, så det hele ser meget naturligt og strømlinet ud. Bakaba beskrev udviklerens syn på Deathloop i en enkel sætning, der indkapsler, hvad vi kan forvente: "Det er Dishonored med skydevåben." Og det fremgår ganske tydeligt, i både måden hvorpå din karakter bevæger sig, stealth-mekanikerne og de overnaturlige evner.

Selv med alle værktøjer og evner til rådighed er Deathloop langt fra nogen walk in the park. Det er meningen, at du skal fejle undervejs, og at du skal udfordres. Babaka kom kort ind på dette og fortalte: "Det er ærlig talt ikke noget helt nemt spil. Men der er trods alt et mainstream-spil." Som jeg har forstået det, så er det meningen, at spillet skal være svært i starten, da Colt (udover sin drabelige profession) er en relativ normal person. Men som spillet skrider frem, og du bliver mere veludrustet, byttes sværhedsgraden i kamp ud med mere logistiske udfordringer i forhold til puzzles, og hvordan du får has på alle mål inden for den stramme tidsramme. Det skyldes, at de regulære fjender udgør en mindre trussel, i takt med at Colt bliver stærkere - men det betyder ikke nødvendigvis, at du skal skyde til højre og venstre for at få ram på dine mål senere i spillet, selvom det bestemt også er en mulighed.

DeathloopDeathloop

Spillets verden er opdelt i fire regioner, der kan besøges på fire tidspunkter af dagen (morgen, middag, aften og nat). Hver lokation har unikke områder at udforske og særlige aktiviteter, alt afhængig af tidspunktet for dit besøg, og hvilken viden du besidder. For eksempel kan du mangle en kode for at komme igennem en aflåst dør. Efter et par genstarter, er du måske stødt på koden andetsteds i din efterforskning og kan vende tilbage i en anden tidsløkke for at åbne døren op. Der er ligeledes små sidemissioner undervejs, der for eksempel kan belønne Colt med nye våben, så fokus er ikke kun på det overordnede plot.

Som vi har set i spillets forskellige trailere, så er Julianna et af de vigtigste elementer i Deathloop. Hun er, som tidligere nævnt, Colts rival, og hun har kun et mål: at eliminere ham med alle tænkelige midler. Det gør hun ved at dukke op, når Colt er i nærheden af sit mål, udrustet med masser af våben og tricks, som for eksempel evnen til at forklæde sig som en normal NPC. Julianna kan spilles af en anden spiller eller spillets AI, men selvom hun er central for spillet, så har hun ikke sin egen story arc. Denne invasions-mekanik er et forsøg på at tilføje ekstra spænding og dybde i et single-player spil. For den invaderende spiller, handler det lige så meget om at bremse Colt, som om at dræbe ham, da begge karakter, uanset udfaldet af deres duel, vil være i live, når tidsløkken genstarter.

DeathloopDeathloop

Med Deathloop som en tidsbegrænset konsolekslusiv, kan vi se frem til, at konsollens hardware bliver udnyttet til fulde. Det vil sige, at DualSense-controllerens mange funktion igen vil blive brugt, ligesom at hardwarens hurtige indlæsningstider, forhåbentligt vil have en gavnlig virkning på spillets flow. Arkanes målsætning er 60fps og 4K på PS5, men vi må se, hvordan det spænder ud, når spillet udkommer.

Jeg ser ikke mindre frem til Deathloop efter Arkanes præsentationen. Visuelt ser det meget imponerende ud, kampsystemet virker dynamisk og intenst, og dets historie er pakket med mysterier, der allerede nu gør mig nysgerrig på, hvad det hele mon ender ud i. Selvom konceptet ved første øjekast virker en anelse forvirrende, så ved vi allerede, at Arkane Lyon kan lave fantastiske spil, og det ser indtil videre ud til, at Deathloop bliver endnu et i rækken.

Deathloop
DeathloopDeathloopDeathloop
Deathloop
DeathloopDeathloop

Relaterede tekster

DeathloopScore

Deathloop

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Deathloop virkede først alt for avanceret, men det skulle vise sig at være simplere end først antaget. Det betyder dog så sandelig ikke at det er dårligt.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.