Dansk
Gamereactor
previews
Humankind

Humankind - Et kig på Amplitudes magnum opus

Vi har spillet det ambitiøse strategispil, der lader dig genskrive menneskehedens historie.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Humankind skulle oprindeligt udkomme sent i april, men er nu blevet udskudt til d. 17. august. Den ekstra udviklingstid, ser ud til at have gjort spillet godt, for det var et interessant strategispil, som jeg fornyeligt fik lov til at prøve til et preview-event, hvor jeg næsten gennemførte en komplet session.

For dem der ikke ved, hvad et 4X strategispil er, så er det titler, der er bygget om omkring de fire elementer udforsk, udvid, udnyt og udryd (ja, det burde hedde 4U på dansk!). Humankind passer perfekt ind i denne kategori, da det er et omfattende strategispil, hvor du skal forsøge at omskrive menneskehedens historie gennem krig, diplomati og folkevandringer for at styrke din egen civilisation. Spillet anvender et turbaseret system ligesom for eksempel Civilization, hvilket betyder, at når du har gennemført alle handlinger i en tur, tager tiden et lille spring frem, og du kan endnu engang gå processen igennem.

Da spillet er baseret på ideen om at genskrive menneskehedens historie, starter Humankind i den neolitiske periode (den tidlige stenalder), hvor agrikultur giver datidens samfund mulighed for at ekspandere. Dette er spillets første "æra," som er spillets måde at skelne mellem historiske spring. I denne epoke er dit mål at udforske landskabet og udvide dine stamme ved at finde forskellige "kuriositeter" rundt omkring på kortet. Disse giver dig mulighed for at få udvide dine madreserver og ekspandere din stamme, samt at optjene de vigtige ressourcer Science(der lader dig udvikle ny teknologi) og Influence (der muliggør territorial ekspansion). Når du har fundet kuriositeter og ressourcer nok, optjener du de stjerner, der er nødvendige for at avancere til den næste æra.

Stjerner får du ved at opnå milepæle i specifikke udfordringer. For den neolitiske æra kan det for eksempel være at have fire forskellige stammer eller at tæmme to typer af dyr. Dette er en af måderne Humankind adskiller sig fra andre strategispil på, da tiden så at sige står stille, indtil du har stjerner nok til at avancere til en ny æra. Når du har stjerner nok, kan du også vente med at avancere (eksempelvis fra den neolitiske tid til antikken) og i stedet samle flere stjerner og ressourcer, inden du tager det store skridt.

HumankindHumankind

Dette bringer mig til det næste vigtige punkt, der adskiller Humankind fra andre strategispil, hvilket er "fame rank." Denne score indikerer, hvor aktiv en civilisation har været i løbet af spillet. Det leder ikke til en garanteret sejr, men har en spiller samlet ekstra mange stjerner, bygget vidundere og opdaget sjældne naturfremkomster (hvilket resulterer i en høj score) besidder denne typisk også en meget slagkraftig civilisation.

Men hvad sker der, når man avancerer en æra? Hver gang du samler stjerner og avancerer historien, får du muligheden for at vælge en kultur. Kulturer fungerer som en måde at definere din civilisation på, og de afspejler den givne epoke. I antikken kan du for eksempel vælge mellem egyptere, babyloniere og mykenere (tidlige grækere) for at nævne et par stykker, mens at du i den klassiske æra kan være alt fra romere til hunnere og mayaer.

Hver kultur har en række bonusser, der definerer den. Egypterne anses som dygtige planlæggere og har forøget produktion i deres byer. De kan også konstruere pyramider og anvende den unikke Markabata-enhed. Romerne er på den anden side mere rustet til krigsførelse og har en ekstra plads i hver eneste legion. Det unikke ved systemet er, at du ikke er bundet af dit tidligere valg. Du kan for eksempel være de mesoamerikanske olmekere i den antikke æra og derefter drage over Atlanten og spille som grækerne i den klassiske epoke. Du bevarer endda såkaldte lecacy units hver gang du skifter æra, så du kan ende med en meget blandet landhandel, da der er i alt seks epoker i løbet af spillet.

Når det kommer til at opbygge din civilisation, virker Humankind ikke meget anderledes end så mange andre strategispil. Du har byer, der kan ekspanderes ved at konstruere bygninger og distrikter, og der er ikke rigtigt noget unikt over disse mekanikker. Det samme gælder teknologitræet. Du vælger, hvilken teknologi du vil udvikle, og et par runder senere kan du høste gevinsten. At det virker velkendt, er ikke nødvendigvis negativt, da det gør spillet nemt at komme i gang med, hvis du i forvejen har kendskab til genren.

Spillets kampsystem er dog en smule anderledes. Det er turbaseret og giver dig et begrænset antal træk per runde. Det største problem ved systemet er, at kampene stort set er afgjort på forhånd, da du sort på hvidt kan se hvilket hær, der er den stærkeste, og hvordan de forskelle enheder matcher op. Da der er meget lidt taktisk spillerum, vil en på papiret ulige kamp kun meget sjældent kunne vindes på kamppladsen.

Diplomati virker stadig til at have nogle knaster, der skal høvles af inden lanceringen. Amplitude har tydeligvis brugt en masse energi på dette element, men det føles unødigt kompleks. Der er masser af muligheder, men hvis spillet ikke forklarer systemet bedre, vil vi sikkert ende med alligevel at skulle afgøre vores stridigheder på slagmarken.

Humankind
Gamestar

I modsætning til andre spil i genren, hvor du spiller som historiske skikkelser, laver du her din egen avatar. Du kan udforme din avatar med diverse pyntegenstande, der tilpasser sig alt efter, hvilken civilisation du vælger. Din avatar kan også anvendes af dine venner som en in-game fjende i deres eget spil, hvilket er et lille, fint personligt aftryk.

Om Humankind kan skubbe Civilization af tronen som det bedste 4X strategispil, er nok tvivlsomt. Men det tyder dog på, at vi får en værdig udfordrer, og derfor ser jeg stadig frem til at skrive min egen historie i Humankind.

HumankindHumankindHumankind
Gamestar
Gamestar

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.