Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Rainbow Six: Extraction

Rainbow Six: Extraction - Preview

De hårdt prøvede operatører skal denne gang samarbejde om at besejre monstre og biologiske trusler.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Rainbow Six-serien har efterhånden sig til et stort franchise, der har tryllebundet fans af taktiske skydespil i mere end to årtier, siden originalen udkom i 1998. Personligt blev jeg fanget af Rainbow Six: Vegas, og har spillet alle kapitler siden. Særligt det seneste i rækken, Rainbow Six: Siege har imponeret, da spillet konstant er vokset sig større takket være Ubisoft konstante support, og spillet er endt op med at blive sit helt eget miniunivers med masser af baggrundshistorier for de enkelte operatører. Operatørerne har efterhånden prøvet lidt af hvert, men nu kommer de på en hel ny prøve...

I Rainbow Six: Extraction kæmper du mod en biologisk trussel på bedste Resident Evil-maner. Oprindeligt skulle spillet havde heddet Quarantine, men den virkelige pandemi gjorde, at Ubisoft ændrede navnet. I modsætning til Siege er Extraction ikke et PvP-spil, men i stedet en kooperativ oplevelse sat i det samme univers. En fremmede livsform har invadereret Jorden og er begyndt at kontaminere mennesker og områder, samt at skabe nogle ret uhyggelige monstre. Stealth og listefødder er derfor vejen frem, hvis du skal have en chance mod truslen fra det ydre rum.

HQ

Jeg fik lov til at prøve kræfter med spillet i lidt over to timer, og som Rainbow Six Siege-veteran, var det svært at mærke den store i styringen. Spillet bruger den samme engine, de samme spilmekanikker og endda de samme karakterer. Men de nye fjender og fokusset på stealth ændrer dog radikalt på oplevelsen. Gameplayet minder på ingen måde om, hvad vi finder i Sieges hardcore online-multiplayer, hvor hurtige reflekter og præcision er vejen frem.

I Extraction trænger du ind på et isoleret område i karantæne, hvor du skal udføre en række forskellige opgaver. Der er for eksempel Rescue (hvor du skal redde en operatør, der er fanget af det fremmede plasma) eller Triangulation (hvor du skal aktivere computerterminaler). Du skal igennem tre af denne slags missioner for at gennemføre et enkelt run.

Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction

Hvad der driver dig frem, er muligheden for at få optjene erfaringspoint. Afhængig af hvor mange opgaver du succesfulde udfører succesfulde får du en stor sum point. Udfordringen består i, at skulle du fejle undervejs på din mission, får du slet ingen erfaring, og din operatør bliver endda midlertidig utilgængelig. Det er altså en form for risk-reward system, hvor det nogle gange bedst kan betale sig at trække sig tilbage for at bevare de allerede optjente belønninger.

Fjenderne i Extraction kommer i mange former. Den ene er et biologisk mareridt, der er lidt som en stor oliepøl, der konstant spreder sig og konsumerer alt på sin vej. Der er også mere klassiske monstre, som der popper ud af røde pupper rundt omkring på kortet. For du elimineret fjenderne, inden de udklækker, vil du typisk få det lidt nemmere med de øvrige objektiver. Som forventet er monstrene ikke de skarpeste knive i skuffen og nogle af stealth-mekanikkerne virkede en tand for effektive. Så længe jeg havde lyddæmper på mit våben, var det sjældent monstrene nåede at skade mig, inden de var forvandlet til en klamp pøl på gulvet.

HQ

Når det kommer til operatører, kunne jeg vælge mellem ni af slagsen fra Siege som for eksempel Doc, Sledge, Finka og Alibi. Jeg følte ikke, at alle operatørerne var lige velegnede til spillets mekanikker, og Ubisoft forklarer selv, at de primært har gået efter at inkludere de mest markante fanfavoritter. Der vil også komme flere operatører til løbende, så forhåbentligt er nogle af disse skræddersyede til PvE-funktioner.

Ud fra min korte tid med spillet, er jeg fortrøstningsfuld omkring Rainbow Six: Extraction. Det virker til at være underholdende på rigtig mange parametre, men jeg har dog også en del bekymringer. Det stealth-centrede gameplay kombineret med den intense skydedel fra Rainbow Six: Siege virker ikke som det mest naturlige ægteskab, og jeg kan godt blive lidt i tvivl om, præcist hvilken målgruppe spillet satser på at ramme. Siege er i forvejen et glimrende spil med et stort community, og at Extraction mere er et spinoff (endda til fuld pris), vil måske være en skuffelse for mange spillere, der havde håbet på en hel ny oplevelse.

Når det er sagt, så går der ikke lang tid, inden du selv kan vurdere, hvorvidt spillet er noget for dig, da Rainbow Six: Extraction udkommer den 16. september.

HQ
Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction
Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold