Dansk
Gamereactor
previews
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - Preview

Det lettilgængelige alternativ til den hardcore serie, får igen lov til at folde vingerne ud.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Monster Hunter-serien er næsten ikke til at komme udenom for tiden. Tilbage i marts fik vi det glimrende Switch-eksklusive Monster Hunter Rise, og tidligere på året havde spillefilmen af Paul Anderson premiere i de europæiske biografer. Nu står den så på mere monsterjagt, da efterfølgeren til Nintendo 3DS-spillet Monster Hunter Stories udkommer i næste måned. Inden lanceringen fik vi lov til at prøve spillets første to kapitler, og det tegner ganske lovende.

Begivenhederne i Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin er fuldstændigt separate fra det tidligere spil, så du behøver ikke at støve din 3DS af for at forstå handlingen. Du spiller som barnebarnet af en legendarisk dragetæmmer kendt som Red, der stammer fra den smukke tropiske Hakolo Island. I spillets åbning lærer vi, at Rathalos (læs: drager) på mystisk vis forsvinder, og samtidig får du et mystisk æg, du skal passe på og senere udklække. I løber af spillet skal du finde ud af, hvilke hemmeligheder ægget gemmer på, samt hvordan det relaterer til dragernes mystiske forsvinden.

Monster Hunter Stories mindede mig i sin tid om Mario & Luigi-serien, da spillet tog elementer fra et actionfyldt spil og omdannede det til klassisk turbaseret rollespil. Monster Hunter Stories 2 er ligeledes meget anderledes end hovedspillene, men konceptet er dog det samme. Du drager ud på en dramatisk rejse, besejrer vældige monstre og anvender deres skind, pels og lignende til at lave en våben og rustninger, der lader dig besejrere endnu farligere monstre.

Det er ikke kun turbaseret kamp og en lidt mere tegnefilmsagtig grafiskstil, der får dette spil til at minde en anelse om Pokémon. Du kommer nemlig også til at træne dit eget lille hold af monstre. Du får fat i nye monstre ved at finde æg, der typisk er gemt i grotter. Når de udklækker, vil monstret så blive tilgængeligt i kamp. Ligesom i hovedspillet har hver af disse monstre, deres egne unikke talenter, og du kan endda kombinere monstrenes evner gennem den såkaldte Rite of Channeling. Jeg har altid været stor fans af seriens monstre, så at kunne kæmpe med dem og ikke blot mod dem, var meget tilfredsstillende.

Som nævnt har spillet turbaseret kamp, hvilket er en stor afveksling fra det brutale og udfordrende action-gameplay i seriens hovedspil. Systemet fungerer som en avanceret gang sten-saks-papir, da der er tre basale angrebstyper (kraft, teknik og fart), og for at få overtaget, skal du aflæse din modstanders taktik og vælge et angreb, der modsvarer deres træk. Du kan også udføre kraftfulde synkrone angreb, hvis dig og dit monster på samme tid udfører den samme type angreb.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Ligesom i hovedspillet kan du specifikt gå efter enkelte kropsdele med dine angreb, hvilket giver flere ressourcer. Du kan også skifte våben midt under en kamp, da de forskellige våben ikke er lige effektive mod alle typer af monstre. Hvilke specialangreb, du kan vælge, afhænger af, hvilke monstre du har på dit hold. Hvis du eksempelvis har en Pukei-Pukei kan du bruge et angreb, der forgifter dine mostander og gør dem ekstra modtagelige over for skade.

Udover kampe er udforskning en vigtig del af gameplayet, og her kan du også drage nytte af dine monstre - igen lidt ligesom i de klassiske Pokémon-spil. Pukei-Pukei kan skræmme små fjender væk, så du slipper for kamp, og Velocidrome kan lade dig forcere mindre forhindrer og nå højere platforme. Ved at have den rette sammensætning af monstre, kan du finde skjulte skatte, så når du sætter dit hold, er det værd også at have udforskning med i ligningen.

Udover meget skarpere grafik og selvfølgelig en ny historie, hvad er så de nye elementer i Monster Hunter Stories 2? Først og fremmest er der mange flere monstre i denne omgang, og flere af dem er nye ansigter fra World og Rise. Tidligt i spillet fik jeg den nuttede Paolumu på mit hold, og jeg så Great Izuchi fra Rise i horisonten. "Scoutflies" fra World er også blevet inkluderet som en alternativ måde at opspore dit bytte på. Her vil disse lede dig direkte til monstret, hvis du følger de rette spor og ledetråde.

Selvom jeg havde tre fornøjelige timer med spillet, så stødte jeg dog også på et par skønhedspletter. Det første har at gøre med kampene. Ofte kæmper du sammen med en allieret karakter og dennes monstre, men du kan kun styre din egen karakter. Dette giver nogle gange problemer, hvis eksempelvis både dig og din ven vælger at heale et monster i den samme tur. Det er også lidt ærgerligt, at hvert område er hegnet ind af indlæsningsskærme. Dette var nødvendigt i de ældre Monster Hunter-spil grundet hardware-begrænsninger, men Rise illustrerede, at serien godt kunne kapere en åben verden på Switch.

Stories 2 virker lige så charmerende som sin forgænger, og jeg kan næsten ikke vente med at se, hvad der gemmer sig på den anden side af spilles åbningtimer. Det bliver vi alle sammen meget klogere på, når Monster Hunter Stories 2 udkommer til Nintendo Switch og PC den 9. juli.

Monster Hunter Stories 2: Wings of RuinMonster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.