LIVE
HQ
logo hd live | Call of Duty: Vanguard Open Beta
See in hd icon
Dansk
Gamereactor
previews
Far Cry 6

Vi har spillet en masse Far Cry 6

Vi har brugt en række timer på øen Yara for at få et bedre overblik over hvad det næste Far Cry-kapitel kan byde på.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Vi har faktisk allerede set ret meget fra Far Cry 6 i løbet af de sidste par måneder. Ubisoft har nærmest bombarderet os med trailere, som alle giver et lidt bredere og dybere kig på spillet, både hvad angår historien, selve verdenen og naturligvis skurken: Giancarlo Espositos Anton Castillo. Men her inden lanceringen fik vi alligevel lige muligheden for selv at spille det, og vi spillede faktisk de første par timer, hvor vi udforskede Yara, mødte rebellerne der fører oprøret mod Castillo, og vi stod endda foran manden selv.

Hvis du endnu ikke har kigget nærmere på den narrative opsætning i Far Cry 6, så er den ret genkendelig, hvis du altså før har spillet tidligere kapitler i serien. Det er ment på en kærlig måde, men selvom detaljerne kan være vidt forskellige, så er rammen stadig at du kæmper imod en magtfuld diktatorisk leder, der har sat sig tungt på et større lokalområde. I det her tilfælde er det Espositos Anton Castillo, som fylder ethvert rum han går ind i med sin frygtindgydende tilstedeværelse. Han ønsker intet andet end at returnere øen Yara til en fordums tid, hvor øen var en politisk magtfaktor, og det er selvom det vil kræve at øen bliver en hårdhændet millitærstat, hvor beboerne kommer efter industriel og økonomisk vækst. Hvor dette kapitel dog afviger fra den førnævnte formular, er i den måde hvorpå du takler opgaven om at bringe dette regime i knæ. Hvorimod tidligere spil benyttede en "skyd først, stil spørgsmål bagefter" mentalitet, så kæmper du her som guerrilla, og der er derfor fokus på snigeri, at blive ét med mængden og at kæmpe uden den teknologiske og millitaristiske støtte man ellers er vant til.

Far Cry 6
Far Cry 6Far Cry 6

Du tænker måske stadig at det præcis er det som andre Far Cry-spil også har tilbudt, og i brede træk har du da også ret, men Far Cry 6 ønsker at udfordre den måde du tilgår udfordringerne foran dig på, ved at designe Yara som en guerrillas paradis. Denne smukke ø er blevet konstrueret med øje for små detaljer, og det er virkelig tale om en åben verden af en anden kaliber, end eksempelvis den i Far Cry 5. Der er naturligvis typiske veje og stier, som både millitæret og civile bruger, men siden Yara har været i guerrilla-konflikt i årtier, så er der gemte jungleveje, som leder dig uden om åben konflikt. Dertil kommer der håndlavede våben, og tilføjelsen af heste, der giver dig langt flere muligheder for at krydse større distancer uden at drage opmærksomhed.

Yara er dog et ret stort sted, og er defor opdelt i regioner. Disse er inddelt efter niveauer, som betyder at det ikke er nogen god idé at valse ind i de sværeste områder, for du bliver bare dræbt på et splitsekund af den første vagt. Det er derfor afgørende at stige i niveau, og det kræver at du indtager baser, eliminere vigtige mål, ødelægger infrastruktur - du ved, alt det typiske fra Far Cry. Men der er dog ikke noget der direkte forhindrer dig i bare at kaste dig hovedkuls ud i det sværeste spillet har at tilbyde.

Det er uden tvivl et mere lineært system, end det der blev brugt i Far Cry 5, hvor man kunne gennemføre det hele i den rækkefølge man ønskede. I Far Cry 6 er det hele sat lidt mere op som Ghost Recon: Wildlands, eller (yikes) Breakpoint, for du er en kende begrænset i forhold til hvad du kan gennemføre og hvornår. Men det betyder også at du opfordres til at udforske hver en afkrog af en given region før du bevæger dig videre. Naturligvis er der det typiske væld af prikker på kortet du kan bevæge dig imod, men det virker mere narrativt præget denne gang. Desuden er missionerne mere i forlængelse af hinanden, så i stedet for at få serveret 10, så er der én person du udfører fire for, som bidrager til den samme centrale historie.

Selvom en spændende og tætpakket sandkasse er én af søjlerne i Far Cry-universet (Yara vil sågar introducere hele, levende økosystemer for at gøre det hele mere realistisk) så er selve gameplayet naturligvis også afgørende. Baseret på det vi oplevede i spillet, så leverer Far Cry 6 en flydende, responsiv oplevelse, både når man skyder og bevæger sig, og det lader også til at være et "step-up" fra tidligere kapitler.

Lad os starte med våbnene som eksempel. Du kan modificere og opgradere grej via arbejdsstationer, som er lokaliseret mange steder på Yara, og du skal derfor løbende samle ressourcer, som hjælper dig med at gøre netop det. Men det hele bibeholder en slags hjemmelavet dimension, så du kan eksempelvis lave din egen silencer, som du så klistrer på dit våben, eller hvad med et hjemmelavet sigte? Alle disse opgraderinger ændrer naturligvis dine våbens udseende, men de tilføjer også nye mekanikker. Hvis du eksempelvis bruger en silencer for meget, så vil den overophede, og tvinge dig til at tage en kort pause.

Far Cry 6
Far Cry 6Far Cry 6

Og for at bygge videre på hele guerrilla-aspektet i Far Cry 6, så har Ubisoft tilføjet muligheden for at hylstre dine våben, så du mere effektivt kan blive en del af folkemængden. Det er særlig brugbart, hvis du skal igennem en grænseovergang, eller hellere vil bestikke vagterne.

Men når nu Far Cry-serien også handler om at placere dig langt fra samfundets normale rammer, så har Ubisoft også sikret at spilleren har adgang til til en række systemer og værktøjer, der giver Far Cry 6 lidt ekstra flair. Både faldskærme og wingsuits er tilbage, så du kan hurtige rejse rundt på øen. Dog skal det siges at de føles lidt tungere og mindre "overpowered" end tidligere implementeringer. Desuden har du igen kæledyr, der er med i kampens hede, og her bliver spillet direkte bizart, når du eksempelvis bruger krokodillen iført en t-shirt ved navn Guapo. Og så er der Supremo-udstyret. Disse fungerer som en slags ultimativ evne, og kommer i forskellige varianter. Exterminator-udgaven er en slags bazooka, og Zona Medicina er mere support-orienteret, som hjælper dig og dine allierede. De er ret vilde, og mærkelige, og kører på uran. Bum.

For at opsummere kort. Det er for tidligt at deklarere Far Cry 6 som vinder, men vi er dog ret spændte på hvordan det endelige spil tager sig ud, efter at have tilbragt en del timer i dets selskab. Der lader til at være en bedre balance her, imellem historiefortælling og frihed, mellem tung realisme og ren underholdningsværdi. Og lad os bare sige; vi glæder os.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.